Literatura: |
Z. Struzik, Metodyka pisania prac naukowych, Warszawa 2020.
Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmis, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.
E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2004.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2012.
D. Tułowiecki, Wzór edycji prac dyplomowych na WSR UKSW, 2019 [wersja w pdf].
Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.
|
Efekty uczenia się: |
NRL_W02, Student/ka - ma wiedzę o miejscu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką.
NRL_W14, Student/ka - ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemów badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
NRL_U04, Student/ka - posiada umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT).
NRL_K03, Student/ka - docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów uczenia na postawie wytworów pracy studenta/ki: elementów lub całości pracy.
Warunki zaliczenia:
1. w I semestrze, gdy:
a. ustalony zostanie z promotorem temat pracy dyplomowej
b. zgromadzona zostanie literatura przedmiotu
c. przedstawiony zostanie wstępny plan pracy
d. złożony zostanie wniosek o zatwierdzenie tematu pracy
2. w II semestrze, gdy przedstawiony zostanie jeden rozdział przyszłej pracy dyplomowej
3. w III semestrze, gdy praca jest gotowa (przynajmniej w wersji roboczej).
Ocena dotyczy pracy dyplomowej
Kryteria oceniania:
- Wartość merytoryczna
- Poprawność metodologiczna
- Umiejętność cytowania i jakość doboru źródeł
- Zdolność do analizy i syntezy
- Umiejętność analizy zebranego materiału empirycznego
- Terminowość. Nieterminowość stanowi podstawę do obniżenia oceny.
|
Zakres tematów: |
1. Zasady poprawnego pisania pracy naukowej.
2. Sformułowanie tematów prac - konstrukcja projektów badawczych.
3. Konstrukcja struktury pracy.
4. Dobór i wykorzystanie literatury.
5. Rodzaje cytatów i przypisów, zasady zapisu bibliograficznego pozycji źródłowych.
6. Układ bibliografii.
7. Elementy wstępu i zakończenia pracy .
8. Indywidualna pomoc oraz kontrola nad tokiem pisania pracy naukowej.
9. Rodzaje badań społecznych.
10. Zasady opracowania koncepcji badań własnych.
11. Przedmiot i cel badań, hipotezy i problemy badawcze.
12. Główne metody badań społecznych.
13. Indywidualna pomoc oraz kontrola nad opracowaniem i realizacją badań własnych.
14. Analiza wyników badań własnych.
15. Wnioski, zasady pisania raportu z badań.
|
Metody dydaktyczne: |
Stosowane metody dydaktyczne:
Metody podajace:
- Wykład problemowy
- Wykład konwersatoryjny
- Opowiadanie, opis
- Prezentacja
Metody poszukujace:
- Klasyczna metoda problemowa
- Sytuacyjna
- Giełda pomysłów (burza mózgów)
- Dyskusja
- Analiza tekstów (prac dyplomowych)
Weryfikacja efektów uczenia na postawie wytworów pracy studenta/ki: elementów lub całości pracy.
|