Międzynarodowa ochrona cudzoziemców i uchodźców WP-SPM-2-MOCiU
Wykład (WYK)
Semestr letni 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
MS Teams: | link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3am8vV8I1FXN3AJae4hmGtOp1s8K7mitorTo1LP8_SG3M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=319c7654-b4ab-400b-b896-5668cc8a324f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Aby zapisać się do zespołu należy aktywować ten link. |
Literatura: |
Pozycje literatury uzupełniającej będą udostępniane na platformie MsTeams. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład przeprowadzany jest stacjonarnie. Metody weryfikacji pracy studenta: egzamin w formie pisemnej w postaci testu z pytaniami opisowymi do. wskazanych przez koordynatora zagadnień, które są objęte programem wykładu; uzyskanie oceny 4+ (db+) czy 5.0 (bdb) możliwe po ustnej dodatkowej odpowiedzi, po uzyskaniu oceny 4.0 (db) z części pisemnej egzaminu. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń i uzyskanie dopuszczenia do egzaminu z tytułu obecności na wykładach. Kryteria oceniania: 2.0 (ndst) Student nie zna zagadnień wprowadzających, takich jak: podstawy traktatowe polityki azylowej i imigracyjnej; etapy budowy WESA; instrumenty WESA; Powszechna Deklaracja Praw Człowieka wobec prawa do azylu; prawo do azylu w KPP UE; EKPC i orzecznictwo ETPC w kwestiach azylowych; reakcja UE na kryzys migracyjny po 2014. 3.0 (dst): student podaje podstawowe informacje z zakresu zagadnień wprowadzających, takich jak: podstawy traktatowe polityki azylowej i imigracyjnej; etapy budowy WESA; instrumenty WESA; Powszechna Deklaracja Praw Człowieka wobec prawa do azylu; prawo do azylu w KPP UE; EKPC i orzecznictwo ETPC w kwestiach azylowych; reakcja UE na kryzys migracyjny po 2014. 3.5 (dst plus) student dostatecznie definiuje podstawowe informacje z zakresu zagadnień wprowadzających, takich jak: podstawy traktatowe polityki azylowej i imigracyjnej; etapy budowy WESA; instrumenty WESA; Powszechna Deklaracja Praw Człowieka wobec prawa do azylu; prawo do azylu w KPP UE; EKPC i orzecznictwo ETPC w kwestiach azylowych; reakcja UE na kryzys migracyjny po 2014. 4.0 (db) student dobrze wyjaśnia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestie z zakresu zagadnień wprowadzających , takich jak: podstawy traktatowe polityki azylowej i imigracyjnej; etapy budowy WESA; instrumenty WESA; Powszechna Deklaracja Praw Człowieka wobec prawa do azylu; prawo do azylu w KPP UE; EKPC i orzecznictwo ETPC w kwestiach azylowych; reakcja UE na kryzys migracyjny po 2014. 4.5 (db plus) student dokonuje szerokiego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu zagadnień wprowadzających , takich jak: podstawy traktatowe polityki azylowej i imigracyjnej; etapy budowy WESA; instrumenty WESA; Powszechna Deklaracja Praw Człowieka wobec prawa do azylu; prawo do azylu w KPP UE; EKPC i orzecznictwo ETPC w kwestiach azylowych; reakcja UE na kryzys migracyjny po 2014. 5.0 (bdb): student dokonuje wnikliwego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu zagadnień wprowadzających , takich jak: podstawy traktatowe polityki azylowej i imigracyjnej; etapy budowy WESA; instrumenty WESA; Powszechna Deklaracja Praw Człowieka wobec prawa do azylu; prawo do azylu w KPP UE; EKPC i orzecznictwo ETPC w kwestiach azylowych; reakcja UE na kryzys migracyjny po 2014. T.2: Strefa Schengen i systemy wizowe Schengen 2.0 (ndst) student nie zna zagadnień 3.0 (dst): student podaje podstawowe informacje z zakresu 3.5 (dst plus) student dostatecznie definiuje podstawowe kwestie z zakresu 4.0 (db) student dobrze wyjaśnia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestie z zakresu 4.5 (db plus) student dokonuje szerokiego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu zagadnień 5.0 (bdb): student dokonuje wnikliwego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu T.3: prawo do azylu i prawo do ubiegania się o azyl w prawie międzynarodowym 2.0 (ndst) student nie zna zagadnień 3.0 (dst): student podaje podstawowe informacje z zakresu 3.5 (dst plus) student dostatecznie definiuje podstawowe kwestie z zakresu 4.0 (db) student dobrze wyjaśnia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestie z zakresu 4.5 (db plus) student dokonuje szerokiego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu zagadnień 5.0 (bdb): student dokonuje wnikliwego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu T.4.: kategorie osób objętych ochroną międzynarodową 2.0 (ndst) student nie zna zagadnień 3.0 (dst): student podaje podstawowe informacje z zakresu 3.5 (dst plus) student dostatecznie definiuje podstawowe kwestie z zakresu 4.0 (db) student dobrze wyjaśnia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestie z zakresu 4.5 (db plus) student dokonuje szerokiego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu zagadnień 5.0 (bdb): student dokonuje wnikliwego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu T.5: szczególne kategorie osób objętych ochroną międzynarodową 2.0 (ndst) student nie zna zagadnień 3.0 (dst): student podaje podstawowe informacje z zakresu 3.5 (dst plus) student dostatecznie definiuje podstawowe kwestie z zakresu 4.0 (db) student dobrze wyjaśnia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestie z zakresu 4.5 (db plus) student dokonuje szerokiego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu zagadnień 5.0 (bdb): student dokonuje wnikliwego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu T.6: ochrona międzynarodowa i bezpaństwowość 2.0 (ndst) student nie zna zagadnień 3.0 (dst): student podaje podstawowe informacje z zakresu 3.5 (dst plus) student dostatecznie definiuje podstawowe kwestie z zakresu 4.0 (db) student dobrze wyjaśnia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestie z zakresu 4.5 (db plus) student dokonuje szerokiego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu zagadnień 5.0 (bdb): student dokonuje wnikliwego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu T.7.: ochrona międzynarodowa i zakaz refoulement 2.0 (ndst) student nie zna zagadnień 3.0 (dst): student podaje podstawowe informacje z zakresu 3.5 (dst plus) student dostatecznie definiuje podstawowe kwestie z zakresu 4.0 (db) student dobrze wyjaśnia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestie z zakresu 4.5 (db plus) student dokonuje szerokiego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu zagadnień 5.0 (bdb): student dokonuje wnikliwego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu T.8: klauzule wykluczenia i ustania statusu uchodźcy i beneficjenta ochrony międzynarodowej 2.0 (ndst) student nie zna zagadnień 3.0 (dst): student podaje podstawowe informacje z zakresu 3.5 (dst plus) student dostatecznie definiuje podstawowe kwestie z zakresu 4.0 (db) student dobrze wyjaśnia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestie z zakresu 4.5 (db plus) student dokonuje szerokiego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu zagadnień 5.0 (bdb): student dokonuje wnikliwego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu T.9: wydalenie. Aspekt merytoryczny 2.0 (ndst) student nie zna zagadnień 3.0 (dst): student podaje podstawowe informacje z zakresu 3.5 (dst plus) student dostatecznie definiuje podstawowe kwestie z zakresu 4.0 (db) student dobrze wyjaśnia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestie z zakresu 4.5 (db plus) student dokonuje szerokiego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu zagadnień 5.0 (bdb): student dokonuje wnikliwego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu T. 10: gwarancje proceduralne i zakres pomocy prawnej 2.0 (ndst) student nie zna zagadnień 3.0 (dst): student podaje podstawowe informacje z zakresu 3.5 (dst plus) student dostatecznie definiuje podstawowe kwestie z zakresu 4.0 (db) student dobrze wyjaśnia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestie z zakresu 4.5 (db plus) student dokonuje szerokiego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu zagadnień 5.0 (bdb): student dokonuje wnikliwego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu T.11.: życie prywatne i rodzinne oraz prawo do zawarcia małżeństwa 2.0 (ndst) student nie zna zagadnień 3.0 (dst): student podaje podstawowe informacje z zakresu 3.5 (dst plus) student dostatecznie definiuje podstawowe kwestie z zakresu 4.0 (db) student dobrze wyjaśnia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestie z zakresu 4.5 (db plus) student dokonuje szerokiego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu zagadnień 5.0 (bdb): student dokonuje wnikliwego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu T.12: zatrzymanie i ograniczenia swobody przemieszczania się 2.0 (ndst) student nie zna zagadnień 3.0 (dst): student podaje podstawowe informacje z zakresu 3.5 (dst plus) student dostatecznie definiuje podstawowe kwestie z zakresu 4.0 (db) student dobrze wyjaśnia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestie z zakresu 4.5 (db plus) student dokonuje szerokiego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu zagadnień 5.0 (bdb): student dokonuje wnikliwego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu T.13: przymusowe powroty 2.0 (ndst) student nie zna zagadnień 3.0 (dst): student podaje podstawowe informacje z zakresu 3.5 (dst plus) student dostatecznie definiuje podstawowe kwestie z zakresu 4.0 (db) student dobrze wyjaśnia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestie z zakresu 4.5 (db plus) student dokonuje szerokiego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu zagadnień 5.0 (bdb): student dokonuje wnikliwego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu T.14: prawa gospodarcze i socjalne 2.0 (ndst) student nie zna zagadnień 3.0 (dst): student podaje podstawowe informacje z zakresu 3.5 (dst plus) student dostatecznie definiuje podstawowe kwestie z zakresu 4.0 (db) student dobrze wyjaśnia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestie z zakresu 4.5 (db plus) student dokonuje szerokiego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu zagadnień 5.0 (bdb): student dokonuje wnikliwego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu T.15: osoby o szczególnych potrzebach 2.0 (ndst) student nie zna zagadnień 3.0 (dst): student podaje podstawowe informacje z zakresu 3.5 (dst plus) student dostatecznie definiuje podstawowe kwestie z zakresu 4.0 (db) student dobrze wyjaśnia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestie z zakresu 4.5 (db plus) student dokonuje szerokiego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu zagadnień 5.0 (bdb): student dokonuje wnikliwego wyjaśnienia z wykorzystaniem materiałów dodatkowych kwestii z zakresu |
Zakres tematów: |
MIĘDZYNARODOWA OCHRONA CUDZOZIEMCÓW I UCHODŹCÓW W KONTEKŚCIE POLITYK UE DOT. KONTROLI GRANICZNEJ, AZYLU I IMIGRACJI Tytuły poszczególnych tematów: T. 1: Zagadnienia podstawowe: wprowadzenie T.2: Strefa Schengen i systemy wizowe Schengen T.3: prawo do azylu i prawo do ubiegania się o azyl w prawie międzynarodowym T.4.: kategorie osób objętych ochroną międzynarodową T.5: szczególne kategorie osób objętych ochroną międzynarodową T.6: ochrona międzynarodowa i bezpaństwowość T.7.: ochrona międzynarodowa i zakaz refoulement T.8: klauzule wykluczenia i ustania statusu uchodźcy i beneficjenta ochrony międzynarodowej T.9: wydalenie. Aspekt merytoryczny T. 10: gwarancje proceduralne i zakres pomocy prawnej T.11.: życie prywatne i rodzinne oraz prawo do zawarcia małżeństwa T.12: zatrzymanie i ograniczenia swobody przemieszczania się T.13: przymusowe powroty T.14: prawa gospodarcze i socjalne T.15: osoby o szczególnych potrzebach |
Metody dydaktyczne: |
W ramach wykładu wykorzystywane będą 1. Metody podające (wykład informacyjny; opis; objaśnienie lub wyjaśnienie); 2. Metody problemowe (wykład problemowy; klasyczna metoda problemowa; aktywizujące /metoda przypadków; 3. Metody eksponujące (film); 4. Metody programowane (z użyciem komputera); |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15,
sala 1743 |
Elżbieta Morawska | 13/20 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Wóycickiego Bud. 17 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.