Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauki przyrodnicze w muzeum (wstęp do metodologii badań) WH-MU-I-2-NaukPrzy-W
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aYp7Qxhqg_RtqARH2sZ3tTyAhPMY0IxQd1_8UPkPVCm41%40thread.tacv2/conversations?groupId=87b4ee3f-ccf1-47bb-a062-5206688de6e2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aYp7Qxhqg_RtqARH2sZ3tTyAhPMY0IxQd1_8UPkPVCm41%40thread.tacv2/conversations?groupId=87b4ee3f-ccf1-47bb-a062-5206688de6e2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Literatura:

1. Biologia Campbella, Opracowanie zbiorowe , Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2016.

2. Arabas, I., Przyrodnicy, kolekcjonerzy i teoretycy muzealnictwa , „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, 54/1, 2009, s.115-130.

3. Trojanowska, M., Parki i ogrody terapeutyczne, PWN, Warszawa, 2017

4. Majdecki. L. Historia ogrodów Warszawa 2007.

5. Majdecki L., Historia ogrodów: przemiany formy i konserwacja. Warszawa 1978.

6. Przewodnik Rosliny i Zwierzeta, Stichmann-Marny, U., Kretzschmar, E., Wyd. Multico, Warszawa, 2017.

7. The mind of God : the scientific basis for a rational world, Davies, P., Simon & Schuster, N.Y., 1992

9. Życie na krawędzi : rozwój cywilizacji i zagłada gatunków, Eldredge, N., Prószyński i S-ka, 2003

9. Klimat i człowiek, Schönwiese C-D., Prószyński i S-ka, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa podawana na bieżąco podczas zajęć do każdego z tematów (zob. Moodle).

Metody i kryteria oceniania:

METODY

ocenianie ciągłe, aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji - 40% oceny),

weryfikacja pisemnego opracowania (60% oceny)

Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane na drodze wykładu informacyjno-problemowego, a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur.

Efekty kształcenia w obszarze umiejętności są osiągane metodami dyskusji a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur i zajęć (zwiedzanie muzeów i ogrodów), oraz przez ocenę przygotowanego przez studenta opracowania z pełnym aparatem badawczym, obejmującego historię wybranej muzealnej kolekcji z zakresu nauk biologicznych,historię ogrodu botanicznego, lub parku, oraz analizy wybranego obiektu z tej kolekcji, z ogrodu botanicznego, lub parku (n.p. rodzina roślin) z zastosowaniem wybranej przez studenta metodologii.

KRYTERIA OCENY

ocena BDB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w naukach przyrodniczych. Student wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i postępu nauki w zakresie nauk przyrodniczych w przeciągu wieków na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk przyrodniczych w opisie kolekcji muzealnej, lub analizy wybranego obiektu z ogrodu botanicznego, lub parku.

Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji muzealnej, ogrodu botanicznego, lub parku. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych związanych z naukami przyrodniczymi, student zachowuje ostrożność w formułowaniu wniosków.

ocena DB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w zakresie nauk przyrodniczych. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk przyrodniczych w opisie kolekcji muzealnej, lub obiektu z ogrodu botanicznego, lub parku.

Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji muzealnej, ogrodu botanicznego, lub parku. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych związanych z naukami przyrodniczymi, student nie zachowuje dostatecznej ostrożności w formułowaniu wniosków.

ocena DST - Student identyfikuje metody badawcze stosowane w zakresie nauk przyrodniczych. Student podejmuje próby wyciągania wniosków dotyczące oddziaływania nurtów i postępu nauki w zakresie nauk przyrodniczych w przeciągu wieków na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych.

ocena NDST - Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.

Zakres tematów:

1. Nauka o Ziemi (powstanie życia na Ziemi tzn. etapy procesu powstawania pierwszych struktur i rola czynników zewnętrznych w czasie powstawania Ziemi: dryf kontynentów, zmiany klimatyczne, itp.)

2. Najważniejsze zdarzenia z życia Ziemi i nauka o budowie organizmów.

3. Taksonomia w świecie roślinnym i zwierzęcym, następnie minerałami.

4. Linneusz i inni przyrodnicy.

5. Geologia, mineralogia - wstęp.

6. Kamienie szlachetne.

7. Metale szlachetne.

8. Kultura kolekcjonowania w zakresie nauk przyrodniczych począwszy od Starożytności aż do utworzenia Muzeum jako instytucji publicznej.

Niektóre tematy obejmują więcej niż jedną jednostkę zajęciową.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z elementami konwersatorium.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 11:30 - 13:00, sala e-learning
Małgorzata Biniecka-Popoli 7/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-5 (2022-09-30)