Literatura: |
Kjetil Fallan, Design History: Understanding Theory and Method, Berg Publishers: Oxford 2010.
Charlotte Fiell, Peter Fiell, Scandinavian Design, Taschen: Berlin 2013.
Pekka Korvenmaa, Finnish Design, Aalto University Press: Helsinki 2014.
Mark Mussari, Danish Modern, Bloomsbury Academic: London 2016.
Elizabeth Wilhide, Scandinavian Home: A Comprehensive Guide to Mid-Century Modern Scandinavian Designers, Quadrille Publishing: London 2016.
Rita Taskinen [ed.], Design From Finland, Teollisuustaiteen Liitto ORNAMO, 1992.
Harri Kahla, The Other Modernism: Finnish Design and National Identity, [in] Finnish Modern Design: Utopias, Ideas and Everyday Realities, 1930-1997 [exhibition catalogue], ed. Marianne Aav, Nina Stritzler-Levine, Bard Graduate Center for Studies in the Decorative Arts and Yale University Press, 1998, pp. 29-51.
Anna Wiśnicka, Finnishness revised – tradition, innovation and creative simplicity in the design philosophy of Simo Heikkilä, [in:] Simo Heikkila – Works, Helsinki–Jyväskylä, 2016.
|
Efekty uczenia się: |
H1A_W01 student ma podstawową wiedzę o designie skandynawskim i jego specyfice przedmiotowej i metodologicznej
H1A_W10 student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury związanych ze wzornictwem Północy
H1A_U01 student w obszarze skandynawskiego designu potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
|
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach. 10%
Udział w dyskusjach 10%
Zaliczenie w formie prezentacji przez MOODLE 60%
Maksymalnie 2 nieobecności. 20%
UWAGA
Zajęcia w semestrze zimowym odbywają się w aplikacji MS Teams.
Link do zespołu (NORDIC COUNTRIES OGUN) oraz wszystkie dodatkowe informacje na platformie Moodle.
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2b4420cb96c74c5699bbd8417f5e8f77%40thread.tacv2/conversations?groupId=18f3526b-2be8-4d43-bcc7-554357975934&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
KRYTERIA OCENIANIA
na ocenę BDB - student zna świetnie zagadnienia dotyczące historii skandynawskiego designu i chronologii, potrafi rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły na podstawie materiału wizualnego.
na ocenę DB - student zna dobrze zagadnienia dotyczące historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi częściowo rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły na podstawie materiału wizualnego.
na ocenę DST - student podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, ma problemy z rozpoznaniem i nazwaniem projektantów/szkół na podstawie materiału wizualnego.
na ocenę NDST - student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu historii i chronologii, brakuje mu podstaw by określić style i szkoły we wzornictwie oraz wymienić najważniejszych twórców.
|
Zakres tematów: |
1. Wstęp. Krótka historia kultury w Skandynawii.
2. Co to jest design. Geneza designu w Europie i Skandynawii.
3. Fiński design. Narodziny modernizmu.
4. Aalto i wielcy projektanci fińscy.
5. Design Szwecji. Od regionalizmu do stylu IKEA.
6. Design Norwegii. Geneza i cechy stylowe
7. Dania - kraj designu.
8. Wielcy Duńczycy i ich rola w kształtowaniu nowoczesnego wzornictwa.
9. Rola kobiet w designie Północy.
10. Design a architektura - naturalna symbioza w krajach nordyckich. (2x)
11. Marketing i promocja designu w Skandynawii
12. Prawda i natura - cechy tzw. stylu skandynawskiego.
13-15. Kultura Krajów Nordyckich
|