Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rola i znaczenie mediów w społeczeństwie WT-DKS-DMRZ
Wykład (WYK) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Literatura:

Castells M., Galaktyka Internetu: Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.

Castells M., Siła tożsamości, przeł. Sebastian Szymański, Warszawa 2008.

Innis H., The bias of communication, University of Toronto Press Toronto, Ontario 1951.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa-Kraków 2000.

Levinson P., Nowe nowe media, Kraków 2010.

McLuhan M., Wybór pism, Warszawa 1975.

McLuhan M., Wybór tekstów – Marshall McLuhan, Poznań 2001.

McLuhan M., Zrozumieć media: Przedłużenia człowieka, Warszawa 2004.

McQuail D., Teoria komunikacji masowej, Warszawa 2019.

Mumford L., Technics and civilization, Harcourt Brace, New York 1934.

Laskowska M., Marcyński K., Media ecology – (un)necessary research perspective in media studies „Mediatization Studies” 2019.

Laskowska M., Marcyński K., Perspektywa badawcza ekologii mediów w teologii mediów i komunikacji, w: 25-lecie studiów dziennikarskich na UKSW, red. J. Olędzki, Warszawa 2018, s. 137-155.

Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017.

"Kultura - Media - Teologia"

"Studia Medioznawcze"

"Zeszyty Prasoznawcze"

Media Ecology Association

Efekty uczenia się:

DK2_W04 - student wymienia, zna, diagnozuje, omawia fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzące w zakresie głównych nurtów kultury światowej i polskiej (XX-XXI wiek) oraz komunikowania międzynarodowego i

międzykulturowego.

DK2_W07 - student zna rozmaite struktury, instytucje i systemy polityczne na

świecie oraz ma poszerzoną wiedzę o relacjach i zależnościach

między nimi, a także o różnych rodzajach struktur i instytucji

społecznych, narzędziach badania procesów społecznych, badań

opinii publicznej i czynników, które jej kształtują.

DK2_W08 - student dogłębnie zna pojęcia (wymienia je, omawia) z zakresu ekonomii, prawa rządzące rynkami kapitałowymi, jak również z ekonomiki mediów i zarządzania mediami.

DK2_U06 - student dobrze potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk

ekonomicznych, w tym na rynku medialnym, w zależności od wybranej specjalności. Dogłębnie analizuje, diagnozuje ich genezę, powiązania oraz przewiduje skutki.

DK2_K03 - student docenia znaczenie nauk o komunikacji społecznej i mediach dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach

społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań

zawodowych, przewidując wielokierunkowe skutki społeczne

swojej działalności.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się:

- ocena z końcowego egzaminu - 90%

- aktywny udział w przygotowaniu do zajęć - 10%

Na ocenę bardzo dobrą – student definiuje samodzielnie wszystkie pojęcia z zakresu roli społecznej mediów, analizuje je oraz porównuje.

- objaśnia wszystkie wprowadzone terminy z zakresu społecznej roli mediów i podaje przykłady ilustrujące każdy z nich,

- wymienia i charakteryzuje wszystkie fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzące w zakresie głównych nurtów kultury światowej i polskiej (XX-XXI wiek) oraz komunikowania międzynarodowego i międzykulturowego, potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych, w tym na rynku medialnym, w zależności od wybranej specjalności. Dogłębnie analizuje, diagnozuje ich genezę, powiązania oraz przewiduje skutki.

- opracowuje wszystkie zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu;

Na ocenę dobrą – student definiuje większość pojęć z zakresu roli społecznej mediów, analizuje je oraz porównuje.

- objaśnia większość wprowadzonych terminów z zakresu społecznej roli mediów i podaje przykłady ilustrujące każdy z nich, i podaje przykłady,

- wymienia i charakteryzuje większość faktów, procesów społecznych i reguł nimi rządzących w zakresie głównych nurtów kultury światowej i polskiej (XX-XXI wiek) oraz komunikowania międzynarodowego i międzykulturowego, potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych, w tym na rynku medialnym, w zależności od wybranej specjalności. Dogłębnie analizuje, diagnozuje ich genezę, powiązania oraz przewiduje skutki.

- opracowuje wybrane zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu;

Na ocenę dostateczną – student definiuje niektóre pojęcia z obszaru społecznej roli mediów z pomocą i podpowiedzią nauczyciela

- objaśnia podstawowe wprowadzone terminy z zakresu społecznej roli mediów i podaje przykłady ilustrujące każdy z nich, i podaje przykłady, i podaje kilka przykładów,

- wymienia i charakteryzuje podstawowe fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzących w zakresie głównych nurtów kultury światowej i polskiej (XX-XXI wiek) oraz komunikowania międzynarodowego i międzykulturowego, potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych, w tym na rynku medialnym, w zależności od wybranej specjalności. Dogłębnie analizuje, diagnozuje ich genezę, powiązania oraz przewiduje skutki.

- opracowuje podstawowe zagadnienia, korzysta z literatury przedmiotu.

Zakres tematów:

1. Społeczna rola mediów w naukach o komunikacji społecznej i mediach - wprowadzenie,

2. Społeczna rola mediów w myśli Harolda Innisa,

3. Społeczna rola mediów w myśli Lewisa Mumforda,

4. Społeczna rola mediów według koncepcji Jacquesa Ellula,

5. Społeczna rola przekazu w ujęciu Waltera J. Onga,

6. Medium is the massage (Marshall McLuhan) - cz. 1,

7. Medium is the massage (Marshall McLuhan) - cz. 2,

8. Rola mediów w społeczeństwie według Derricka de Kerckhove'a,

9. Społeczna rola mediów według ekologów mediów (Neil Postman) - cz. 1,

10. Społeczna rola mediów według ekologów mediów (m.in. Lance Starte, Media Ecology Association) - cz. 2,

11. Społeczna rola mediów według J. Meyrowitza,

12. Społeczna rola mediów w ujęciu Denisa McQuaila,

13. Społeczna rola mediów w ujęciu Manuela Castellsa,

14. Koncepcja "nowych nowych mediów" Paula Levinsona,

15. Media i etyka w społeczeństwie według Stephena J.A. Warda.

Metody dydaktyczne:

Wykład, opowiadanie, pogadanka, opis, dyskusja, praca z książką.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, sala 227
Małgorzata Laskowska 30/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Łącznik
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)