Prawo instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego WK-N-PZK
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku, kanony 573-746. 2. B.W. ZUBERT, Instytuty życia konsekrowanego i stowarzyszenia życia apostolskiego, Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, Księga II. Lud Boży. Część III, Lublin 1990. 3. J.R. Bar, Poradnik kanonicznego prawa zakonnego, Warszawa 1986. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Daniluk M., Podręczna encyklopedia instytutów życia konsekrowanego : pojęcia, terminy, instytucje, dokumenty, czasopisma, sigla, Lublin 1994. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: EK 1 - student ma znajomość podstawowej terminologii z dziedziny prawa instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego EK 2 - student formułuje w sposób uporządkowany zasadnicze zagadnienia na temat prawa instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego EK 3 - student prezentuje ugruntowaną wiedzę dotyczącą istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego UMIEJĘTNOŚCI: EK 4 - student jest w stanie dokonać wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny instytutów życia konsekrowanego oraz przedstawić wyniki tejże wykładni EK 5 - student ujmuje słownie oraz pisemnie zagadnienia z prawa instytutów życia konsekrowanego i jest zdolny do ukazania ich w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego EK 6 - student potrafi znajdować fontes cognoscendi i literaturę związaną z prawem instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego, zna zasady właściwe różnym formom życia konsekrowanego, może udzielić porad prawnych w zakresie prawa własnego instytutu oraz sytuacji prawnej danej osoby konsekrowanej KOMPETENCJE: EK 7 - student potrafi samodzielnie pracować według wcześniej ustalonego przez siebie planu, mając za cel przyswojenie sobie treści z dziedziny prawa dotyczącego życia konsekrowanego EK 8 - student uczestniczy aktywnie w prowadzonych zajęciach, zabierając głos w dyskusjach, wyrażając i dokumentując swe stanowisko nawet krytyczne ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.] udział w wykładzie: 15 godzin przygotowanie do egzaminu i zaliczenia na ocenę: 30 godzin konsultacje: 10 godzin prace pisemne: 20 godzin studium wskazanej literatury: 40 udział w ćwiczeniach - 5 godzin suma godzin: 120 Liczba ECTS: 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA (EK 1-3) ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii oraz zasadniczych zagadnień z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Nie potrafi też posługiwać się nimi w sposób uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego nie jest ugruntowana i dostateczna. ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię, ma mało uporządkowaną znajomość zasadniczych zagadnień z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Nie potrafi też w dostatecznym zakresie posługiwać się nimi w sposób uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego nie jest ugruntowana w dostatecznym stopniu. ocena 4 (db): student zna dobrze podstawową terminologię i ma uporządkowaną znajomość zasadniczych zagadnień z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Potrafi posługiwać się nimi w zadowalającym stopniu i w sposób wystarczająco uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego jest częściowo ugruntowana. ocena 5 (bdb): student zna bardzo dobrze podstawową terminologię i zasadnicze zagadnienia z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Potrafi w pełni posługiwać się nimi. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego jest wystarczająco ugruntowana. UMIEJĘTNOŚCI: ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie dokonać wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny prawa form życia konsekrowanego oraz nie umie przedstawić wyników tejże wykładni. Nie potrafi też ująć słownie i pisemnie zagadnień z prawa form życia konsekrowanego i nie jest zdolny do ukazania ich w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego. Nie potrafi znajdować fontes cognoscendi i literatury związanej z przedmiotem. ocena 3 (dst): student jest w stanie w ograniczonym stopniu dokonać wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny prawa form życia konsekrowanego oraz przedstawić wyniki tejże wykładni. Nie potrafi dostatecznie ująć słownie i pisemnie zagadnień z prawa form życia konsekrowanego i ukazać ich w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego. Znajduje tylko częściowo fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem. ocena 4 (db): student w zadawalającym stopniu dokonuje wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny prawa form życia konsekrowanego oraz może przedstawić wyniki tejże wykładni. Potrafi w sposób właściwy ująć słownie i pisemnie zagadnienia z prawa życia konsekrowanego i ukazać je w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego. Właściwie znajduje fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem. ocena 5 (bdb.): student kompetentnie dokonuje wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny prawa form życia konsekrowanego oraz przedstawia wyniki tejże wykładni. Potrafi bardzo dobrze ująć słownie i pisemnie zagadnienia z prawa form życia konsekrowanego i ukazać je w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego. Bezbłędnie znajduje fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem. KOMPETENCJE: (EK 7-8) ocena 2 (ndst): student nie potrafi samodzielnie wykonać pracy ani wcześniej jej zaplanować i zorganizować mając na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Nie bierze udziału w prowadzonych zajęciach, nie zabiera głosu w dyskusjach i nie wyraża ani nie dokumentuje swego stanowiska. ocena 3 (dst): student tylko w niewielkim stopniu potrafi samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej próbował z trudem zaplanować i zorganizować mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Od czasu do czasu bierze udział w prowadzonych zajęciach, niekiedy zabiera głos w dyskusjach, nie potrafi wyrażać i dokumentować własnego stanowiska. ocena 4 (db): student potrafi dobrze i samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej umiejętnie zaplanował i zorganizował mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Często bierze udział w prowadzonych zajęciach, zabiera głos w dyskusjach, wyraża i dokumentuje własne stanowisko. ocena 5 (bdb): student potrafi kompetentnie i samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej umiejętnie zaplanował i zorganizował mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Często bierze udział w prowadzonych zajęciach, zręcznie zabiera głos w dyskusjach, wyraża i dokumentuje własne stanowisko także krytyczne. 1. Obecność na zajęciach 2. Zaliczenie ćwiczeń 3. Czynny udział w zajęciach (stawianie pytań i wyrażanie swych spostrzeżeń) 4. Ocena z egzaminu ustnego. |
Zakres tematów: |
1. Historia rozwoju form życia konsekrowanego biorącego początek z nauki i przykładu Boskiego Mistrza: pierwsza wspólnota jerozolimska, dawne formy indywidualne życia dodanego Bogu, pierwsze wspólnoty cenobicie, zakony mendykanckie, klerycy regularni, zakony rycerskie, zgromadzenia o ślubach prostych, instytuty świeckie . 2. Formy życia konsekrowanego istniejące obecnie w Kościele katolickim: instytuty zakonne i świeckie życia konsekrowanego, stowarzyszenia życia apostolskiego, ordo virginum, współcześni pustelnicy, wdowy i wdowcy konsekrowani, nowe formy życia ewangelicznego 3. Normy wspólne wszystkim instytutom życia konsekrowanego: pojęcie życia konsekrowanego, rady ewangeliczne, życie braterskie, prawo własne, autonomia itd. 4. Pojęcie życia zakonnego i jego istotne elementy 5. Instytuty zakonne: domy zakonne, ich erekcja i znoszenie, zarząd instytutów, przełożeni i rady, kapituły, dobra doczesne i ich zarząd, przyjmowanie kandydatów i kształcenie członków, przyjęcie do nowicjatu, nowicjat i kształcenie nowicjuszy, profesja zakonna, kształcenie zakonników, obowiązki i prawa instytutów oraz ich członków, apostolstwo instytutów, wyłączanie członków z instytutu, przejście do innego instytutu, wyjście z instytutu, wydalanie członków, zakonnicy wyniesieni do godności biskupiej, konferencje wyższych przełożonych. 6. Instytuty świeckie: pojęcie instytutu świeckiego, konsekracja świecka, świeckość konsekrowana, specyfika działalności apostolskiej, życie braterskie, warunki przyjmowania kandydatów do instytutu, próba wstępna, formacja, definitywne włączenie członków do instytutu, wyłączanie członków z instytutu, przejście do innego instytutu. 7. Stowarzyszenia życia apostolskiego: wyłączanie członków z instytutu, przejście do innego instytutu. |
Metody dydaktyczne: |
Opis metod dydaktycznych: Wykład informacyjny - słowna prezentacja treści z zakresu prawa instytutów życia konsekrowanego Wykład problemowy - poświęcony omówieniu jakiegoś szczegółowego problemu z zakresu życia konsekrowanego Wykład konwersatoryjny - jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i zyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami Prezentacja - jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego Indywidualna lektura tekstów - indywidualna lektura literatury podanej jako obowiązkowa i uzupełniająca Opis sposobu weryfikacji efektów kształcenia: Kolokwium ustne: 2 lub 3 pytania losowo wybrane z puli podanej przez prowadzącego (1 - pytanie ogólne, 2 - szczegółowe); czas na przygotowanie odpowiedzi; kolokwium równocześnie dla 2 lub 3 osób |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, czwartek (niestandardowa częstotliwość), 10:15 - 11:45,
sala 313 wielokrotnie, czwartek (niestandardowa częstotliwość), 12:00 - 12:45, sala 313 |
Bożena Szewczul | 45/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Dewajtis Nowy Gmach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.