Wiedza o regionalizmie WH-KUZ-I-2-WiedReg
Wykład (WYK)
Semestr letni 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Jacek Poniedziałek, Wybrane koncepcje regionu w socjologii polskiej. https://www.researchgate.net/publication/285753997_Wybrane_koncepcje_regionu_w_socjologii_polskiej Roman Szul, Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucja http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-deea37e8-46dd-4452-99c3-d344d3542d05/c/msr_12_szul.pdf Grzegorz ŻUK, Twierdza czy wspólnota. Europa w polskim dyskursie publicznym, s.13-38 http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/twierdza_czy_wspolnota/twierdza_czy_wspolnota.pdf Karolina Pospiszil, Tutaj czyli (ni)gdzie. Przyczynek do dyskusji o micie Europy Środkowej w literaturze i kulturze tego regionu Kliknij link http://www2.tf.jcu.cz/~klapetek/polska2.pdf, Katarzyna Skrzypczak, Jaka tożsamość kulturowa dla dzisiejszej Europy ? http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_r_2010_1_13/c/8688-13172.pdf- Łukasz Kaczmarczyk, Tożsamość i kultura w Unii Europejskiej w świetle zasady jedności w różnorodności https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2011_7_kaczmarczyk.pdf ZBIGNIEW B. RUDNICKI, W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI EUROPEJSKIEJ, IUS NOVUM 4/2016 https://iusnovum.lazarski.pl/fileadmin/user_upload/oficyna/Ius_Novum_4-16_18-Z.Rudnicki.pdf Andrzej Piskozub: Kulturowe regiony Europy jako stymulatory rozwoju turystyki Kliknij link https://geopolityka.net/kulturowe-regiony-europy-jako-stymulatory-rozwoju-turystyki/, Tomasz Wicherkiewicz, Języki regionalne w Europie Środkowo-Wschodniej – nowa jakość w polityce językowej, nowy wymiar tożsamości https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9734/1/06-Wicherkiewicz.pdf Jerzy Bartmiński, O założeniach i postulatach lingwistyki kulturowej https://journal.tertium.edu.pl/index.php/JaK/article/view/67/104 Anna M. Ostrowska, Tożsamość europejska w kryzysie – stan badań i perspektywy dalszego rozwoju https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4-2016_ostrowska.pdf Wojciech Lipoński, Kultura europejska a historiografia zachodnia... https://drive.google.com/file/d/0BxWbWLWUdz47ZG1NaVQ0MHRsSGc/view Andrzej Miszczuk, Euroregiony — nowa forma współpracy Polski z sąsiadami Euregions — New Form of Cooperation with Polish Neighbours http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_K_Politologia-r1995_1996-t2_3-s37-45.pdf Euroregiony jako forma współpracy transgranicznej w Europie Jerzy P. gwizdała* http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/74-2015/FRFU-74-t2-449.pdf Katarzyna Sołkowicz, KULTUROWE ASPEKTY ROZWOJU REGIONALNEGO http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b5a45631-65c2-46b2-8c00-cd8d99964cd1/c/27._kulturowe.pdf Andrzej Rykała, MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE W POLSCE Z PERSPEKTYWY GEOGRAFII POLITYCZNEJ http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_10675/c/FOLIA_17_RYKALApdf.pdf Marta Pachocka, Jan Misiuna Migracje międzynarodowe – dylematy definicyjne i poznawcze. Przykłady z Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonychhttps://eumigro.eu/sites/default/files/materials/pachocka.misiuna.migracje_miedzynarodowe_dylematy_definic.pdf Literatura uzupełniająca: Magdalena Złocka-Dąbrowska, „Georges Dumézil i koncept Europy”, Konteksty, Nr 1-3, 2009, s. 83-93. Magdalena Złocka-Dąbrowska,“Metaphors, Simulacra, and the European Imagination”, [w:] What Europeanness Means Today ? European Identity and its Multicultural Economic and Social Dimensions, Klocek di Biasio B. Michalski, B. Münch F. (ed.), Wyd. Adam Marszałek, 2015. Brian Sykes, Siedem matek Europy, Wyd. Amber, 2002 (internet) |
Efekty uczenia się: |
KU1_W06 Zna w pogłębionym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego regionalizmu, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji w odniesieniu do regionalistyki. KU1_U02 Potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania w odniesieniu do regionalizmu. KU1_K02 Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin ustny KU1_W06 na ocenę ndst: Student nie zna w pogłębionym stopniu religijnych, społecznych, historycznych i politycznych uwarunkowań polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Nie rozumie znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji. na ocenę dst: Student zna w dostatecznym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie w stopniu dostatecznym znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji. na ocenę db: Student zna w dobrym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie w stopniu dobrym znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji. na ocenę bdb: Student zna w bardzo dobrym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie bardzo dobrze znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się z kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji. KU1_U02 Potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania. na ocenę ndst: Nie potrafi samodzielnie sformułować problemu badawczego zgodnego z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednich metod i narzędzi badawczych do jego rozwiązania. na ocenę dst: Potrafi w stopniu dostatecznym samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania. na ocenę db: Potrafi w stopniu dobrym samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania. na ocenę bdb: Potrafi w stopniu bardzo dobrym samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania. KU1_K02 Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. na ocenę ndst.: Nie jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. na ocenę dst: Jest gotów w stopniu dostatecznym do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. na ocenę db: Jest gotów w stopniu dobrym do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. na ocenę bdb: Jest gotów w stopniu bardzo dobrym do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. |
Zakres tematów: |
1. Wybrane koncepcje regionu w socjologii polskiej. 2. Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucja 3. Tożsamość kulturowa regionów. Tożsamość Europy i UE. 4. Mity o początkach a kształtowanie się regionów świata i Europy. 5. Regiony kulturowe Europy. Mechanizmy zróżnicowania. 6. Język i region. O założeniach i postulatach lingwistyki i eurolingwistyki. 7. Euroregiony - międzypaństwowe konstrukty transgraniczne. 8. Ludy Europy; mniejszości narodowe i etniczne Polski i Europy w kontekście ruchów migracyjnych (allochtonizm i autochtonizm). |
Metody dydaktyczne: |
KU1_W06 Zna w pogłębionym stopniu religijne, społeczne, historyczne i polityczne uwarunkowania polskiego regionalizmu, europejskiego i odmiennych systemów kulturowych. Rozumie znaczenie tej wiedzy dla mierzenia się kluczowymi wyzwaniami współczesnej cywilizacji: dylematami między- i wielokulturowości, konsekwencjami procesu globalizacji w odniesieniu do regionalistyki. KU1_U02 Potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy zgodny z polem przedmiotowym kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania w odniesieniu do regionalizmu. KU1_K02 Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu istotnych kwestii społeczno- kulturowych oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów z nimi związanych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi piątek (nieparzyste), 15:00 - 16:30,
sala 406 |
Magdalena Złocka-Dąbrowska | 13/20 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Dewajtis Nowy Gmach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.