Literatura: |
1. Grimal P., „Słownik mitologii greckiej i rzymskiej", Wrocław 1987
2. Kopaliński W., „Słownik mitów i tradycji kultury", Warszawa 1993
4. Hermann M. „O łacinie tylko dobrze", Kraków 2014
5. Landowski Z. Woś K., „Słownik cytatów łacińskich", Kraków 2002
6. Stabryła S. „Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu", PWN 2007
7. Curtius E. R. „Literatura europejska i łacińskie średniowiecze", Universtas, Kraków, 1997.
8. Owidiusz „Metamorfozy", Wrocław 1995
9. Apollodor „Biblioteka opowieści mitycznych", Wrocław 2018
10. Marciniak K. „Mitologia grecka i rzymska. Spotkania ponad czasem” , Warszawa, 2020
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
student poznaje etymologię, wyrażenia leksykalne, wyrażenia frazeologiczne, sentencje stosowane obecnie w języku polskim proweniencji antycznej
student ma wiedzę o powiązaniach języka łacińskiego i kultury antycznej z naukami humanistycznymi, przyrodniczymi
student posiada wiedzę na temat recepcji mitu w kulturze i sztuce
Umiejętności:
student nabiera umiejętności dostrzegania elementów kultury antycznej w otaczającym nas świecie
student umie interpretować współczesne odniesienia do tradycji antycznej
student ma świadomość znaczenia antyku dla rozwoju kultury polskiej
student posiada umiejętność identyfikacji dzieł sztuki inspirowanych antykiem, mitologią
umie interpretować dzieła sztuki
Kompetencje:
student rozumie potrzebę pogłębiania swojej wiedzy
ma świadomość obecności antyku we współczesnym świecie
ma świadomość przynależności do europejskiego kręgu kulturowego
|
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zajęć:
wykład informacyjny, zadania edukacyjne
prezentacja multimedialna mająca na celu przedstawienie w formie graficznej omawianych zagadnień
Zaliczenie:
Student/ka przygotowuje referat na wybrany temat z puli tematów zaproponowanych przez wykładowcę
Konwersatorium kończy się zaliczeniem w formie pisemnej na platformie Moodle, test wyboru (prawd/fałsz). Obowiązuje materiał zaprezentowany na zajęciach.
ocena dst. - 60%
ocena db. - 80%
ocena bdb. - 95%
|
Zakres tematów: |
Zakres tematów:
1. Antyk wokół nas: Arkadia, Hades, Charon, Cuprum Arena, Alma, Hortex, Fama, Furie, akwedukt, termy,
etc. – Witruwiusz i jego dzieło
2. Etymologia: terminologia naukowa, techniczna proweniencji łacińskiej i greckiej
3. Leksyka: Sigla i wyrażenia leksykalne: A.D., P.S., R.I.P., etc. / per capita, a priori, ex cathedra, sensu stricto, etc.
4. Sentencje zaprezentowane w oparciu o "Adagia" Erazma z Rotterdamu i ich recepcja w języku polskim, np. „Ręka rękę myje”- Seneka, Petroniusz , „Każdy jest kowalem własnego losu” Appius Clausius Caecus, „Człowiek człowiekowi wilkiem” Plaut, „Kocham i nienawidzę” – Anakreont, Katullus, etc.
5. Łacina w nauce: Życie i dzieło antycznych myślicieli w oparciu o „Żywoty i poglądy sławnych filozofów” Diogenes Laertios: Pitagoras, Tales z Miletu, Archimedes, Diogenes z Synopy
6. / 7. Frazeologizmy proweniencji antycznej i ich recepcja w kulturze polskiej i europejskiej: czuć miętę, wznieść się na Parnas, Plejada gwiazd, argusowe oko, etc. Pojęcia: topos, archetyp w oparciu o mity:
a. Niobe
b. Arachne
c. Kadmos i Europa
d. Amor i Psyche
e. Afrodyta
f. Pigmalion i Galatea
g. Cyklop i Galatea
h. Zeus i Danae
i. Danaidy
8. Kolokwium końcowe
|
Metody dydaktyczne: |
Forma zajęć:
wykład informacyjny, zadania edukacyjne
prezentacja multimedialna mająca na celu przedstawienie w formie graficznej omawianych zagadnień
Zaliczenie:
Student/ka przygotowuje referat na wybrany temat z puli tematów zaproponowanych przez wykładowcę
Konwersatorium kończy się zaliczeniem w formie pisemnej na platformie Moodle, test wyboru (prawd/fałsz). Obowiązuje materiał zaprezentowany na zajęciach.
ocena dst. - 60%
ocena db. - 80%
ocena bdb. - 95%
|