Powszechna historia prawa kanonicznego WK-S-HP
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aDFQ6p-gXN1kYo15mzrIq1enBMecLqmWcwUgE7oYJFYk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f011ade7-95b1-4375-ba0f-be4b1a8b4061&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Liczba godzin: | 45 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
MS Teams: | MS Teams daje możliwość kontaktowania się ze studentami oraz zamieszczania skryptu wykładu, pytań egzaminacyjnych oraz prezentacji i referatów przygotowywanych przez studentów. |
Literatura: |
Obowiązkowa: BRZEZIŃSKI A., Rys dziejów Świętego Soboru Trydenckiego, Kraków 2016, http://www.ultramontes.pl/sobor_trydencki.pdf Uzupełniająca: 1. BĄCZKOWICZ F., Prawo kanoniczne. Podręcznik dla duchowieństwa, t. I, Opole 19572, s. 1-20. 2. HEMPEREK P. GÓRALSKI W., Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. 1 cz. I, Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, Lublin 1995, s. 5-13. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: PK_W01 - student zna podstawowe pojęcia czym jest prawo kanoniczne i jego znaczenie oraz wkład w życie i działalność Kościoła PK_W02 - student posiada wiedzę na temat początków, kształtowania się i rozwoju prawa kanonicznego w różnych jego instytucjach prawnych PK_W04 - student ma uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Kościele w różnych zbiorach prawnych poczynając od Dekretu Gracjana, Sobór Trydencki, poprzez Corpus Iuris Canonici. Kodeks Prawa kanonicznego z 1917 r, Sobór Watykański II i Kodeks Prawa kanonicznego z 1983 r. PK_W05 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych instytutów prawa kanonicznego jakie powstały, kształtowały się i funkcjonują w Kościele Powszechnym w jego ponad dwudziestowiekowej historii i potrafi je opisać i wyjaśnić Umiejętności: PK_U03 - student potrafi określić, opisać i analizować najważniejsze instytucje prawa kanonicznego w aspekcie historycznym K_U05 student formułuje w mowie i na piśmie instytucje prawa kanonicznego i zagadnienia z zakresu historii powszechnej prawa kanonicznego K_U07 - student znajduje i wykorzystuje źródła informacji z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego, jego rozwoju i ewolucji jego norm. Kompetencje: PK_K01 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego i przyswojenie sobie treści z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego PK_K03 - student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ECTS – [1 ECTS = 30(25) godz. udział w wykładzie - 45 godz. udział w ćwiczeniach - 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń - 20 godz. konsultacje - 10 godz. czas na przygotowanie referatu, pracy - 30 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu - 40 godz. Suma godzin - 175 godz. Liczba ECTS: 7 |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA (EK 1-3) ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii oraz zasadniczych zagadnień z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego. Nie potrafi też posługiwać się nimi w sposób uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru powszechnej historii prawa kanonicznego nie jest ugruntowana i dostateczna. ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię, ma mało uporządkowaną znajomość zasadniczych zagadnień z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego. Nie potrafi też w dostatecznym zakresie posługiwać się nimi w sposób uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru powszechnej historii prawa kanonicznego nie jest ugruntowana w dostatecznym stopniu. ocena 4 (db): student zna dobrze podstawową terminologię i ma uporządkowaną znajomość zasadniczych zagadnień z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego. Potrafi posługiwać się nimi w zadowalającym stopniu i w sposób wystarczająco uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru powszechnej historii prawa kanonicznego jest częściowo ugruntowana. ocena 5 (bdb): student zna bardzo dobrze podstawową terminologię i zasadnicze zagadnienia z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego. Potrafi w pełni posługiwać się nimi. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru powszechnej historii prawa kanonicznego jest wystarczająco ugruntowana. UMIEJĘTNOŚCI: ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie dokonać wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego oraz nie umie przedstawić wyników tejże wykładni. Nie potrafi też ująć słownie i pisemnie zagadnień z powszechnej historii prawa kanonicznego i nie jest zdolny do ukazania ich w świetle norm prawnych. Nie potrafi znajdować fontes cognoscendi i literatury związanej z przedmiotem. ocena 3 (dst): student jest w stanie w ograniczonym stopniu dokonać wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego oraz przedstawić wyniki tejże wykładni. Nie potrafi dostatecznie ująć słownie i pisemnie zagadnień z powszechnej historii prawa kanonicznego i ukazać ich w świetle norm prawnych. Znajduje tylko częściowo fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem. ocena 4 (db): student w zadawalającym stopniu dokonuje wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego oraz może przedstawić wyniki tejże wykładni. Potrafi w sposób właściwy ująć słownie i pisemnie zagadnienia z powszechnej historii prawa kanonicznego i ukazać je w świetle norm prawnych. Właściwie znajduje fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem. ocena 5 (bdb.): student kompetentnie dokonuje wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego oraz przedstawia wyniki tejże wykładni. Potrafi bardzo dobrze ująć słownie i pisemnie zagadnienia z powszechnej historii prawa kanonicznego i ukazać je w świetle norm prawnych. Bezbłędnie znajduje fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem. KOMPETENCJE: (EK 7-8) ocena 2 (ndst): student nie potrafi samodzielnie wykonać pracy ani wcześniej jej zaplanować i zorganizować mając na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego. Nie bierze udziału w prowadzonych zajęciach, nie zabiera głosu w dyskusjach i nie wyraża ani nie dokumentuje swego stanowiska. ocena 3 (dst): student tylko w niewielkim stopniu potrafi samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej próbował z trudem zaplanować i zorganizować mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego. Od czasu do czasu bierze udział w prowadzonych zajęciach, niekiedy zabiera głos w dyskusjach, nie potrafi wyrażać i dokumentować własnego stanowiska. ocena 4 (db): student potrafi dobrze i samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej umiejętnie zaplanował i zorganizował mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego. Często bierze udział w prowadzonych zajęciach, zabiera głos w dyskusjach, wyraża i dokumentuje własne stanowisko. ocena 5 (bdb): student potrafi kompetentnie i samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej umiejętnie zaplanował i zorganizował mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny powszechnej historii prawa kanonicznego. Często bierze udział w prowadzonych zajęciach, zręcznie zabiera głos w dyskusjach, wyraża i dokumentuje własne stanowisko także krytyczne. ECTS – [1 ECTS = 30(25) godz. udział w wykładzie - 45 godz. udział w ćwiczeniach - 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń - 20 godz. konsultacje - 10 godz. czas na przygotowanie referatu, pracy - 30 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu - 40 godz. Suma godzin - 175 godz. Liczba ECTS: 7 Na ocenę końcową składają się: 1.Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Usprawiedliwieniem kolejnych nieobecności (poza przyczynami zdrowotnymi) jest przygotowanie referatu, prezentacji itp. 2.Udział w dyskusji prowadzonej w czasie wykładu 3.Wykonanie i ocena realizowanych zadań - poszerzenie zakresu wiedzy w formie prezentacji czy krótkich referatów. |
Zakres tematów: |
1. O prawie w ogólności. 2. Ogólne pojęcia o prawie kanonicznym. 3. Natura prawa kanonicznego. 4. Pojęcie Kościoła 5. Założenie Kościoła i wspólnota kościelna 6. Błędy odnośnie do założenia Kościoła 7. Rozwój Kościoła i odniesienie do prawa mojżeszowego 8. Organizacja Kościołów partykularnych 9. Charyzmaty w Kościele pierwotnym 10. Episkopat monarchiczny 11. Prymat biskupów rzymskich 12. Organizacja metropolitalna kościołów 13. Pochodzenie synodów 14. Święcenia mniejsze (niższe) 15. Diakonisse 16. Duchowieństwo diecezjalne 17. Prawo małżeńskie i zakonne 18. Sądownictwo kościelne 19. Dobra doczesne Kościoła |
Metody dydaktyczne: |
Opis metod dydaktycznych: Wykład informacyjny - słowna prezentacja treści z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego Wykład problemowy - poświęcony omówieniu jakiegoś szczegółowego problemu z zakresu powszechnej historii prawa kanonicznego Wykład konwersatoryjny - jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i zyskania większego zainteresowania omawianymi zagadnieniami Prezentacja - jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu informacyjnego, problemowego i konwersatoryjnego Indywidualna lektura tekstów - indywidualna lektura literatury podanej jako obowiązkowa i uzupełniająca |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 14:15 - 15:45,
sala 328 każdy czwartek, 16:00 - 16:45, sala 328 |
Bożena Szewczul | 20/30 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Dewajtis Łącznik |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.