Literatura: |
Apulejusz z Madaury, De deo Socratis
Apulejusz: De Platone et eius dogmate;
Apulejusz: De mundo w:
Apulei Platonici Madaurensis Opera quae supersunt / Vol. III, De philosophia libri, ed. C. Moreschini, Stutgardiae, Lipsiae: Teubner, 1991 lub:
Apuleii Platonici Madaureunsis Opera quae supersunt, III De philosophia libri, rec. P. Thomas, Stutgardiae B.G. Teubneri MCMLXX.
Augustyn: De vita beata: Corpus Christianorum, Series Latina, XXIX Aurelii Augustini Opera, Pars II, 2, De beata vita, Tunrholti Typographi Brepols Editores Pontificii MCMLXX lub inne wydania.
Augustyn: De magistro: Corpus Christianorum, Series Latina, XXIX Aurelii Augustini Opera, Pars II, 2, De beata vita, Tunrholti Typographi Brepols Editores Pontificii MCMLXX lub inne wydania.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Praca studentów, przygotowanie do zajęć będzie oceniana w trakcie zajęć, podczas ich wystąpień, podczas których będą prezentować przygotowane teksty.
Na ocenę końcową składa się aktywność uczestników w trakcie zajęć w semestrze., przygotowanie do zajęć, i regularne uczestniczenie w zajęciach (zgodnie z regulaminem studiów). Dodatkowo premiowane jest przygotowanie dodatkowego materiału, w postaci np. prezentacji czy wystąpień. Ocenę dostateczną zapewnia zwykłe, regularne przygotowywanie się do zajęć, uczestniczenie w zajęciach, umiejętnością czytania tekstu wraz z dodanym doń komentarzem edytorskim w przypisach. Na ocenę dobrą trzeba wykazać się ponadto większą aktywnością, a zwłaszcza zainteresowaniem tekstem i jego filozoficznym przekazem. Na ocenę bardzo dobrą wypada wykazać się dodatkowo umiejętnością analizy filozoficznej tekstu w kontekście filozofii i duchowości autora (prowadzący w tym może pomóc). Na ocenę dobra i bardzo dobra można zapracować też poprzez przygotowanie i zaprezentowanie w trakcie zajęć przez siebie wybranego tekstu (uprzednio uzgodnionego z prowadzącym).
|
Zakres tematów: |
Czytanie ze zrozumieniem i omawianie wybranych i uprzednio przygotowanych w ramach pracy domowej wybranych, filozoficznych tekstów łacińskich i przekład na język polski: Apullejusza z Madaury i Augustyna z Hippony.
Apulejusz: De deo Socratis; De Platone et eius dogmate, De mundo;
Augustyn: De beata vita.
Istotnym elementem ćwiczeń jest wydobycie z czytanych i przekładanych tekstów treści filozoficznej. Pomocą w rozumieniu filozoficznego przekazu może służyć literatura dodatkowa (wstęp, komentarz tłumacza) oraz wykład filozofii, którą prezentuje autor tekstu.
|
Metody dydaktyczne: |
Głównym elementem ćwiczeń jest praca z tekstem. Teksty będą zapowiadane i w miarę możliwości podawane przez prowadzącego w formie elektronicznej. W miarę możliwości studenci powinni korzystać z wymienionych w literaturze przedmiotu edycji tekstów. Prowadzący, w swoich miarę możliwości, udostępni edycje, którymi dysponuje. Studenci przygotowują teksty w ramach pracy domowej, na zajęciach przedstawiają swoje wersje przekładów czytanych tekstów, przedstawiają ich treść i zawarte w nich idee filozoficzne. Przed bezpośrednią pracą nad tekstem, prowadzący zapozna studentów z sylwetką autora i przedstawi zarys jego filozofii i jej duchowość, co w przypadku takich autorów jak Apulejusz i Augustyn, jest bardzo ważne. Studenci mogą w tym przygotowaniu lektury uczestniczyć aktywnie, mogą np. przygotować prezentację na temat danego autora. Przygotowanie studentów do zajęć i efekty ich pracy weryfikują ich wypowiedzi w trakcie zajęć. Każdy z uczestniczących w zajęciach student czyta, przekłada i wyjaśnia wszystkie partie zadanego tekstu. W trakcie zajęć można korzystać ze słowników. W trakcie przekładu i czytania tekstu ze zrozumieniem, wykorzystuje się komentarze edytorskie. Korzysta się też ze słowników.
|