Literatura: |
Literatura podstawowa:
D. Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Impuls 2014
E. Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. GWP 2012
A. Brzezińska (red), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. GWP 2005;
M. Głoskowska-Sołdatow, Motywacja do uczenia się uczniów w młodszym wieku szkolnym. ŻAK, 2016
T. Garstka, Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniui, Warszawa 2016
D.Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. WAiP Warszawa 2009
D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myślenie teorią o praktyce. PWN 2018
J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji. Impuls 2011
M. Żytko, B. Murawska, Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej. Uczeń, szkoła, dom. Warszawa 2012
M. Dąbrowski,( Za) trudne, bo trzeba myśleć? O efektach nauczania matematyki na I etapie kształcenia. Warszawa 2013
J. Holt, Zamiast edukacji.Warunki do uczenia się przez działanie. Impuls2007
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena dst (3,0)
Student zna w stopniu dostatecznym paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej; zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej.
Student potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy w obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej w stopniu dostattsecznym; student potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego ucznia w młodszym wieku szkolnym, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania; student w stopniu dostatecznym prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw uczniów wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki.
Ocena dst plus (3,5)
Student zna w stopniu dostatecznym paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej; zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej.
Student potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy w obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej w stopniu dostattsecznym; student potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego ucznia w młodszym wieku szkolnym, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania; student w stopniu dostatecznym prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw uczniów wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki.
Ocena dobry (4,0)
Student zna w stopniu dobrym paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej; zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej.
Student potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy w obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej w stopniu dobrym; student potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego ucznia w młodszym wieku szkolnym, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania; student w stopniu dobrym prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw uczniów wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki.
Ocena dobry (4,5)
Student zna w stopniu dobrym paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej; zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej.
Student potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy w obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej w stopniu dobrym; student potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego ucznia w młodszym wieku szkolnym, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania; student w stopniu dobrym prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw uczniów wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki.
Ocena bardzo dobry (5,0)
Student zna w stopniu bardzo dobrym paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsebardzo kwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej; zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej.
Student potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy w obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej w stopniu bardzo dobrym; student potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego ucznia w młodszym wieku szkolnym, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania; student w stopniu bardzo dobrym prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw uczniów wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki.
|