Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. "Phenomenological Approaches to Moral Philosophy: A Handbook", eds. J.J. Drummond & L. Embree, Dordrecht 2002.
2. W. Płotka, "Fenomenologia Husserlowska a etyka. Źródła, rozwój i kontynuacje", [w:] "Wprowadzenie do fenomenologii. Interpretacje, zastosowania, problemy", t. II, praca zbiorowa pod red. W. Płotki, Warszawa 2014, s. 222-257.
3. W. Płotka, "Is Authentic Being a Virtue?", [w:] "Existenzphilosophie und Ethik", eds. H. Feger, M. Hackel, New York (NY)/Berlin 2013, s. 399-419, doi: 10.1515/9783110331103.399.
Literatura uzupełniająca:
1. G. Heffernan, "Fenomenologia jest humanizmem: Hermeneutyczno-historyczny bój Husserla o określenie autentycznego znaczenia ludzkiej egzystencji w 'Kryzysie nauk europejskich i fenomenologia transcendentalnej'", "Fenomenologia" 10 (2012), s. 29-68.
2. U. Melle, "The Development of Husserl's Ethics", "Études phénoménologiques" 13-14 (1991), s. 115-135.
3. C. Spahn, "Phänomenologische Handlungstheorie. Edmund Husserls Untersuchungen zur Ethik", Würzburg 1996.
4. E. Husserl, "Vorlesungen über Ethik und Wertlehre 1908-1914", herausgegeben von U. Melle, Dortrecht/Boston (MA)/London 1988.
5. E. Husserl, "Einleitung in die Ethik. Vorlesungen Sommersemester 1920/1924", herausgegeben von H. Peucker, Dordrecht/Boston (MA)/London 2004.
6. R. Strzelecki, "Ethos i wolność. W poszukiwaniu etycznej wymowy 'Bycia i czasu' Martina Heideggera", Kraków 2006.
7. M. Heidegger, "Bycie i czas", tłum. B. Baran, Warszawa 1994.
8. A. Przyłębski, "Etyka w świetle hermeneutyki", Warszawa 2010.
9. B. Waldenfels, "Topografia obcego. Studia z fenomenologii obcego, przeł. J. Sidorek", Warszawa 2002.
10. E. Levinas, "Całość i nieskończoność", tłum. M. Kowalska, Warszawa 1999.
11. R. Ingarden, "Książeczka o człowieku", różne wydania.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową mają wpływ dwa elementy:
1) Obecność.
2) Ocena z kolokwium pisemnego.
Ad 1. W przypadku obecności obowiązuje następująca skala:
7-8 obecności - 5,0
6 obecności - 4,0
5 obecności - 3,0
4 i mniej obecności - 2,0
Ad 2. W ramach zajęć student powinien zaliczyć kolokwium pisemne w formie testu wyboru typu "prawda / fałsz". Podstawą zaliczenia jest materiał przedstawiany na zajęciach. Skala ocen:
91-100% - 5,0
81-90% - 4,5
71-80% - 4,0
61-70% - 3,5
51-60% - 3,0
0-50% - 2,0
Ocena końcowa jest średnią ważoną powyższych ocen cząstkowych, przy czym ocena z kolokwium pisemnego stanowi 3/4 wagi oceny końcowej, zaś ocena obecności 1/4 wagi oceny końcowej.
|
Zakres tematów: |
1-2. Problematyka metodologiczna związana z wykorzystaniem fenomenologii do badania działań etycznych. Analiza pojęcia fenomenologii jako "filozofii pierwszej". Program badań pierwszoosobowych i ejdetycznych.
3-4. Źródła fenomenologicznych analiz nad działaniami etycznymi. Brentana pojęcie intencjonalności i jako projekt etyki. Wczesna recenzja Brentana w ruch fenomenologicznym. Scheler o etyce formalnej i materialnej.
5-6. Wczesny projekt etyki Husserla jako rozwinięcie projektu aksjologii. Prawa formalne etyki Husserla. Mocne i słabe strony wczesnego projektu Husserla.
7-8. Późniejszy projekt etyki Husserla jako przykład filozofii praktycznej. Pojęcie fenomenologii jako filozofii praktycznej. Husserla ujęcie Fichtego. Główne idee etyki miłości u "późnego" Husserla oraz wątki egzystencjalne w jego myśli.
9-10. Rozważania Heideggera nad ontologią fundamentalną jako przykład refleksji etycznej. Wątki etyczne u Heideggera. Problem etyczności jako pism i sprawa jego biografii. Interpretacja filozofii Heideggera w świetle współczesnej etyki cnót jako możliwość interpretacji Heideggera jako filozofa "etyczności".
11-12. Francuska linia rozwoju fenomenologii jako nowe otwarcie dla praktycznej fenomenologii. Levinasa fenomenologia inności jako przykład fenomenologii działań etycznych.
13-14. Ingardena filozofii działań praktycznych jako przykład egzystencjalnej refleksji nad człowiekiem. Elementy jako etyki.
15. Zestawienie głównych nurtów fenomenologii działań etycznych i zakreślenie obszaru problemowego.
|