Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura popularna - teoria i krytyka WH-KUZ-I-1-KulPopul
Wykład (WYK) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
MS Teams: Kafelek dedykowany zajeciom w MS Teams.
Literatura:

Literatura podstawowa:

M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003.

J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003.

D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.

G. Miernik, „Wiejskość” i „miejskość” w kulturze życia codziennego kielczan po II wojnie światowej [w:] Kultura wysoka, kultura popularna, kultura codzienna w Polsce 1944-1989, red. G. Miernik.

Literatura dodatkowa:

J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010.

K. Banaszkiewicz, Nikt nie rodzi się telewidzem, Kraków 2000.

W. J. Burszta, Kultura popularna jako wspólnota uczuciowa, w: „Kultura Popularna”, 2002 nr 1.

W. J. Burszta, Od mowy magicznej do szumów popkultury, Warszawa 2009.

Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, red. M. Bogunia-Borowska, Kraków 2006.

U. Eco, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: pomiędzy retoryką a ideologią, Kraków 2008.

T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków 2004.

M. Filiciak, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006.

Film: fabryka emocji, red. K. Klejsa, T. Kłys, Kraków 2003.

Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, W. Godzic, M. Żakowski (red.), Warszawa 2007.

W. Godzic, Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej, Kraków 1996.

W. Godzic, Telewizja jako kultura, Kraków 2002.

W. Godzic, Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów. Warszawa 2007.

B. Koziczyński, 333 popkultowe rzeczy… PRL. Jakość pierwsza, Poznań 2009.

K. Krzan, Ekstaza w wersji pop. Poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej, Warszawa 2008.

Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, red. A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik, Kraków 2010.

R. Pankowski, Rasizm a kultura popularna. Warszawa 2006.

Post-soap. Seriale nowej generacji a polska widownia, red. M. Filiciak, B. Giza, Warszawa 2011.

Metody i kryteria oceniania:

100% egzamin na koniec cyklu spotkań.

METODY OCENY w odniesieniu do realizacji EK:

Obecność (maks. dwie nieobecności nieusprawiedliwione)

Kryteria oceniania w odniesieniu do poszczególnych EK:

KU1_K01

"Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych".

- na ocenę 2 (ndst.) - nie jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych.

- na ocenę 3 (dst.) - w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych

- na ocenę 4 (db.) - w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych.

- na ocenę 5 (bdb.) - w stopniu bardzo dobrym Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych.

KU1_U04

"Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych".

na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych

- na ocenę 3 (dst.) - w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych

- na ocenę 4 (db.) - w stopniu dobrym potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych

- na ocenę 5 (bdb.) - bardzo dobrze potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów i tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesach historyczno-kulturowych

KU1_W05

"Zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych"

- na ocenę 2 (ndst.) - posiada niedostateczną wiedzę o teoriach kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.

- na ocenę 3 (dst.) - posiada dostateczną wiedzę o teoriach kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.

- na ocenę 4 (db.) - w stopniu dobrym posiada o wiedzę o teoriach kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.

- na ocenę 5 (bdb.) - w stopniu bardzo dobrym posiada posiada o wiedzę o teoriach kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.

Egzamin ustny na koniec cyklu spotkań.

Zakres tematów:

Kultura popularna i kultura masowa w kontekście studiów kulturowych – wprowadzenie

Prasa

Muzyka popularna

Telewizja

Fikcja literacka

PRL

Wieś i miasto

Konsumpcja

Ciało

Metody dydaktyczne:

Materiały dydaktycznych do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle

Zajęcia odbywają sie synchronicznie poprzez MS Teams.

Metody dydaktyczne:

Wykład i studium przypadku.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga sobota (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala 410
Marcin Jewdokimow 12/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)