Literatura: |
Literatura podstawowa:
- A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki
politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018.
- A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s.
211-224.
Literatura uzupełniająca:
- A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny
naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48.
- A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią
rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251.
- Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu
Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.
- Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna,
Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
1 - zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie w odniesieniu do rodzicielstwa adopcyjnego i zastępczego i
rozumie jej źródła;
2 - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, w
tym rodzinach adopcyjnych i zastępczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;
Umiejętności
3 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów w rodzinach
adopcyjnych i zastępczych, w szczególności wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
4 - potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji w rodzinie adopcyjnej i zastępczej, proponować działania
profilaktyczne i pomocowe;
Kompetencje społeczne
5 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i
rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego).
Opis ECTS: 2
Godziny kontaktowe: konwersatorium 18 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektura literatury przedmiotu: 12 godz.
Przygotowanie pracy pisemnej - esej: 10 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego i konsultacje: 10 godz.
Liczba godzin: 50 = 2 ECTS
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia zajęć wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności (10 pkt);
2. praca semestralna - esej (25 pkt);
3. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium (65 pkt).
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
100-95 pkt – ocena 5,0
94-84 pkt – ocena 4,5
83-73 pkt – ocena 4,0
72-62 pkt – ocena 3,5
61-52 pkt - ocena 3,0
51 pkt i poniżej – ocena 2,0
|
Zakres tematów: |
1. Dziecko poza rodziną naturalną.
2. System pieczy zastępczej nad dzieckiem.
3. Istota i rodzaje adopcji.
4. Zadania Ośrodków Adopcyjnych.
5. Zasady ustanawiania pieczy zastępczej nad dzieckiem.
6. Istota i rodzaje rodzin zastępczych.
7. Zadania rodzin zastępczych spokrewnionych, niespokrewnionych, zawodowych
8. Rodzinne Domy Dziecka.
9. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej nad dzieckiem.
|
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne i metody weryfikacji:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 3-4):
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z tekstem
weryfikacja - kolokwium pisemne, praca semestralna, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5):
metody dydaktyczne – dyskusja, case study, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
|