Komunikacja kulturowa czasów najnowszych. Perspektywy i wyzwania WH-KON-KomKulCzN
Konwersatorium (KON)
Semestr letni 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
MS Teams: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aO_17LjYxsfBpV_Pi-kROg2ND1keGioUQc40YFiSzof41%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e00bb9df-2bbf-4d02-9bbe-11eee39d88a0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Literatura: |
Poniższe lektury były inspiracją do zbudowania ramowego planu prowadzonych przeze mnie zajęć i chociaż nie wszystkie będą bezpośrednio omawiane stanowiły inspirację dla niniejszego kursu: 1) Anderson Benedict, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. Stefan Amsterdamski, Społeczny Instytut Wydawniczy, 1997; 2) Billig Michael, Banalny Nacjonalizm, tłumaczenie Maciej Sekerdej, Wydawnictwo Znak. Kraków 2008; 3) Benjamin Walter, Pasaże, red. Tiedemann Rolf, przeł. Ireneusz Kania, posłowiem opatrzył Zygmunt Bauman, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005; 4) Borzym Andrzej, Sadowski Jeremi, Polscy Ojcowie Europy, Trio Warszawa 2007. 5) Canovan Margaret, Lud, przeł. Sebastian Szymański, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008; 6) Cichocki Marek, Czy żyjemy w czasach przełomu, czyli jak przejść przez ucho igielne historii, [w:] Przesilenie. Nowa kultura polityczna, red. Jacek Kołtan, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk 2016; 7) Cichocki Marek, Czy żyjemy w czasach przełomu, czyli jak przejść przez ucho igielne historii, [w:] Przesilenie. Nowa kultura polityczna, red. Jacek Kołtan, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk 2016; 8) Pogranicza kulturowe w perspektywie współczesności, Praca zbiorowa pod redakcją Piotra Dejneki i Agaty Mikołajko, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017 9) Piotr Dejeka, Populizm a sfera publiczna. Czy populizm zrewitalizuje sferę publiczną w Europie?, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2019, 10) Piotr Dejneka, Populizm emancypacyjny a sfera publiczna, czyli kilka słów o „dobrym populizmie” we współczesnej dyskusji politycznej w Polsce. Przypadek KODu. [w:]Warianty wielokuturowosci, Praca zbiorowa pod redakcją Joanny Kurczewskiej . Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa 2016. 11) Piotr Dejneka, Pegida, -Patriotyczni Europejczycy przeciwko Islamizacji Zachodu. Fenomen nagłego wzrostu znaczenia, [w:] Pogranicza kulturowe w perspektywie współczesności, Praca zbiorowa pod redakcją Piotra Dejneki i Agaty Mikołajko, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017, s.79-94. 12) Gasset José. O, Rozmyślania o Europie, przeł. Henryk Woźniewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2006; 13) Gellner Ernest, Narody i nacjonalizm, wydanie drugie, wstęp John Bruelly, przeł. Teresa Hołówka, Wydawnictwo Difin 2009; 14) Grzeszczyk Ewa, Sukces: amerykańskie wzory – polskie realia, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2003; 15) Habermas Jürgen, Europe, the Faltering Project, Polity Press, Cambridge 2009; 16) Habermas Jürgen, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, przeł.: Wanda Lipnik, Małgorzata Łukasiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007; 17) Henrykowska Małgorzata, Technika – Ruch – Informacja. Wiek XIX: komunikacja społeczna na progu audiowizualności, [w:] Nowe Media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. Maryla Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002; 18) Horkheimer Max, Adorno Theodor. W, Dialektyka Oświecenia. Fragmenty Filozoficzne, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, przekład przejrzał i posłowie opatrzył Marek J . Siemek, Wydawnictwo Krytyki politycznej, Warszawa 2010; 19) Huxley Aldous, Nowy wspaniały świat, tłum. Bogdan Baran, Wydawnictwo Literackie Muza S.A, Warszawa 2011. 20) Iszkowski Krzysztof, Po co nam Europa? O rozbieżnych wizjach Integracji, Wydawnictwo Dyfin, Warszawa 2009; 21) Horkheimer Max, Adorno Theodor. W, Dialektyka Oświecenia. Fragmenty Filozoficzne, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, przekład przejrzał i posłowie opatrzył Marek J . Siemek, Wydawnictwo Krytyki politycznej, Warszawa 2010; 22) Huxley Aldous, Nowy wspaniały świat, tłum. Bogdan Baran, Wydawnictwo Literackie Muza S.A, Warszawa 2011. 23) Iszkowski Krzysztof, Po co nam Europa? O rozbieżnych wizjach Integracji, Wydawnictwo Dyfin, Warszawa 2009; 24) Horkheimer Max, Adorno Theodor. W, Dialektyka Oświecenia. Fragmenty Filozoficzne, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, przekład przejrzał i posłowie opatrzył Marek J . Siemek, Wydawnictwo Krytyki politycznej, Warszawa 2010; 25) Huxley Aldous, Nowy wspaniały świat, tłum. Bogdan Baran, Wydawnictwo Literackie Muza S.A, Warszawa 2011. 26) Iszkowski Krzysztof, Po co nam Europa? O rozbieżnych wizjach Integracji, Wydawnictwo Dyfin, Warszawa 2009; 27) Kultura Narodowa i polityka, red. Joanna Kurczewska, Oficyna Naukowa, Warszawa 2000; 28) Laclau Ernesto, On Populism Reason, Verso, London-New York, 2005; 29) Laclau Ernesto, On Populism Reason, Verso, London-New York, 2005; 30) Marquand David, The End of The West: The Once and Future Europe, Princeton University Press, Princeton 2011; 31) McLuhan Marschal, Zrozumieć Media. Przedłużenia Człowieka, Wprowadzenie Lewisa H Laphmana, tłum. Natalia Szczucka, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa 2004; 32) Medrano Jean D, Social Class and Identity,[ w:] Sociology of The European Union, collective work, edited by Adrian Favell and Virginie Guirandon, Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke, Hampshire, UK ; New York : Palgrave Macmillan, 2011; 33) Nye Joseph, Soft Power. The Means to Success In World Politics, Public Affairs, New York 2004; 34) Osiatyński Wiktor, Human Rights and Their Limits, Cambridge University Press, Cambridge 2009; 35) Pariser Eli, The Filter Bubble, How the New Personalized Web Is Changing What We Read And How We Think, The Penguin Press, New York 2011; 36) Smith Anthony D, Etniczne źródła narodów, przeł. Małgorzata Głowacka-Grajper, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009; 37) Smith Anthony D, Kulturowe podstawy narodów, przeł. Wojciech Usakiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009; 38) Smith Anthony D, Nacjonalizm, Teoria, historia, ideologia, przeł. Ewa Chomicka, Wydawnictwo SIC!, Warszawa 2007; |
Efekty uczenia się: |
S1A_W05 S2A_W05 S1A_W05 - ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach S2A_W05 - ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów działalności ludzkiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy tematt będzie najpierw przedstawiony w formie wykładu wprowadzającego na temat danego zagadnienia, a następnie omawiany zgodnie z lekturami przeznaczonymi do prezentacji i czytanymi przez studentów. Wykładowca wyznaczył konkretny termin dla poszczególnych zagadnień (zwykle 2 jednostki akademickie), ale w razie potrzeby dyskusji, będzie ona przedłużana. Wszystkie wymagane lektury zostaną przesłane za pośrednictwem platformy moodle, lub poczty UKSW. Ocena końcowa na podstawie oceny trójczynnikowej: 1.Obecność na zajęciach( dopuszcza się do trzech nieobecności) 2. Aktywność (ocena ciągła na podstawie aktywności studenta podczas trwania kursu oraz wiedzy akademickiej z wymaganych lektur). 3. Przedstawienie krótkiej prezentacji na podstawie przydzielonych lektur. |
Zakres tematów: |
1. Powstanie rozwój i przyszłość Unii Europejskiej. 2. Nacjonalizm i przyszłosć państwa narodowego 3. Trudności w odbudowie neutralnej komunikacji kulturowej po wojnach/dyktaturach, czy transformacjach ustrojowych państwa - wojny pamięci kulturowej 4. Dyskurs kulturowy na temat zmian klimatycznych 5. Sfera publiczna w świecie cyberprzestrzeni 6. Wojny dyplomacji kulturalnej: Soft Power jako środek nowego wpływu kulturowego 7. Konsumpcjonizm a obywatelstwo we współczesnym świecie |
Metody dydaktyczne: |
1. Seminarium - W oparciu o kompetentne wypowiedzi przygotowane do dyskusji studentów. W trakcie seminarium nauczyciel akademicki: wprowadza w temat, organizuje i kieruje dyskusją, porządkuje, podsumowuje wypowiedzi studentów, ocenia: przygotowanie do dyskusji, formę wypowiedzi, udział w dyskusji. Uczy rzeczowej, merytorycznej dyskusji; sprzyja wymianie poglądów i dialogowi. 2. Wykład konwersatoryjny - Wykład połączony z bezpośrednią aktywnością samych studentów, ukierunkowaną na rozwiązywanie problemów teoretycznych lub praktycznych. Jego największą wartością jest postawienie mistrza i ucznia na tym samym poziomie oraz zapewnienie udziału studentrów w poszukiwaniu odpowiedzi, dochodzeniu do prawdy i obronie własnego stanowiska. Wykład ten jest rodzajem dialogu między wykładowcą a słuchaczami, którzy przybywają poprzez działanie. Opisane powyżej metody podawcze stosuję zamiennie. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 13:15 - 14:45,
sala e-learning |
Piotr Dejneka | 18/15 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.