Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach 1-3 WNP-PPWZ-MEPC-KK-1
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: 37
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
MS Teams: Link do Zespołu MS Teams dla grupy I: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ar3363ofb_4lwpyrVPAcagSVN6kpoaDsshEs16KiPtI01%40thread.tacv2/conversations?groupId=e8b0605b-cb79-4358-b03d-f508b6272671&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Link do Zespołu MS Teams dla grupy II:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQdZFACr-dV1bmQz1e5urNFOYoM3LK6cN3ljkR72uKU01%40thread.tacv2/conversations?groupId=bb0c91e0-47d6-4745-bbda-5c4e91cf5725&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student ma wiedzę na temat sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej.

Umiejętności:

- student posiada umiejętność metodycznego planowania działalności dydaktyczno-wychowawczej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka w przedszkolu i w klasach I-III.

- student posiada umiejętność przygotowania / prowadzenia zajęć plastycznych z dzieckiem w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami wychowania plastycznego/edukacji plastycznej; potrafi skonstruować twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym.

Kompetencje:

- student odznacza się wrażliwością i zaangażowaniem w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych, kształtując jego postawę wobec sztuki plastycznej.

100 godzin [100 : 30(25)=4], 4 ECTS

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin oraz 15 godzin e-learning

- przygotowanie techniczne do ćwiczeń: 2 godziny

- skonstruowanie twórczego (plastycznego) narzędzia dydaktycznego do prowadzenia zajęć z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym: 37 godzin

- przygotowanie materiału dydaktycznego - filmowego instruktażu z zastosowaniem określonej techniki plastycznej, określonego materiału i narzędzi plastycznych, celem wykonania wytworu o określonej tematyce: 15 godzin - w ramach e-learningu

- konsultacje: 1 godzina.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

- student ma wiedzę na temat sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III);

- na ocenę 3,0 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): podaje podstawowe zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej;

- na ocenę 3,5 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej;

- na ocenę 4,0 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje;

- na ocenę 4,5 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji, zna złożone środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje, tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej literatury, podaje stosowne przykłady;

- na ocenę 5,0 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji, zna złożone środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje; tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej i wybranej literatury, podaje stosowne przykłady dokonując ciekawych porównań.

Umiejętności:

- student posiada umiejętność metodycznego planowania działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka w przedszkolu i w klasach I-III.

- na ocenę 3,0 - student potrafi skonstruować ogólny plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne;

- na ocenę 3,5 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne;

- na ocenę 4,0 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu;

- na ocenę 4,5 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, zróżnicowane lub łączone techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych;

- na ocenę 5,0- student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, zróżnicowane lub łączone oraz oryginalne techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne;; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych; dokonuje rzetelnej ewaluacji skonstruowanych celów.

- student posiada umiejętność przygotowania/prowadzenia zajęć plastycznych z dzieckiem w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami wychowania plastycznego/edukacji plastycznej; potrafi skonstruować twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym;

- na ocenę 3,0 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny scenariusz zajęć plastycznych; potrafi skonstruować podstawowe twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym;

- na ocenę 3,5 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; potrafi skonstruować podstawowe twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i w sposób niedokładny prezentuje i omawia je na forum;

- na ocenę 4,0 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; potrafi skonstruować złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum;

- na ocenę 4,5 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; sprawnie posługuje się środkami dydaktycznymi oraz sprawnie posługuje się środkami formalnymi w pracy z dzieckiem/uczniem; potrafi skonstruować oryginalne, interesujące i złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum;

- na ocenę 5,0 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; sprawnie posługuje się środkami dydaktycznymi oraz sprawnie posługuje się środkami formalnymi w pracy z dzieckiem; potrafi skonstruować oryginalne, interesujące i złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum; proponuje modyfikacje prezentowanego narzędzia dydaktycznego.

Kompetencje:

- student odznacza się wrażliwością i zaangażowaniem w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych, kształtując jego postawę wobec sztuki plastycznej;

- na ocenę 3,0 - student odznacza się wrażliwością, małym zaangażowaniem i niskim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych;

- na ocenę 3,5 - student odznacza się wrażliwością, średnim zaangażowaniem i średnim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych;

- na ocenę 4,0 - student odznacza się wrażliwością, dużym zaangażowaniem i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych;

- na ocenę 4,5 - student odznacza się wrażliwością, dużym zaangażowaniem i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych; systematycznie i skutecznie zaciekawia odbiorcę poszczególnymi etapami aktywności plastycznej;

- na ocenę 5,0 - student odznacza się wrażliwością, dużym zaangażowaniem i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych; systematycznie i skutecznie zaciekawia odbiorcę poszczególnymi etapami aktywności plastycznej; dostrzega wartość plastyki w pracy z dzieckiem.

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieobecność (4 - godziny dydaktyczne); każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;

2. opracowanie i zaprezentowanie twórczego (plastycznego) narzędzia dydaktycznego do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym wraz z koncepcją zajęć plastycznych inspirowaną owym narzędziem dydaktycznym;

3. opracowanie i złożenie na platformie MS Teams materiału dydaktycznego - filmowego instruktażu z zastosowaniem określonej techniki plastycznej, określonego rodzaju materiału i określonych narzędzi/przyborów do wykonania semantyki wytworu;

4. przygotowanie do poszczególnych zajęć (szczególny nacisk kładzie się na posiadanie przez studenta pomocy i przyborów plastycznych) oraz aktywność podczas zajęć i postawa zaangażowania.

max 16 pkt:

16 - 14 pkt - 5,0

13 pkt - 4,5

12 - 11 pkt - 4,0

10 pkt - 3,5

9 - 8 pkt - 3,0

7 pkt i mniej - 2,0

Zakres tematów:

1. Twórcza aktywność plastyczna dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

2. Rozwój rysunkowy dziecka.

3. Rozwój dziecka na przykładzie pracy w masach plastycznych.

4. Ćwiczenia plastyczne rozwijające kreatywność dziecka.

5. Warstwa przedstawieniowa w wytworach plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

6. Warstwa formalna w wytworach plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

7. Warstwa aksjologiczna w wytworach plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

8. Plama barwna w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

9. Punkt w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

10. Linia w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

11. Barwa w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym..

12. Kształt w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

13. Kompozycja w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

14. Faktura w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

15. Techniki rysunkowe w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III.

16. Techniki malarskie w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III.

17. Techniki graficzne w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III.

18. Techniki rzeźbiarsko-modelarskie w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III.

19. Techniki papierowe płaskie i przestrzenne w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III.

20. Techniki mieszane w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III.

21. Rodzaje materiałów, narzędzi i podłoży używanych w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

22. Metodyczne projektowanie zajęć w zakresie działalności plastycznej w przedszkolu i klasach I-III - twórcze propozycje

23. Inspiracja bajką i dźwiękiem w twórczej pracy plastycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

Efekty wiedzy;

- wykład konwersatoryjny;

- pokaz wytworów plastycznych z prezentacją plastycznych technik płaskich i przestrzennych oraz środków formalnych.

Efekty umiejętności;

- metoda projektu;

- metoda ćwiczeniowa.

Efekty kompetencji społecznych;

- metoda projektu;

- metoda ćwiczeniowa;

- demonstracja posługiwania się technika plastyczną;

- pokaz wytworów plastycznych.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

- efekty wiedzy - merytoryczne opracowanie materiału dydaktycznego oraz projektu narzędzia dydaktycznego do twórczej pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym; ćwiczenia w warstwie formalnej w zakresie edukacji plastycznej.

- efekty umiejętności - nagranie materiału dydaktycznego - instruktażu posługiwania się określoną techniką plastyczną, z użyciem właściwych materiałów, narzędzi i podłoży oraz skonstruowanie i prezentacja plastycznego narzędzia dydaktycznego do twórczej pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym; ćwiczenia metodyczne i praktyczne z wykorzystaniem twórczych technik plastycznych.

- efekty kompetencji społecznych - merytoryczne opracowanie materiału dydaktycznego oraz projektu narzędzia dydaktycznego do twórczej pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym; ćwiczenia w warstwie formalnej w zakresie edukacji plastycznej; nagranie materiału dydaktycznego - instruktażu posługiwania się określoną techniką plastyczną, z użyciem właściwych materiałów, narzędzi i podłoży oraz skonstruowanie i prezentacja plastycznego narzędzia dydaktycznego do twórczej pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym; ćwiczenia metodyczne i praktyczne z wykorzystaniem twórczych technik plastycznych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga sobota (nieparzyste), 13:15 - 14:45, sala 1544 s. artystyczna
co druga sobota (nieparzyste), 15:00 - 16:30, sala 1544 s. artystyczna
Kinga Krawiecka 17/ szczegóły
2 co druga sobota (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala 1544 s. artystyczna
co druga sobota (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala 1544 s. artystyczna
Kinga Krawiecka 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 15
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)