Organizacja systemu wsparcia dziecka i rodziny WNP-PE-ORGW
Konwersatorium (KON)
Semestr letni 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | 32 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
MS Teams: | Zajęcia realizowane zdalnie, nazwa zespołu: stacjonarne organizacja systemu wsparcia dziecka i rodziny , kod zespołu: bc3epti |
Literatura: |
Podstawowa: Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju, Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009; Wsparcie rodziny dysfunkcyjnej, red. Mieczysław Dudek, Toruń 2009, Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej , Opole 2005; Praca socjalna w służbie ludziom, pod red. A. Żukiewicza, Toruń 2012; Wykluczenie i marginalizacja społeczna, pod red. K. Białobrzeskiej, S. Kawuli, Toruń 2006; W. Ratyński, Problemy i dylematy polityki społecznej w Polsce, Warszawa 2003; Gaś B.Z, Efektywność instytucjonalnych form pomocy na rzecz młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, Lublin 2008; Gaś B.Z., Młodzieżowy program wsparcia rówieśniczego ,Warszawa 1995; Pedagogika społeczna: dokonania- aktualność -perspektywy, pod red S. Kawuli, Toruń 2002; Szczepanik R., Wawrzyniak J., Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego, Łódź 2012; Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie - zagrożenia rozwojowe i społeczne, pod red. E. Wysockiej, Warszawa 2012; B. Krajewska, Instytucjonalne wsparcie pracujących rodziców nad najmłodszymi dziećmi (w:) Człowiek w pedagogice pracy, pod red B. Baraniak, Warszawa 2012; B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków 2009; M. Winiarski, Wsparcie społeczne wobec wyzwań współczesności (w:) Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, pod red. W. Danilewicz, Warszawa 2009; Edukacja a włączenie społeczne, pod red. T. Biernata, J. A. Malinowskiego, Toruń 2013;R. M. Ilnicka, Środowiskowy kontekst niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, Toruń 2008;Skazani na wykluczenie, pod red. M. Orłowskiej, Warszawa 2005. Uzupełniająca: Sęk H., Cieślak R., Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warszawa 2004; Palak Z., Bartkowicz Z., Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji, Lublin 2004; Dziecko i rodzina, Społeczne powinności opieki i wychowania, pod red. U. Grucy - Miąsik, Rzeszów 2007; Rodzina polska na przełomie wieków. Przeobrażenia, zagrożenia, patologie, pod red. J. Żebrowskiego, Gdańsk 2006; Pomoc dzieciom zagrożonym patologią środowiska rodzinnego i lokalnego, pod red. M. John - Borys, Katowice 1997; Dziecko zagrożone wykluczeniem, pod red. K. Biel, J. Kusztal, Kraków 2011; Patologie społeczne. Praktyczne aspekty zapobiegania i zwalczania patologii społecznych, pod red. J. Bubiło, T. Guz, D. Krukowska - Bubiło, Lublin 2012; U. Świętochowska, Patologie współczesnej cywilizacji, Torun 2010; Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, pod red. T. Sołtysiak, J. Sudar - Malukiewicz, Bydgoszcz 2003. |
Efekty uczenia się: |
EU 1 - Ma podstawową wiedzę o środowiskach wychowawczych, szczególnie rodzinnym i szkolnym oraz o relacji wsparcia społecznego. EU 2 - Ma podstawową wiedzę o problemach występujący w środowiskach wychowawczych. EU 3 - Ma podstawową wiedzę na temat podstaw prawnych wsparcia rodziny. EU 4 - Ma elementarną wiedzę o instytucjach wsparcia dziecka i rodziny, instytucjach wsparcia społecznego, np. placówkach wsparcia dziennego,organizacjach pozarządowych, Rzeczniku Praw Dziecka. EU 5 - Posiada umiejętność inicjowania, organizowania i sprawowania opieki nad dziećmi, młodzieżą w rodzinach potrzebujących pomocy. EU 6- Posiada umiejętności nawiązywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, placówkami specjalistycznymi oraz specjalistami. EU 7 - Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania wspierające dziecko i rodzinę. EU 8 - Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania wspierające i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Godziny kontaktowe, konwersatorium, ćwiczenia/15h Przygotowanie się do zajęć, lektury/15h Przygotowanie się do zaliczenia /30h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów następuje poprzez przygotowanie pisemnej pracy semestralnej - referat, prezentacja - na wskazany temat. Przygotowanie pisemnej pracy semestralnej - referat, prezentacja - na wskazany temat. 3.0 Student ma znikomą wiedzę na temat środowisk wychowawczych, w szczególności rodziny, terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, bardzo pobieżnie opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje dziecka i rodziny wymagające wsparcia, potrafi wskazać podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodziny, nie potrafi zaprojektować jednak procesu wsparcia dziecka czy rodziny, nie dostrzega znaczenia umiejętności nawiązywania, podtrzymywania współpracy ze środowiskiem rodzinnymi i placówkami. 3.5 Student ma dostateczną wiedzę na temat środowisk wychowawczych, terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, bardzo pobieżnie opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje dziecka i rodziny wymagające wsparcia, potrafi wskazać podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodziny, nie potrafi zaprojektować jednak procesu wsparcia dziecka czy rodziny, nie dostrzega znaczenia umiejętności nawiązywania, podtrzymywania współpracy ze środowiskiem rodzinnymi i placówkami. 4.0 Student posiada podstawową wiedzę na temat środowisk wychowawczych i ich problemów, terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, dokonuje analizy problemów i sytuacji wymagających wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje dzieci i rodziny wymagające wsparcia, zna akty prawne w tym zakresie wskazuje rodzaje i funkcje instytucji wsparcia dla dzieci, młodzieży, rodziny, potrafi opisać sieć wsparcia, potrafi zaprojektować proces wsparcia dziecka czy rodziny, dostrzega znaczenia umiejętności nawiązywania, podtrzymywania współpracy ze środowiskiem rodzinnymi i placówkami. 4.5 Student posiada wiedzę na temat środowisk wychowawczych , występujących w nich problemów, terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, dokonuje analizy problemów i sytuacji wymagających wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje osób i konieczność udzielania im wsparcia, interpretuje akty prawne w tym zakresie, wskazuje rodzaje i funkcje instytucji wsparcia dla dzieci, młodzieży, rodziny, rozpoznaje zasoby społeczności w zakresie możliwości udzielania wsparcia dziecku i rodzinie, zaprojektuje procesu wsparcia dziecka czy rodziny, ma świadomość znaczenia umiejętności nawiązywania, podtrzymywania współpracy ze środowiskiem rodzinnymi i placówkami. 5.0 Student posiada bardzo dobrą wiedzę temat środowisk wychowawczych, w szczególności rodziny, terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, dokonuje szczegółowej analizy problemów i sytuacji wymagających wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje osób potrzebujących wsparcia, wyczerpująco charakteryzuje instytucje i podmioty wsparcia społecznego dzieci i rodzin, interpretuje akty prawne w tym zakresie, wskazuje rodzaje i funkcje instytucji wsparcia dla dzieci, młodzieży, rodziny, potrafi opracować program wsparcia, ma wysoka świadomość znaczenia umiejętności nawiązywania, podtrzymywania współpracy ze środowiskiem rodzinnymi i placówkami. |
Zakres tematów: |
1. Środowisko wychowawcze - pojęcie, rodzaje. 2. Wsparcie społeczne - pojęcie, rodzaje. 3. Instytucje wsparcia społecznego. 4. Sytuacje w zżyciu dziecka i rodziny wymagające wsparcia. 5. Wsparcie rodziny w oparciu o przepisy ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej - podmioty i formy 6. Placówki wsparcia dziennego w systemie wsparcia dziecka i rodziny. 8. Wsparcie dzieci i młodzieży doświadczających trudności w funkcjonowaniu np. niedostosowanej i zagrożonej niedostosowaniem społecznym, posiadającej specyficzne trudności w uczeniu się, zagrożonej przemocą. 9. Organizacje pozarządowe i inne we wsparciu dziecka i rodziny. Rzecznik Praw Dziecka jako instytucja wspierająca prawidłowe funkcjonowanie rodziny |
Metody dydaktyczne: |
Wykład informacyjny, dyskusja, praca w grupach. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00,
sala e-learning |
Beata Krajewska | 32/32 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.