Literatura: |
Wszystkie omawiane teksty (niżej wymienione oraz te, które wybierzemy wspólnie zgodnie z zainteresowaniami studentów) będą dostępne na platformie Moodle.
Burkacka I., Janusze, Halyny, Sebixy i Karyny. Memy internetowe jako źródło nowych eponimów, „Poradnik Językowy”, z. 4, 2020
Furmaniak K. Bookosfera. Środki słowotwórcze w języku blogerek książkowych, "Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach", Katowice : UŚ, Nr 3887 (2019), s. 79-86
Gałczyńska A. Słownictwo tekstów kierowanych do dzieci - zdrobnienia i spieszczenia, Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis 62, Studia Linguistica 4 (2008), s. 76-83
Kapuścińska A., O emotikonach raz jeszcze – na przykładzie emotikonu „XD” w języku polskim, "Prace jezykoznawcze" nr XXII/2, s. 57–66.
Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa 2018
Niekrewicz A., Funkcjonalne naruszenia normy ortograficznej w memach internetowych, Poznańskie Spotkania Językoznawcze, (32), 2014, s. 93-103.
Niekrewicz A., Hashtag – znacznik czy nowy środek wyrazu? Próba analizy strukturalno-funkcjonalnej, "Studia Jezykoznawcze" t.19, 2020, s. 277-286.
Włoskowicz W., Koronawirus jako problem językoznawstwa polonistycznego, "Poradnik Językowy", z. 6 / 2020, s.98-111.
|
Efekty uczenia się: |
Student zna typy neologizmów i kryteria oceny ich poprawności, a także funkcje pełnione w przekazie językowym.
Student analizuje materiał językowy pod kątem rozpoznawania neologizmów i ich funkcji, potrafi zrekonstruować sposób ich pojawienia się w polszczyźnie (m.in. mechanizmy słowotwórcze, typy zapożyczenia, rodzaj neofrazeologizmu, mechanizmy neosemantyzacji).
Student potrafi dyskutować na temat przydatności neologizmów oraz ich znaczenia społecznego, wyraża opinie na temat czytanych na zajęciach najnowszych tekstów językoznawczych.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia są:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności);
- aktywność przejawiająca się w odrabianiu prac domowych na platformie Moodle, dyskusji nad przeczytanymi tekstami naukowymi, w przygotowaniu krótkich wystąpień tematycznych;
- zaliczenie testu semestralnego, który będzie sprawdzał znajomość teorii lingwistycznej oraz praktykę analizy neologizmów.
Na ocenę bardzo dobrą: student poprawnie wskazuje, charakteryzuje i ocenia dowolny typ neologizmów, w tym ich najnowsze rodzaje powstające w związku z nowymi technologiami.
Na ocenę dobrą: student wskazuje, charakteryzuje i ocenia niektóre typy neologizmów.
Na ocenę dostateczną: student z pomocą wykładowcy wskazuje, charakteryzuje i ocenia niektóre typy neologizmów.
|
Zakres tematów: |
1. Cztery główne typy neologizmów w teorii i praktyce
2. Kryteria oceny neologizmów.
3. Przegląd źródeł internetowych - słowniki internetowe i serwisy redagowane przez językoznawców
4. Fenomen plebiscytu na młodzieżowe słowo roku - analiza neologizmów z Galerii młodzieżowych słów roku
5. Eponimy
6. Emotikony, które stają się słowami, na przykładzie XD
7. Fenomen hashtagów
8. Memobłędy i ich przenikanie do języka potocznego
9. Słownictwo popularnych socjolektów (blogerki książkowe, włosomaniaczki itd.)
10. Koronasłownictwo
11. Co i skąd zapożycza współczesna polszczyzna?
12. Neologizmy z gier komputerowych i popularnych seriali
13. Neologizmy słowotwórcze jako narzędzie walki politycznej
|
Metody dydaktyczne: |
Metody: wykład konwersatoryjny, prezentacja, metoda referatu, praca ze źródłem, dyskusja
Sposoby weryfikacji: ocena z testu końcowego na platformie Moodle (zagadnienia teoretyczne i praktyczne), ocena ciągła aktywności studenta (udziału w dyskusji, przygotowania prac domowych i referatu)
|