Prawo wyznaniowe WK-S-W-W
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.). Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską podpisany w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r. (Dz. U. Nr 51, poz. 318). Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 26, poz. 319 ze zm.). Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) Krukowski J., Polskie prawo wyznaniowe, Warszawa 2011. Mezglewski A., Misztal H., Stanisz P., Prawo wyznaniowe, Lublin 2006. Pietrzak M., Prawo wyznaniowe, Warszawa 2005. Polskie prawo wyznaniowe. Wybór źródeł, red. M. Poniatowski, P. Sobczyk, Lublin 2012. Góralski W., Wstęp do prawa wyznaniowego, Płock 2003. Kilanowski I., Status prawny Church of England, Warszawa 2021. Hill M., Ecclesiastical Law, London 2018. Borecki P., Znamiona państwa wyznaniowego - uwagi na kanwie dorobku współczesnego konstytucjonalizmu, Studia z Prawa Wyznaniowego, 20 (2017), s. 223-248. Dziobek-Romański J., Uznawanie związków religijnych w Polsce (1944-1989) narzędziem dyskryminacyjnej polityki władz, Lublin 2004. Feliciani G., La liberta religiosa nel magistero di Giovanni Paolo II., Rivista Internationale di Diritti dell'Uomo, 12 (1999) 1, s. 159-167. Sobczyk P., Aplikacja norm Unii Europejskiej w polskim prawie wyznaniowym. Wybrane problemy, Roczniki Nauk Prawnych, 21 (2011) 1, s. 97-112. Zieliński T., Państwowy Kościół Anglii. Studium prawa wyznaniowego. Warszawa 2016. |
Efekty uczenia się: |
EK_W_1: Student wie czym jest religia i systemy religijne. Zna miejsce i rolę prawa wyznaniowego w systemie prawnym. Rozumie różnicę między prawem wyznaniowym, a kościelnym i kanonicznym. Zna również źródła tych norm i sposób ich stanowienia. EK_W_2:Potrafi dokonać analizy typu państwa w zależności od modelu relacji jaki państwo – religia jaki w nim zastosowano i wskazać cechy charakterystyczne takiego rozwiązania. EK_U_1: Student zna i identyfikuje, na gruncie konstytucji i ustaw zwykłych, prawa wolnościowe człowieka, przede wszystkim wolność sumienia i wyznania. Potrafi wskazać współcześnie jej zagrożenia i ograniczenia, również na gruncie prawa polskiego EK_U_2: Student potrafi analizować, streszczać i prezentować problematykę dotyczącą wolności sumienia i religii oraz zasad relacji państwo-Kościół EK_K_1:Student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne, przygotowuje referat na zadany tenma ECTS Udział w ćwiczeniach: 30 godz. Przygotowanie do kolokwium: 10 godz. Przygotowanie referatu: 10 RAZEM: 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie odbywa się na podstawie oceny aktywności na zajęciach oraz przygotowanej i przedstawionej przez studenta podczas zajęć pracy. Praca - główna składowa oceny - dotyczy zasad relacji państwo-związki wyznaniowe w wybranym przez studenta państwie. Szczegółowe zasady przygotowania prezentacji zostaną omówione podczas zajęć. Wiedza (EK 1-2) ocena 2 (ndst): student nie zna źródeł prawa wyznaniowego, jego miejsca w systemie prawa oraz podstawowej terminologii z zakresu prawa wyznaniowego; student nie ma wiedzy na temat gwarancji wolności sumienia i religii oraz zasad relacji państwo-związek wyznaniowy zawartych w Konstytucji RP; student nie ma uporządkowanej znajomości problematyki dotyczącej osobowości prawnej, wolności kultu, nauczania i innych funkcji publicznych związków wyznaniowych ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu zna źródła prawa wyznaniowego, jego miejsca w systemie prawa oraz podstawową terminologię z zakresu prawa wyznaniowego; student ma niewielką wiedzę na temat gwarancji wolności sumienia i religii oraz zasad relacji państwo-związek wyznaniowy zawartych w Konstytucji RP; student ma w nikłym stopniu uporządkowaną znajomość problematyki dotyczącej osobowości prawnej, wolności kultu, nauczania i innych funkcji publicznych związków wyznaniowych ocena 4 (db): student zna podstawowe podstawowe zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz zna podstawowa terminologie prawa wyznaniowego; student posiada czesciowa wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student ma średnio uporządkowana znajomość problematyki dotyczącej osobowości prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych związków wyznaniowych. ocena 5 (bdb): student zna w pełni źródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz podstawowa terminologie prawa wyznaniowego; student posiada pełna wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student ma w pełni uporzadkowana znajomosc problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków wyznaniowych. Umiejetnosci (EK_U_1-2) ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizowac, streszczac i prezentowac problematyki dotyczacej wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student nie potrafi wykorzystac srodków prawnych dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student nie potrafi znalezc i wykorzystac rzetelnie zródeł i literatury z zakresu prawa wyznaniowego. ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizowac, streszczac i prezentowac problematyke dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student potrafi jedynie w ograniczonym stopniu wykorzystac srodki prawne dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student z błedami znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego. ocena 4 (db): student potrafi własciwie analizowac, streszczac i prezentować problematykę dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student potrafi wykorzystac niektóre srodki prawne dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student w przewazajacej liczbie przypadków znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego. ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie analizowac, streszczac i prezentowac problematyke dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student potrafi wykorzystac srodki prawne dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student własciwie znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego. Kompetencje (EK_K_1) ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanowac i zorganizowac indywidualnej pracy majacej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student nie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec, nie bierze udziału w dyskusjach, nie formułuje własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych. ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanowac i zorganizowac indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student okazjonalnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 4 (db): student potrafi własciwie zaplanowac i zorganizowac indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student czesto aktywnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanowac i zorganizować indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student bardzo czesto aktywnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu 2. Nauka prawa wyznaniowego 3. Wybór źródeł i literatury 4. Zasady relacji państwo – kościół w Konstytucji RP 5. Osobowość prawna 6. Swobodne i publiczne pełnienie misji i jurysdykcji 7. Wolność kultu 8. Poszanowanie autonomii wewnętrznej 9. Nauczanie religii w szkołach publicznych oraz praktyki religijne dzieci i młodzieży w miejscach wypoczynku 10. Szkolnictwo wyznaniowe 11. Szkoły wyższe 12. Duszpasterstwo wojskowe 13. Duszpasterstwo specjalne w zakładach penitencjarnych, wychowawczych, opieki zdrowotnej i społecznej 14. Opieka duszpasterska nad mniejszościami narodowymi i cudzoziemcami 15. Działalność misyjna, humanitarna i charytatywno-opiekuńcza 16. Publikacje i środki społecznego przekazu 17. Ochrona dóbr kultury narodowej znajdujących się w posiadaniu kościelnych osób prawnych 18. Majątek, uznanie praw majątkowych 19. Regulacje stanu prawnego nieruchomości 20. Dotacje 21. Fundacje i świadczenia materialne ze strony wiernych oraz zbiórki publiczne 22. Opodatkowanie instytucji kościelnych i osób duchownych 23. Ubezpieczenie społeczne i zdrowotne osób duchownych 24. Pojęcie małżeństwa kanonicznego ze skutkami cywilnymi 25. Procedura zawarcia małżeństwa kanonicznego ze skutkami cywilnymi 26. Autonomia sądownictwa kościelnego i państwowego w sprawach małżeńskich 27. Zasada współdziałania na rzecz małżeństwa i rodziny 28. Ochrona karna wolności myśli, sumienia i religii 29. Ochrona cywilna wolności sumienia 30. Ochrona tajemnicy spowiedzi 31. Klauzula sumienia 32. Prawo do ochrony danych osobowych a ochrona wolności religijnej 33. Art. 9 Europejskiej Konwencji Praw człowieka i Podstawowych Wolności 34. Art. 11 Traktatu Amsterdamskiego 35. Wolność religijna w Karcie Praw Podstawowych 36. Wolność religijna w Traktacie Lizbońskim / Konstytucji Europejskiej |
Metody dydaktyczne: |
Wykład informacyjny; dyskusja; indywidualna lektura i analiza przepisów prawnych, weryfikacja: kolokwia; ocenianie ciągłe; Dyskusja: analiza i rozwiązywanie konkretnych przypadków, weryfikacja –redagowanie pism, ocenianie ciągłe Indywidualna lektura tekstów prawnych; analiza norm, weryfikacja - indywidualna ocena przygotowania i aktywności podczas zajęć; Prezentacja i referat - weryfikacja poprzez indywidualną ocenę. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 16:00 - 17:30,
sala 227 |
Igor Kilanowski | 13/25 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Dewajtis Łącznik |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.