Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach 1-3 WNP-PPW-MEPPC
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: 29
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Buszkowski I.: "Zabawy plastyczne krok po kroku", Harmonia, Gdańsk 2013.

2. Buszkowski I.: "Plastyczny świat dla małych i dużych przedszkolaków", Harmonia, Gdańsk 2016.

3. Gloton R., Clero C.: "Twórcza aktywność dziecka", WSiP, Warszawa 1976.

4. Szuman S.: "O sztuce i wychowaniu estetycznym", PZWS, Warszawa 1969.

5. Wojnar I.: "Wychowanie przez sztukę", PZWS, Warszawa 1965.

Literatura uzupełniająca:

1. Dorance S.: "Zajęcia twórcze w przedszkolu: przedmioty i obrazy", Cyklady, Warszawa 1997.

2. Ostrowski S.: "Malowanie pastelami i kredkami", WSiP, Warszawa 1995.

3. Szuścik U.: "Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka", Katowice 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student ma wiedzę na temat sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej.

Umiejętności

- student posiada umiejętność metodycznego planowania działalności dydaktyczno-wychowawczej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka w przedszkolu i w klasach I-III.

- student posiada umiejętność przygotowania / prowadzenia zajęć plastycznych z dzieckiem w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami wychowania plastycznego/edukacji plastycznej; potrafi skonstruować twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym.

Kompetencje:

- student odznacza się wrażliwością i zaangażowaniem w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych, kształtując jego postawę wobec sztuki plastycznej.

125 godzin [100 : 30(25)=5], 5 ECTS

- udział w ćwiczeniach: 45 godzin

- przygotowanie techniczne do ćwiczeń: 2 godziny

- skonstruowanie i zaprezentowanie twórczego (plastycznego) narzędzia dydaktycznego do prowadzenia zajęć z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym wraz z opracowaniem koncepcji zajęć plastycznych inspirowanej owym narzędziem: 40 godzin

- przygotowanie się i pozytywne zaliczenie testu z wiedzy dotyczącej przedmiotu: 36 godzin

- konsultacje: 2 godziny

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

- student ma wiedzę na temat sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III);

- na ocenę 3,0 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): podaje podstawowe zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej;

- na ocenę 3,5 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej;

- na ocenę 4,0 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje;

- na ocenę 4,5 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji, zna złożone środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje, tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej literatury, podaje stosowne przykłady;

- na ocenę 5,0 - student wyjaśnia zagadnienie sztuk plastycznych i aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej (w klasach I-III): samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji, zna złożone środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje; tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej i wybranej literatury, podaje stosowne przykłady dokonując ciekawych porównań.

Umiejętności:

- student posiada umiejętność metodycznego planowania działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka w przedszkolu i w klasach I-III.

- na ocenę 3,0 - student potrafi skonstruować ogólny plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne;

- na ocenę 3,5 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne;

- na ocenę 4,0 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu;

- na ocenę 4,5 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, zróżnicowane lub łączone techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych;

- na ocenę 5,0- student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie aktywności plastycznej z uwzględnieniem rozwoju kreatywności dziecka/ucznia dobierając formy zajęć, zróżnicowane lub łączone oraz oryginalne techniki plastyczne, materiały i narzędzia oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne;; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych; dokonuje rzetelnej ewaluacji skonstruowanych celów.

- student posiada umiejętność przygotowania/prowadzenia zajęć plastycznych z dzieckiem w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami wychowania plastycznego/edukacji plastycznej; potrafi skonstruować twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym;

- na ocenę 3,0 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny scenariusz zajęć plastycznych; potrafi skonstruować podstawowe twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym;

- na ocenę 3,5 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; potrafi skonstruować podstawowe twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i w sposób niedokładny prezentuje i omawia je na forum;

- na ocenę 4,0 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; potrafi skonstruować złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum;

- na ocenę 4,5 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; sprawnie posługuje się środkami dydaktycznymi oraz sprawnie posługuje się środkami formalnymi w pracy z dzieckiem/uczniem; potrafi skonstruować oryginalne, interesujące i złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum;

- na ocenę 5,0 - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; sprawnie posługuje się środkami dydaktycznymi oraz sprawnie posługuje się środkami formalnymi w pracy z dzieckiem; potrafi skonstruować oryginalne, interesujące i złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum; proponuje modyfikacje prezentowanego narzędzia dydaktycznego.

Kompetencje:

- student odznacza się wrażliwością i zaangażowaniem w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych, kształtując jego postawę wobec sztuki plastycznej;

- na ocenę 3,0 - student odznacza się wrażliwością, małym zaangażowaniem i niskim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych;

- na ocenę 3,5 - student odznacza się wrażliwością, średnim zaangażowaniem i średnim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych;

- na ocenę 4,0 - student odznacza się wrażliwością, dużym zaangażowaniem i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych;

- na ocenę 4,5 - student odznacza się wrażliwością, dużym zaangażowaniem i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych; systematycznie i skutecznie zaciekawia odbiorcę poszczególnymi etapami aktywności plastycznej;

- na ocenę 5,0 - student odznacza się wrażliwością, dużym zaangażowaniem i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem/uczniem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych; systematycznie i skutecznie zaciekawia odbiorcę poszczególnymi etapami aktywności plastycznej; dostrzega wartość plastyki w pracy z dzieckiem.

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;

2. opracowanie i zaprezentowanie twórczego (plastycznego) narzędzia dydaktycznego do pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym wraz z koncepcją zajęć plastycznych inspirowaną owym narzędziem dydaktycznym;

3. test sprawdzający wiedzę;

4. przygotowanie do poszczególnych zajęć (szczególny nacisk kładzie się na posiadanie przez studenta pomocy i przyborów plastycznych) oraz aktywność podczas zajęć i postawa zaangażowania.

Zakres tematów:

1. Twórcza aktywność plastyczna dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

2. Rozwój rysunkowy dziecka.

3. Rozwój dziecka na przykładzie pracy w masach plastycznych.

4. Ćwiczenia plastyczne rozwijające wyobraźnię dziecka.

5. Warstwa przedstawieniowa w wytworach plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

6. Warstwa formalna w wytworach plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

7. Warstwa aksjologiczna w wytworach plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

8. Plama barwna w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

9. Punkt w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

10. Linia w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

11. Barwa w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym..

12. Kształt w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

13. Kompozycja w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

14. Faktura w aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

15. Techniki rysunkowe w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III.

16. Techniki malarskie w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III.

17. Techniki graficzne w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III.

18. Techniki rzeźbiarsko-modelarskie w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III.

19. Techniki papierowe płaskie i przestrzenne w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III.

20. Techniki mieszane w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III.

21. Rodzaje materiałów, narzędzi i podłoży używanych w działalności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

22. Metodyczne projektowanie zajęć w zakresie działalności plastycznej w przedszkolu i klasach I-III - twórcze propozycje.

23. Przykładowe scenariusze zajęć plastycznych.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

Efekty wiedzy;

- wykład konwersatoryjny;

- pokaz wytworów plastycznych z prezentacją plastycznych technik płaskich i przestrzennych oraz środków formalnych.

Efekty umiejętności;

- metoda projektu;

- metoda ćwiczeniowa.

- demonstracja posługiwania się technika plastyczną;

- pokaz wytworów plastycznych.

Efekty kompetencji społecznych;

- metoda projektu;

- metoda ćwiczeniowa;

- demonstracja posługiwania się technika plastyczną;

- pokaz wytworów plastycznych.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

- efekty wiedzy - test sprawdzający wiedzę; merytoryczne opracowanie projektu narzędzia dydaktycznego do twórczej pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym oraz merytoryczne opracowanie koncepcji zajęć plastycznych inspirowanej owym narzędziem;

- efekty umiejętności - zaprojektowanie i wykonanie narzędzia dydaktycznego do prowadzenia twórczych zajęć plastycznych; opracowanie koncepcji zajęć plastycznych; ćwiczenia metodyczne i praktyczne z wykorzystaniem różnych technik plastycznych.

- efekty kompetencji społecznych - opracowanie i prezentacja autorskiego narzędzia dydaktycznego do twórczej pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym wraz z koncepcją zajęć plastycznych; ćwiczenia w warstwie formalnej w zakresie edukacji plastycznej - posługiwanie się określoną techniką plastyczną, z użyciem właściwych materiałów, narzędzi i podłoży.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 15:00 - 15:45, sala 1544 s. artystyczna
każdy wtorek, 16:45 - 18:15, sala 1544 s. artystyczna
Kinga Krawiecka 16/15 szczegóły
2 każdy wtorek, 13:15 - 14:45, sala 1544 s. artystyczna
każdy wtorek, 15:45 - 16:30, sala 1544 s. artystyczna
Kinga Krawiecka 13/14 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 15
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)