Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekt artystyczny w przedszkolu i szkole WNP-PPW-PAK
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 34
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Braun D.: "Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi", Jedność, Kielce 2009.

2. Dembiński M., Ściupider-Młodkowska M., Poklek R.: "Wyzwania edukacyjne i artystyczne. Od inspiracji do kreacji", UAM, Poznań 2021.

3. Karczewska-Gzik A. (red.): "Metoda projektu w praktyce oddziału przedszkolnego w szkole", Josef Raabe, Warszawa 2009.

4. Kącki A.: "Teatr materii ożywionej. Rodzaje i formy animacji w teatrze lalek", UO, Opole 2004.

5. Marcinkowska B., Frydzińska-Świątczak L.: "Kraina sztuki. Zeszyt do zajęć artystycznych z plastyki. Plastyka i teatr", PWN, Warszawa - Łódź 2010.

6. Popek S. (red.): "Twórczość w teorii i praktyce", UMCS, Lublin 2004.

7. Szymański M.: "O metodzie projektów", "Żak", Warszawa 2010.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu działalności artystycznej oraz z zakresu kreacji działań projektowych rozwijających potencjał dziecka/ucznia.

Umiejętności:

- Student potrafi wieloetapowo planować i organizować projekt artystyczny oraz implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem - nie tylko dobierając ale również samodzielnie tworząc materiały i środki do innowacyjnej pracy dydaktyczno-wychowawczej.

Kompetencje społeczne:

- Student jest gotów do dostrzegania znaczenia projektowych działań artystycznych w pracy z dzieckiem/uczniem oraz wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej.

125 godzin [125 : 30(25)=5], 5 ECTS

- udział w zajęciach dydaktycznych: 30 godzin

- przygotowanie merytoryczne/opracowywanie fragmentów materiału do zajęć dydaktycznych/: 15 godzin

- przygotowanie techniczne do zajęć dydaktycznych: 5 godzin

- studiowanie literatury wraz z poszukiwaniem inspiracji - 73 godziny

- konsultacje: 2 godziny.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

- na ocenę 3,0 - Student zna i rozumie istotę działań artystycznych, wielodefinicyjność i wieloetapowość planu projektu artystycznego rozwijającego poznawcze i twórcze możliwości dziecka/ucznia;

- na ocenę 3,5 - Student zna i rozumie istotę działań artystycznych oraz istotę projektu artystycznego wraz z jego definicyjnością i wieloetapowością planowania, jak również wskazuje na funkcje projektu artystycznego w pracy pedagogicznej;

- na ocenę 4,0 - Student zna i rozumie istotę działań artystycznych oraz istotę projektu artystycznego wraz z jego definicyjnością i wieloetapowością planowania oraz wskazuje na funkcje projektu artystycznego w pracy pedagogicznej oraz na progresywistyczną rolę nauczyciela;

- na ocenę 4,5 - Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu działalności artystycznej i kreacji działań projektowych. Wymienia i wyjaśnia cechy i funkcje projektu artystycznego oraz etapy jego planowania skupiając się na dostrzeżeniu i zrozumieniu rzeczywistego problemu, który stanowi główny cel twórczej pracy projektowej;

- na ocenę 5,0 - Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu działalności artystycznej i kreacji działań projektowych. Wymienia i wyjaśnia cechy i funkcje projektu artystycznego oraz etapy jego planowania skupiając się na sformułowaniu rzetelnego problemu inspirowanego rzeczywistością;

Umiejętności:

- na ocenę 3,0 - Student potrafi planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów oraz implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Potrafi wykorzystywać gotowe elementy wizualne i dźwiękowe w projekcie artystycznym;

- na ocenę 3,5 - Student potrafi wieloetapowo planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów oraz implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Potrafi dobierać gotowe i tworzyć własne elementy wizualne i dźwiękowe na potrzeby projektu artystycznego;

- na ocenę 4,0 - Student potrafi wieloetapowo planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów, potrafi dyskutować nad różnymi propozycjami projektów artystycznych oraz implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Potrafi dobierać gotowe i tworzyć własne elementy wizualne i dźwiękowe na potrzeby projektu artystycznego;

- na ocenę 4,5 - Student potrafi wieloetapowo planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów, potrafi dyskutować nad różnymi propozycjami projektów artystycznych oraz analizować różne problemy, które mogą być w projekcie rozstrzygane. Potrafi implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Ponadto, potrafi dobierać gotowe i tworzyć własne elementy wizualne i dźwiękowe na potrzeby projektu artystycznego;

- na ocenę 5,0 - Student potrafi wieloetapowo planować i organizować projekt artystyczny adresowany do dzieci/uczniów, potrafi dyskutować nad różnymi propozycjami projektów artystycznych oraz analizować różne problemy, które mogą być w projekcie rozstrzygane. Potrafi implementować tę formę artystyczną w pracy z dzieckiem/uczniem. Ponadto, potrafi dobierać gotowe i tworzyć własne elementy wizualne i dźwiękowe na potrzeby projektu artystycznego oraz tworzyć jego twórcze modyfikacje. Ostatecznie dokonuje ewaluacji innowacyjnego projektu artystycznego.

Kompetencje społeczne:

- na ocenę 3,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem oraz do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej;

- na ocenę 3,5 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem wykazując postawę zaangażowania oraz do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej operując emocjami w pracy z obrazem;

- na ocenę 4,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem wykazując postawę zaangażowania oraz do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej operując emocjami w pracy z obrazem i dźwiękiem;

- na ocenę 4,5 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem wykazując postawę zaangażowania i wysoki poziom aktywności własnej. Jest gotów do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej operując emocjami w pracy z obrazem, dźwiękiem i ruchem;

- na ocenę 5,0 - Student jest gotów do dostrzegania znaczenia innowacyjnej formy, jaką jest projekt artystyczny w pracy z dzieckiem/uczniem wykazując postawę zaangażowania i wysoki poziom aktywności własnej. Jest gotów do wskazywania na wrażliwość artystyczną w pracy pedagogicznej operując emocjami w pracy z obrazem, dźwiękiem, ruchem i gestem, ponadto jest gotów do zaciekawiania odbiorcy projektu artystycznego.

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach dydaktycznych - dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje wyznaczeniem dodatkowego zadania dla Studenta;;

2. dojrzała postawa szczerego zaangażowania w pracę podczas zajęć dydaktycznych;

3. przygotowanie merytoryczno-techniczne do zajęć dydaktycznych;

4. opracowanie pełnego projektu artystycznego dla dzieci/uczniów oraz zaprezentowanie finałowego produktu przed publicznością.

Maksymalna liczba punktów za opracowanie projektu artystycznego wraz z prezentacją produktu końcowego, które są zwieńczeniem zajęć dydaktycznych: to 10 pkt:

10 - 9 pkt: bardzo dobry

8,5 - 8 pkt: doby plus

7,5 - 7 pkt: dobry

6,5 - 6 pkt: dostateczny plus

5,5 - 5 pkt: dostateczny

4,5 i niżej: niedostateczny - niezaliczenie przedmiotu.

Zaznacza się, iż:

niski poziom zaangażowania Studenta w pracę, obojętna/bierna postawa podczas zajęć dydaktycznych, brak przygotowania merytoryczno-technicznego, w tym brak posiadanych materiałów, pomocy oraz niestosowanie się do zaleceń/zasad panujących w przestrzeni pracowni zajęć artystycznych skutkuje obniżeniem oceny końcowej z przedmiotu o 1 stopień.

Zakres tematów:

1. Pojęcie projektu i projektu artystycznego.

2. Cechy i funkcje projektu artystycznego z odwołaniem do symbolu i metafory w plastyce, dźwięku w muzyce oraz ruchu i gestu w teatrze.

3. Przykłady działań praktycznych jako inspiracja do tworzenia projektów artystycznych.

4. Zagadnienie problemu w projekcie artystycznym.

5. Fazy twórczego rozwiązywania problemów.

6. Innowacyjność i kreatywność w tworzeniu projektów artystycznych - ciekawość i eksploracja.

7. Kreatywność w tworzeniu projektów artystycznych - kombinacja.

8. Kreatywność w tworzeniu projektów artystycznych - transformacja.

9. Fazy realizacji projektu artystycznego - operacjonalizacja celu i konkretyzacja sytuacji problemowej.

10. Fazy realizacji projektu artystycznego - opracowanie semantyki.

11. Fazy realizacji projektu artystycznego - opracowanie formy.

12. Fazy realizacji projektu artystycznego - prezentacja próbna produktu.

13. Fazy realizacji projektu artystycznego - prezentacja finałowa produktu.

14. Fazy realizacji projektu artystycznego - implementacja innowacyjnego produktu (prezentacja finałowa z udziałem publiczności).

15. Fazy realizacji projektu artystycznego - ewaluacja.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

Efekty wiedzy;

- wykład konwersatoryjny;

- przykłady inspiracji i twórczych rozwiązań problemów.

Efekty umiejętności;

- metoda projektu;

- metoda ćwiczeniowa;

- ćwiczenia z wykorzystaniem obrazu, dźwięku, ruchu i gestu;

- praca z udziałem publiczności.

Efekty kompetencji społecznych;

- metoda projektu;

- metoda ćwiczeniowa;

- ćwiczenia z wykorzystaniem obrazu, dźwięku, ruchu i gestu;

- praca z udziałem publiczności.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

- efekty wiedzy - merytoryczne opracowanie planu projektu artystycznego adresowanego do dzieci/uczniów.

- efekty umiejętności - udział w ćwiczeniach cząstkowych, przygotowujących do opracowania projektu artystycznego, praktyczne opracowanie projektu artystycznego adresowanego do dzieci/uczniów oraz prezentacja produktu finałowego z udziałem forum.

- efekty kompetencji społecznych - udział w ćwiczeniach cząstkowych, przygotowujących do opracowania projektu artystycznego, praktyczne opracowanie projektu artystycznego adresowanego do dzieci/uczniów oraz prezentacja produktu finałowego z udziałem forum.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 16:45 - 18:15, sala 1544 s. artystyczna
Kinga Krawiecka 17/17 szczegóły
2 każdy piątek, 13:15 - 14:45, sala 1544 s. artystyczna
Kinga Krawiecka 17/17 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 15
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)