Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawowe zagadnienia edytorskie literatury włoskiej epok dawnych WH-F-FW-M-I-2-PZEdyt
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura polskojęzyczna:

L. D. Reynolds, N. G. Wilson, Skrybowie i uczeni: o tym w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, tłum. P. Majewski, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008 (wyd. oryg. Scribes & Scolars. A guide to the Transmission of Greek & Latin Literature, Oxford University Press 1968, nast. 1974, 1978,)

R. Sosnowski, P. Tylus, Co mówią stare rękopisy, Wyd. Wydziału Filologicznego UJ, Kraków 2010

E. Potkowski, Rękopis a druk – przełom w dziejach techniki czy w dziejach cywilizacji, w: idem, Książka i pismo w średniowieczu. Studia z dziejów kultury piśmiennej i komunikacji społecznej, Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, Pułtusk 2006, s. 362-371

J. Pietrzak-Thébault, Transmission of Texts and New Technologies: Memory or Transfomation?, „Załącznik Kulturoznawczy” 2015, 2, s. 212-239, http://zalacznik.uksw.edu.pl/pl/node/4 (także: Humanistyka wobec nowych technologii: nowość czy reaktywacja, w: Staropolskie zwierciadło, red. P. Kencki, J. Kopciński, Wyd. UKSW, Warszawa 2015, s. 212-228

J. Pietrzak-Thébault, [S]Łowna kotka. Obrazy, funkcje, przemiany włoskiej książki XVI wieku, Księgarnia Akademicka, Kraków 2018

L. Febvre, H.-J. Martin, Narodziny książki, tłum. A. Kocot, M. Wodzyńska-Walicka, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014 (wyd. oryg. L’apparition du livre, Albin Michel, Paris 1958)

J. Pirożyński, Johannes Gutenberg i początki ery druku, PWN, Warszawa 2002.

S. Dahl, Dzieje książki, red. B. Kocowski, Ossolineum 1965

H. Szwejkowska, Książka drukowana XV-XVIII w. Zarys historyczny, Ossolineum, Wrocław 1975

M. McLuhan, Galaktyka Gutenberga, tłum. A. Wojtasik, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017 (wyd. oryg. The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man, The University of Toronto Press, Toronto 1962

E. Eisenstein, Rewolucja Gutenberga, tłum. H. Hollender, Prószyński i S-ka, Warszawa 2004 (wyd. oryg. The Printing Revolution in Early Modern Europe, Cambridge Universtiy Press, Cambridge, 1993, wyd. drugie, poprawione 2005)

J. S. Gruchała, Iucunda familia librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Universitas. Kraków 2002

S. Łempicki, Polskie koneksje dynastii Manucjuszów, in: Renesans i humanizm w Polsce, red. idem, Czytelnik, Kraków 1952

M. Rokosz, Wenecka oficyna Alda Manucjusza i Polska w orbicie jej wpływów, Ossolineum, Wrocław 1982

J. Czerniatowicz, Książka grecka średniowieczna i renesansowa, Ossolineum, Wrocław 1976

S.I. Camporeale, Lorenzo Valla i jego traktat o donacji Konstantyna. Retoryka, wolność I eklezjologia w XV wieku, tłum. A. Dudzińska-Facca, IfiS PAN, Warszawa 1997 (Renesans I Reformacja. Studia z Historii Filozofii i Idei, t. 16)

J. Gruchała, Z dziejów pewnego fałszerstwa. Uwagi o “Konsolacji” Pseudo-Cycerona z 1583 r., “Rocznik Komisji Historycznoliterackiej” XXIV, 1987

B. Bieńkowska, Staropolski świat książek, Ossolineum, Wrocław 1976

K. Głombiowski, H. Szwejkowska, Książka rękopiśmienna i biblioteka w starożytności i średniowieczu, PWN, Warszawa 1971, 1980, 1983

J. Guze, Książka jako symbol treści intelektualnych w sztuce doby humanizmu: XV-XVI w., in: O ikonografii świeckiej doby humanizmu. Tematy – symbole – problemy, red. J. Białostocki, PWN, Warszawa 1977

K. Głombiowski, Problemy historii czytelnictwa, Ossolineum, Wrocław 1966

D.C. Maleszyński, Pszczoła – “archipoeta” (teoria mimesis w dawnej metaforze), in: Mimesis w literaturze, kulturze i sztuce, red. Z. Mitosek, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1992

Efekty uczenia się:

FW1_W10,rozumie zmienność języka, jego warstwy semantycznej oraz ewolucji

systemów gramatycznych

FW1_U05,posługiwać się uznanymi w filologii metodami, w swojej pracy

wykazując zdolność do zachowania spójności metodologicznej

FW1_K03rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych

związanych z wykonywaniem pracy filologa zarówno w pracy

indywidualnej, jak i zespołowej

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach. Esej końcowy.

Na ocenę 2: student nie posiada kompetencji wymienionych w efektach kształcenia

Na ocenę 3: student posiada kilka kompetencji wymienionych w efektach kształcenia

Na ocenę 4: student posiada znakomitą większość kompetencji wymienionych w efektach kształcenia

Na ocenę 5: student opanował w wysokim stopniu wszystkie kompetencje wymienionych w efektach kształcenia (oraz potrafi wzbogacić je o własne twórcze zastosowanie)

Zakres tematów:

1. Przekazywanie tekstów w czasach najdawniejszych.

2. Morfologia rękopisu.

3.Rękopis a druk: przełom technologiczny i kulturowy.

4. Opór wobec techniki druku.

5. Od typografii do domu wydawniczego.

6. Redaktor jako nowy uczestnik procesu wydawniczego.

7. Kryteria poprawności tekstu literackiego.

8. Parateksty i recepcja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 15:00 - 16:30, sala 410
Joanna Pietrzak-Thebault 16/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)