Prawo w zakresie ochrony dóbr kultury WH-MU-M-I-3-POchDKul
Konwersatorium (KON)
Semestr letni 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Literatura podstawowa (podręczniki): Z. Duniewska i in. (red.), Prawo administracyjne materialne, Warszawa 2020, cz. IV: M. Miemiec, Materialne prawo administracyjne, Warszawa 2019, rozdz. XVIII i XIX Literatura uzupełniająca (komentarze): A. Barbasiewicz, Ustawa o muzeach. Komentarz, Warszawa 2021 Z. Cieślik, I. Gredka-Ligarska, P. Gwoździewicz-Matan, I. Lipowicz, A. Matan, K. Zeidler, Ustawa o muzeach. Komentarz, Warszawa 2021 K. Zalasińska, Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Komentarz, Warszawa 2020 S. Gajewski, A. Jakubowski, Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Komentarz, Wyd. 2. Warszawa 2016 M. J. Nowak, Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz do ustawy i przepisów powiązanych, Warszawa 2020 |
Efekty uczenia się: |
EK1: Student ma podstawową wiedzę związaną z ochroną dóbr kultury z zakresu prawodawstwa międzynarodowego, polskiego i kościelnego. 2: Student nie zna podstawowych uregulowań i instytucji prawnych z zakresu ochrony dóbr kultury w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym. 3: Student zna podstawowe uregulowania i instytucje prawne z zakresu ochrony dóbr kultury w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym. 4: Student dysponuje znacznym rozeznaniem w uregulowaniach i instytucjach prawnych z zakresu ochrony dóbr kultury w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym. Potrafi ukazać normatywne związki między różnymi regulacjami dotyczącymi tej dziedziny. 5: Student świetnie orientuje się w uregulowaniach i instytucjach prawnych z zakresu ochrony dóbr kultury w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym. Potrafi ukazać normatywne związki między różnymi regulacjami dotyczącymi tej dziedziny prawa oraz dostrzega jej przekształcenia. EK2: Student potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować terminologię właściwą dla zawodu rzeczoznawcy i marszanda (w zakresie ochrony dóbr kultury w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym). 2: Student nie zna podstawowych pojęć i terminologii z zakresu prawnej ochrony dóbr kultury. 3: Student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu prawnej ochrony dóbr kultury. 4: Student dysponuje znacznym rozeznaniem w pojęciach i terminologii z zakresu prawnej ochrony dóbr kultury. Potrafi ukazać zakresowe związki między różnymi pojęciami dotyczącymi tej dziedziny regulacji prawnej. 5: Student świetnie orientuje się pojęciach i terminologii z zakresu prawnej ochrony dóbr kultury. Potrafi ukazać zakresowe związki między różnymi pojęciami dotyczącymi tej dziedziny regulacji. EK3: Student ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy z zakresu rzeczoznawstwa i rynku sztuki i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności zawodowej (w zakresie ochrony dóbr kultury w prawie międzynarodowym, polskim i kościelnym). 2: Student nie dostrzega lub ułomnie postrzega związki między regulacją prawną a rzeczową wiedzą z zakresu rzeczoznawstwa i rynku sztuki. Nie widzi związku ciągłych zmian prawa w zakresie ochrony dóbr kultury z potrzebą ciągłego samokształcenia się. Nie wiąże interdyscyplinarnego charakteru działalności zawodowej w zakresie rzeczoznawstwa i rynku sztuki z potrzebą konsultacji specjalistycznych. 3. Student ma świadomość istnienia związków między regulacją prawną a rzeczową wiedzą z zakresu rzeczoznawstwa i rynku sztuki. Wie, że ciągłe zmiany prawa w zakresie ochrony dóbr kultury pociągają za sobą konieczność ciągłego samokształcenia się, i rozumie, że interdyscyplinarny charakter działalności zawodowej w zakresie rzeczoznawstwa i rynku sztuki narzuca potrzebę konsultacji specjalistycznych. 4. Student dostrzega i poprawnie ocenia naturę związków między regulacją prawną a rzeczową wiedzą z zakresu rzeczoznawstwa i rynku sztuki. Jest aktywny w procesie uczenia się i - działając pod kierunkiem nauczyciela - jest w stanie sprawnie śledzić ciągłe zmiany prawa w zakresie ochrony dóbr kultury. Dostrzega wyraźnie, że interdyscyplinarny charakter działalności zawodowej w zakresie rzeczoznawstwa i rynku sztuki narzuca potrzebę konsultacji specjalistycznych w działalności zawodowej. 5. Student świetnie rozeznaje oraz trafnie i wnikliwie ocenia naturę związków między regulacją prawną a rzeczową wiedzą z zakresu rzeczoznawstwa i rynku sztuki. Jest aktywny w procesie uczenia się i w pełni samodzielnie śledzi ciągłe zmiany prawa w zakresie ochrony dóbr kultury. Wyraźnie odróżnia od siebie role różnych specjalistów działających na rynku sztuki i trafnie postrzega granice ich kompetencji zawodowej. Wie, że interdyscyplinarny charakter działalności zawodowej w zakresie rzeczoznawstwa i rynku sztuki narzuca potrzebę konsultacji specjalistycznych w działalności zawodowej - i jest w stanie samodzielnie wybrać właściwego specjalistę. Opis ECTS: Udział w wykładzie: 30 h Lektura zadanej literatury: 25 h Przygotowania do egzaminu: 20 h Suma godzin: 75 Liczba ECTS: 75 h/25 = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia dla wszystkich efektów kształcenia: wykład konwersatoryjny prowadzony na platformie MS Teams link do zespołu MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a_k08OC5O_JLAsBAdTi3WMA5XOK8Y5c_bwPN5brl2PiI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1a9ab100-0997-47d4-9dce-753b39de0b92&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 kod zespołu: jonwkjk Metody oceniania dla wszystkich efektów kształcenia: egzamin ustny w I i II terminie (MS Teams, trzy pytania dotyczące zagadnień omawianych podczas zajęć). |
Zakres tematów: |
Na tle zagadnień wstępnych, obejmujących m.in. zakres przedmiotu, strukturę wykładu, akty prawne i polecaną literaturę, przedstawione zostaną podstawy prawne regulacji prawnej w zakresie ochrony dóbr kultury, w szczególności regulacja ponadustawowa (konstytucyjna, międzynarodowa i unijna) oraz wybrane ustawy: o muzeach i o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Zarysowana zostanie także historia tych uregulowań. Podczas wykładu przedstawiony zostanie szerszy kontekst ustawowy regulacji ustawy o muzeach oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, przywołane zostaną najważniejsze akty podustawowe oraz omówione zostanie znaczenie tych aktów w systemie omawianej regulacji. W ten sposób przedstawiona zostanie metoda pracy z tekstem prawnym - model wykładni językowej, systemowej i funkcjonalnej. Wykład konwersatoryjny obejmie także uwagi o pojęciach podstawowych regulacji w zakresie ochrony dóbr kultury, w tym o "dobrach kultury", "muzeum", "muzealium" i "zabyku". Przy okazji omawiania pojęć podstawowych przedstawione zostaną uwagi o roli definicji legalnych w prawie. Wykład koncentrować się będzie na zagadnieniach materialnoprawnych oraz ustrojowych. Wykład obejmie: I. Zagadnienia wstępne (źródła regulacji prawnej w dziedzinie ochrony dóbr kultury, literatura, pojęcia podstawowe); II. Ochrona dóbr kultury w prawie konstytucyjnym, międzynarodowym i unijnym. Rola standardów niewiążących (na przykładzie regulacji ICOM); III. Pojęcie, status prawny, cele działania i ustrój muzeum, administracja muzealna; IV. Muzealia, pojęcie i regulacja prawna; V. Pracownicy muzeum (muzealnicy); VI. Ochrona rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę; VII. Formy i sposób ochrony zabytków; VIII. Zagospodarowanie zabytków, prowadzenie badań, prac i robót oraz podejmowanie innych działań przy zabytkach; IX. Wywóz zabytków za granicę, krajowy rejestr utraconych dóbr kultury; X. Opieka nad zabytkami i zasady jej finansowania; XI. Administracja ochrony zabytków i społeczni opiekunowie zabytków; XII. Prawodawstwo kościelne w zakresie ochrony dóbr kultury; |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 11:30 - 13:00,
sala e-learning |
Ziemowit Cieślik | 4/15 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.