Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura dla dzieci i młodzieży w dydaktyce szkolnej WH-FPZ-SP-II-2-LitDz
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podmiotu:

- C. Perrault, Kopciuszek, , tłum. O. Hedemann, Warszawa 2020.

- A. Puszkin, Bajka o rybaku i rybce, , tłum. R. Lis, Warszawa 2020.

- H.C. Andersen, Mała syrenka, Królowa śniegu, w: Baśnie, tłum. B. Sochańska, Poznań 2005.

- W. i J. Grimm, Jaś i Małgosia, w: Baśnie dla dzieci i dla domu, tłum. E. Pieciul-Karmińska, Poznań 2010.

- Z. Orlińska, Kto ty jesteś?, w: Współczesny bajarz polski, Warszawa 2021.

- S. Lagerlöf, Cudowna podróż, tom. 1

- A. de Saint-Exupéry, Mały Książę

- H. Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy

- J. R. R. Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem;

- J. Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu;

- C. S. Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;

- J. Brzechwa, Akademia Pana Kleksa,

- R. Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi,

- E. Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;

-A. Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy,

- M. Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów,

- A. Christie, wybrana powieść

- L.M. Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza;

- M. Musierowicz, Jerzycjada, wybrany tom

- A. Szklarski, wybrana powieść

- M. Twain, Przygody Tomka Sawyera;

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie ciągłe

Wykład konwersatoryjny

Klasyczna metoda problemowa

Metoda projektu

Studium przypadku

Dyskusja seminaryjna

Wykonanie projektu

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające – czym jest literatura dla dzieci i młodzieży? Definicje, rodzaje, funkcje.

2. W świecie baśni – baśń jako gatunek, rola baśni w rozwoju dziecka, koncepcje badań baśni i co dalej z baśnią, czyli baśń postmodernistyczna

3. Wiecznie w podróży, czyli o znaczeniu wędrówki w literaturze dla dzieci i młodzieży.

4. Fantasy, co to jest? O Hobbicie, Zwiadowcach i Narni.

5. Wymarzona szkoła? O tym jak szkoła i nauczyciele są przedstawiani w literaturze fantastycznej i nie tylko.

6. Powieść kryminalna, czyli czemu tak bardzo lubimy być detektywami?

7. Powieść dla dziewcząt i powieść dla chłopców? Klasyka literatury dziewczęcej, powieść przygodowa dla chłopców, czy nadal są potrzebne takie rozróżnienia?

Metody dydaktyczne:

ocenianie ciągłe

Wykład konwersatoryjny

Klasyczna metoda problemowa

Metoda projektu

Studium przypadku

Dyskusja seminaryjna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga sobota (nieparzyste), 8:00 - 9:30, sala 214
Anna Malewska 16/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)