Historia kultury XX wieku i czasów najnowszych WH-KU-I-3-HKulCzNa-W
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3avIUW3ZXmk2sD2uQMy428kO6HNHBEcgaLiZ0wS6Nr84s1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2e80f794-0905-452e-abec-5d4ea2d5e850&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
MS Teams: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3avIUW3ZXmk2sD2uQMy428kO6HNHBEcgaLiZ0wS6Nr84s1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2e80f794-0905-452e-abec-5d4ea2d5e850&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Literatura: |
Claude Levi-Strauss, Pojęcie struktury w antropologii Claude Levi-Strauss, Trójkąt kulinarny Barthes Roland, Mit dzisiaj. Geertz Clifford, Opis gęsty, w: Interpretacja kultur, Kraków 2005. Clifford J., Praktyki przestrzenne: badania terenowe, podróże i praktyki dyscyplinujące w antropologii, w: M. Buchowski, E. Nowicka (red.), Badanie kultury, PWN, Warszawa 2004, s. 139-179. Hobsbawm Eric, T. Ranger, Tradycja wynaleziona, WUJ, Kraków 2008. White Hayden, Historiografia jako narracja, w: Poetyka pisarstwa historycznego, Universitas, Kraków 2000, s.135-153. Bauman Zygmunt, Globalizacja, PIW, Warszawa 2000. Appadurai Arjun, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków 2005. Said Edward, Orientalizm, Zysk i s-ka, Poznań 2005. Billig Michael, Banalny nacjonalizm, tłum. Maciej Sekerdej, wyd. Znak, Kraków 2008 . Foucault M. Nadzorować i karać Foucault M. Wiedza i władza Butler Judith, Uwikłani w płeć. Fatyga Barbara, Dzicy z naszej ulicy: antropologia kultury młodzieżowej, Ośrodek Badań Młodzieży, Warszawa 1999; |
Efekty uczenia się: |
Kompetencje: KU1_K06 Student umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego. Ad KU1_K06 - w czasie wykładów Student zostaje powiadomiony o wadze komunikacji kulturowej, paradygmatach i sposobach jej prowadzenia oraz o tym, czemu w odniesieniu do społecznej przyszłości mają służyć poszczególne metody komunikowania się. Umiejętności: KU1_U04 Potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa Ad. KU_U04 Student wyprowadza wnioski na podstawie własnych badań i obserwacji, w odniesieniu do najnowszej komunikacji kulturowej oraz jej teoretycznych praktycznych zdobyczy, planuje rozwiązanie problemu badawczego, dowodzi słuszności własnych pomysłów analitycznych wynikłych z prowadzonych badań. Wiedza: KU1_W09 "Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych", umie zastosować ją w sytuacjach społecznych. Ad. KU1_W09 Posiada wiedzę o najnowszych paradygmatach komunikacji kulturowej (medialnej, hipoermedialnej, społecznej); ich związków z klasyczną antropologią i ewolucji metodologii badawczych w odniesieniu do konkretnych problemów. KU1_W08 Student posiada podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych; umie wykorzystać ją w praktyce społecznej. Ad. KU1_W08 Student posiada wiedzę o teoriach socjologicznych, antropologicznych, nauk o mediach - w ich komunikacyjnym znaczeniu. KU1_W05 Student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach, etnologii i socjologii. Ad. KU1_W05 Student posiada ogólna wiedzę w zakresie nauk humanistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem interpersonanlych interakcji społecznych. Opis ETCS: Udział w zajęciach 30h Przygotowanie do zajęć 90h Konsultacje 30 h Suma godzin: 150 Punkty: 150:30 = 5 pkt ETCS. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia odbywają sie synchronicznie poprzez MS Teams. METODY OCENY w odniesieniu do realizacji EK: Egzamin ustny sprawdzający wiedzę (weryfikacja EK: KU1_W09, KU1_W05KU1_W08), na podstawie przeczytanych na ćwiczeniach i prezentowanych w trakcie wykładu tekstów i podania własnych przykładów danego zagadnienia/problemu (KU1_U04, KU1_K06). Kryteria oceniania w odniesieniu do poszczególnych EK: KU1_K06 "Umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego". - na ocenę 2 (ndst.) - nie umie określić warunków oraz praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy w odniesieniu do przedmiotu komunikacja kulturowa. - na ocenę 3 (dst.) - w stopniu dostatecznym potrafi określić warunku oraz praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w odniesieniu do przedmiotu komunikacja kulturowa - na ocenę 4 (db.) - w stopniu dobrym potrafi określić warunki oraz praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w odniesieniu do przedmiotu komunikacja kulturowa.. - na ocenę 5 (bdb.) - w stopniu bardzo dobrym potrafi określić warunki oraz praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w odniesieniu do przedmiotu komunikacja kulturowa. KU1_U04 "Potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa" w odniesieniu do najnowszej komunikacji kulturowej oraz jej teoretycznych zdobyczy. na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi opracować wyników własnych badan i zaprezentować ich w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa w odniesieniu do najnowszej komunikacji kulturowej oraz jej teoretycznych zdobyczy. - na ocenę 3 (dst.) - w stopniu dostatecznym potrafi opracować wyniki własnych badan i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa w odniesieniu do najnowszej komunikacji kulturowej oraz jej teoretycznych zdobyczy. - na ocenę 4 (db.) - w stopniu dobrym potrafi opracować wyniki własnych badan i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa w odniesieniu do najnowszej komunikacji kulturowej oraz jej teoretycznych zdobyczy. - na ocenę 5 (bdb.) - bardzo dobrze potrafi opracować wyniki własnych badan i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa w odniesieniu do najnowszej komunikacji kulturowej oraz jej teoretycznych zdobyczy. KU1_W09 "Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych". - na ocenę 2 (ndst.) - posiada niedostateczną wiedzę głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych. - na ocenę 3 (dst.) - posiada dostateczną głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych. - na ocenę 4 (db.) - w stopniu dobrym posiada wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych. - na ocenę 5 (bdb.) - wiedza o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych jest bardzo dobra. KU1_W08 "Student posiada podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych". - na ocenę 2 (ndst.) - brak podstawowej wiedzy o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych. - na ocenę 3 (dst.) - student ma dostateczną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych, nie potrafi odnieść jej jednak do zauważonych w swoim otoczeniu fenomenów i problemów kulturowych. - na ocenę 4 (db.) - wiedza Studenta o powiązaniach dziedzin nauki, wzajemnym przenikaniu się dyscyplin (teorii, sposobów interpretacji) - ugruntowana jest w stopniu pozwalającym na zinterpretowanie fenomenów kultury, rozwiązaniu problemów kulturowych. - na ocenę 5 (bdb.) - relacja zachodząca między wiedzą a umiejętnościami wskazuje na bardzo dobrą znajomość metodologicznych powiązań między dziedzinami humanistyki i możliwość efektywnego wykorzystania wiedzy w analizie i interpretacji fenomenów kultury, eksplikacji narzucających się problemów o charakterze komunikacyjnym. KU1_W05 Student "posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie nauk o mediach, etnologii i socjologii". - na ocenę 2 (ndst.) - chaotyczna wiedza ogólna w zakresie nauk o mediach, etnologii i socjologii w odniesieniu do komunikacji kulturowej. - na ocenę 3 (dst.) - wiedza o mediach, etnologii oraz aspektu komunikacyjnego w innych dyscyplinach jest ugruntowana dostatecznie. - na ocenę 4 (db.) - wiedza o mediach, etnologii, socjologii współczesnej w aspekcie odnoszącym się do komunikacji kulturowej ugruntowana jest w stopniu dobrym. Student potrafi podać przykłady różnych działań komunikacyjnych i je omówić. - na ocenę 5 (bdb.) - wiedza o mediach, etnologii, socjologii współczesnej w aspekcie odnoszącym się do komunikacji kulturowej ugruntowana jest w stopniu dobrym. Student potrafi podać przykłady różnych działań komunikacyjnych, omówić je i zinterpretować opierając się na teoriach, funkcjach i aspektach zaczerpniętych z różnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych w stopniu, w jakim dotykają one komunikacji i uczestnictwa w kulturze. |
Zakres tematów: |
1/ Plan zajęć - warunki zaliczenia (egzamin ustny) Fotozadanie: domówić temat ze studentami w kontekście : Kto tworzy kulturę dziś? 2/ Kultura jako wytwór społeczny. Kto tworzy kulturę dziś? Fotozadanie: wybrane aspekty kultury cyfrowej 3/ Kultura cyfrowa: informacja, uczestnictwo, postprawda 4/ Struktura i kultura - Lektury: Claude Levi-Strauss, Pojęcie struktury w antropologii Claude Levi-Strauss, Trójkąt kulinarny 5/ 1/ Plan zajęć - warunki zaliczenia (egzamin ustny) Fotozadanie: domówić temat ze studentami w kontekście : Kto tworzy kulturę dziś? 2/ Kultura jako wytwór społeczny. Kto tworzy kulturę dziś? Fotozadanie: wybrane aspekty kultury cyfrowej 3/ Kultura cyfrowa: informacja, uczestnictwo, postprawda 4/ Struktura i kultura - Lektury: Claude Levi-Strauss, Pojęcie struktury w antropologii Claude Levi-Strauss, Trójkąt kulinarny 5/ Uczestnictwo w kulturze 6/ Mit dziś Lektura: Barthes Roland, Mit dzisiaj, w: Mitologie, s. 239-295; 7/ Opisywanie kultury Lektura: Geertz Clifford, Opis gęsty, w: Interpretacja kultur, Kraków 2005, s.17-43. 8/ Tradycja dziś Lektura: Ile tradycji w tradycji? 9/ Globalizacja Lektura: Bauman Zygmunt, Globalizacja, PIW, Warszawa 2000 [frag.]; 10/ Orientalizm Lektura Said Edward, Orientalizm, Zysk i s-ka, Poznań 2005 [frag.], 11/ Nadzór, dyscyplina, kontrola Foucault M. Nadzorować i karać 12/ Kultury młodzieżowe Fatyga Barbara, Dzicy z naszej ulicy: antropologia kultury młodzieżowej, Ośrodek Badań Młodzieży, Warszawa 1999; |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: wykład. W zakresie wiedzy - egzamin. W zakresie umiejętności - egzamin. W zakresie kompetencji - egzamin. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 8:00 - 9:30,
sala e-learning |
Marcin Jewdokimow | 19/40 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.