Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy bioetyki WSR-NR-1-PB
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azpEWmt-ErDeC4cz3eoy-Yy--6mGzzUmYPpb7CGt_ldo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=dd793769-8ff0-4f3b-8f27-922dc6715cf4&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Literatura:

Podstawowa:

1. M. Aramini, Bioetyka dla wszystkich, Kraków 2011.

2. J. Wróbel, Tożsamość bioetyki katolickiej, TN KUL, Lublin 2020.

3. T. Biesaga. Podstawy etyki i bioetyki, Kraków 2016.

4. Etyka w medycynie. Ujęcie interdyscyplinarne, red. M. Monge, Warszawa 2012.

5. S. Biały, Macierzyństwo zastępcze jako plan subrogacji praw do dziecka wbrew zasadom sprawiedliwości i miłości, "Studia nad Rodziną" 42 (2017), s. 66-83.

6. W. Bołoz, Pierwotne i wtórne cele diagnostyki prenatalnej, w: Ekologia rodziny ludzkiej, "Episteme" 7 (2000) s. 59-79;

7. A. Laun, Współczesne zagadnienia teologii moralnej, Kraków, 2002;

8. A. J. Katolo, Embrion ludzki osoba czy rzecz?, Lublin - Sandomierz 2000;

8. M. Nowacka, Etyka a transplantacje, Warszawa 2003.

9. P. Aszyk, Bietyka. Palące pytania. Warszawa 2005.

10. Transplantologia kliniczna, red. W. Rowiński i inni, Warszawa 2004.

11. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme"55 (2006) nn.

Uzupełniająca:

1. I. Mroczkowski, Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka, Płock 2012.

2. Meandry etyki, red. Z. Sareło, "Episteme" 17 (2001).

3. K. Szewczyk, Dobro zło i medycyna. Filozoficzne podstawy bioetyki kulturowej, PWN, Warszawa-Łódź 2001.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

NRL_W03. Absolwent ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych w życiu małżeńsko-rodzinnym i społecznym.

NRL_W09. Ma podstawową wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą

Umiejętności:

NRL_U05. Potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w

poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i

rodzinnych

Kompetencje społeczne:

NRL_K02. Absolwent posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.

ECTS: 2 PUNKTY.

15 GODZIN WYKŁADOWYCH - 1 PUNKT.

20 GODZIN PUBLIKACJA PRACY CZ. NA MODDLE - 1/2 PUNKTU.

20 GODZIN PRZYGOTOWANIE SIĘ DO KOLOKWIUM USTNEGO - 1/2 PUNKTU.

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczania:

1. Kolokwium ustne na końcu wykładów:

sprawdzenie efektów n. pod kątem uzyskanej przedmiotowej wiedzy.

2. Obecność i aktywność na wykładach (podejmowanie dyskusji i zadawanie pytań profesorowi): umiejętności.

3. Opublikowanie na platformie e-learningu MOODLE pracy cząstkowej (esej/wypracowanie): umiejętności i kompetencje.

4. Informacja zwrotna, obserwacja pracy studenta pod kątem świadomości i wrażliwości etycznej co do omawianej problematyki (esej/refleksja, spersonalizowanie): kompetencje społeczne.

Kryteria co do stopniowania oceny:

Ocena dostateczna - 3: student uczestniczył na zajęciach w ustalonych kryteriach; wykazał się na kolokwium posiadaniem podstawowej wiedzy z norm bioetycznych, napisał esej, w którym wykazał swoją wrażliwość etyczną i społeczną.

Ocena dobra - 4: Student uczestniczył w zajęciach i był na nich aktywny (brał udział w dyskusji dydaktycznej); wykazał na kolokwium posiadanie przedmiotowej wiedzy; napisał esej, wykazując się merytoryczną wiedzą, ale i wrażliwością etyczną wobec niniejszej problematyki.

Ocena - 5: Jak wyżej, ale wykonanie na poziomie bardzo dobrym (błyskotliwym).

Kryteria procentowe oceny:

Kolokwium ustne końcowe - 40% oceny.

Obecności i zaangażowanie się na zajęciach - 30 % oceny.

Napisanie poprawnie eseju (merytorycznie i formalnie) - 30 % oceny.

Minimum zaliczeniowe < 65 % itp.

Zakres tematów:

1. Bioetyka jako nauka (przedmiot materialny i formalny).

a) Wewnętrzny charakter etyki do nauki.

b) Status embrionu ludzkiego.

2. Aborcja i jej konsekwencje.

a) Zło etyczne zabójstwa dziecka (czyli niewinnej istoty ludzkiej)

b) Syndrom post-aborcyjny.

3. Ocena etyczna sztucznego zapłodnienia kobiety.

a) sztuczna inseminacja

b) in vitro i inne biotechnologie wspomagania rozrodu.

4. Eksperymenty na istocie ludzkiej (badania prenatalne).

a) Zasady słuszności badań.

b) Porada genetyczna.

5. Klonowanie.

a) Klonowanie przez podział ora przez transfer jądra komórkowego.

b) klonowanie z komórek macierzystych.

6. Transplantacje i ich ocena etyczna z punktu widzenia antropologii katolickiej

a) techniki: ex vivo

b) techniki: ex mortuo - organy konieczne do życia.

7. Obiekcja sumienia - klauzula sumienia (warunki do spełnienia)

a) medyczna, fiskalna

b) wychowawcza, wojskowa i nieposłuszeństwo obywatelskie.

8. Kara kapitalna

a) W historii świata i Kościoła katolickiego

b) zasada godnościowa papieża Franciszka. Zmiana zapisów w KKK.

9. Reasumpcja tematów. kolokwium ustne - końcowe.

Metody dydaktyczne:

1. Wykład informujący

2. Konwersatorium (dyskusja dydaktyczna).

3. MOODLE - przygotowane materiały

4. Multimedia - PowerPoint.

5. Kolokwium ustne.

6. Publikacja esejów na MOODLE.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala e-learning
Stanisław Biały 5/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)