Literatura: |
Lektury uzależnione są od wybranej problematyki ćwiczeń. Mimo to, warto, by uczestnicy zajęć zapoznali się z niżej wymienionymi publikacjami:
A. Baranowski, Nurty, formy i centra barokowej architektury sakralnej w Wielkim Księstwie Litewskim,"Biuletyn Historii Sztuki", t.46,nr 4, 1984.
M. Brykowska, Architektura karmelitów bosych w XVII-XVIII wieku, Warszawa 1991.
A. Fischinger, Santi Gucci, architekt i rzeźbiarz królewski XVI wieku, Kraków 1969.
J. Kowalczyk, Kolegiata w Zamościu, Warszawa 1968.
J. Kowalczyk, Rola Rzymu w późnobarokowej architekturze polskiej, "Rocznik Historii Sztuki", 20 (1994), s. 215-308.
M. Kurzej, Jan Wolff. Monografia architekta, Kraków 2009.
J. Z. Łoziński, Grobowe kaplice kopułowe w Polsce 1520-1620, Warszawa 1972.
A. Miłobędzki, Architektura polska XVII wieku, t. 1-2, Warszawa 1980..
St. Mossakowski, Tylman van Gameren, architekt polskiego baroku, Warszawa 1972.
St. Mossakowski, Rezydencja królewska na Wawelu w czasach Zygmunta Starego, Kraków 2013.
"Biuletyn Historii Sztuki", 73, (2011) nr 3-4 --> omówienie architektury późnobarokowej Wilna
Sztuka polska. Późny barok, rokoko, klasycyzm, Warszawa 2016.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
HS1_U01 - Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju nowozytnej sztuki polskiej, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii
sztuki.
HS1_U02 - Ma wiedzę o specyfice architektury nowożytnej w Polsce oraz podstawową wiedzę o powiązaniach jej z architekturą europejską.
Umiejętności:
HS_U03 - Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma
znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii
oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
HS1_U04 - Ma wiedzę o podstawowych pojęciach i zasadach z zakresu
prawa autorskiego.
HS1_U07 - Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach nowożytnej sztuki w Polsce i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia oraz kolokwia zaliczeniowe są przeprowadzane w trybie stacjonarnym (jeżeli inaczej ustalą władze uczelni, w trybie online, w czasie rzeczywistym, na platformie MS Teams).
a) obowiązkowej obecności oraz aktywności w trakcie zajęć [udział w dyskusji opartej o wyznaczone wcześniej lektury, odpowiedzi ustne lub wykonywanie zadań pisemnych w formie testu z otwartymi pytaniami]
b) przygotowania pracy pisemnej na temat zabytku wybranego z listy i zaprezentowania jej na zajęciach (w 1 sem.)
c) zaliczonego kolokwium (w 1 i 2 semestrze).
d) napisanej i złożonej prowadzącemu zajęcia recenzji książki o architekturze nowożytnej (w 2 sem.)
Nieprzygotowanie w terminie pracy pisemnej w pierwszym semestrze skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. Nieobecność na zajęciach lub brak czynnego udziału w ćwiczeniach należy odpracowywać w terminie wyznaczonym przez prowadzącego zajęcia w trybie stacjonarnym, lub z braku możliwości, online via MS Teams. Stały brak czynnego udziału w zajęciach może skutkować obniżeniem oceny końcowej.
UWAGA: Niezaliczenie ćwiczeń w 1 lub 2 semestrze uniemożliwia przystąpienie do egzaminu z architektury nowożytnej Europy.
|
Zakres tematów: |
Najważniejsze tematy omawiane na zajęciach:
1. Renesans w Królestwie Polskim i Wielkim Księstwie Litewskim
2. Działalność Komasków w Królestwie Polskim a nowe typy budowli w architekturze świeckiej i sakralnej.
3. Działalność Giovanniego Batisty Quadro oraz Jana Wenecjanina.
5. Santi Gucci i jego wpływ na architekturę państwa polsko-litewskiego
6. Bernardo Morando i jego wpływ na architekturę muratorów lubelskich.
7. Architektura świecka i sakralna Gdańska oraz Lwowa w wieku XVI i 1. poł. XVII wieku
8. Działalność cechu muratorów w Lublinie i na Lubelszczyźnie.
9. Działalność cechu muratorów w Poznaniu oraz wędrownych warsztatów w Wielkopolsce.
10.Architektura wczesnobarokowa w Krakowie.
11. Architektura wczesnobarokowa w Warszawie oraz Wilnie i prowincji.
12. Architektura barokowa 2. poł. XVII wieku.
13. Twórczość Tylmana van Gameren i jej wpływ na polską architekturę.
14.Architektura późnego baroku - nurt rzymski.
15. Architektura późnobarokowa - nurt ekspresyjny.
16. Architektura późnobarokowa w Warszawie (Bauamt).
|
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia studentów polegające na prezentacji prac, dyskusji nad zadanymi zagadnieniami oraz prezentacją multimedialną.
W zakresie wiedzy HS1_W03 jest to test pisemny na koniec semestru zimowego. Student ma rozpoznać zabytki na slajdach spośród dwudziestu przeźroczy.
Zakres umiejętności HS1_U03, HS1_U04, i HS_U07 realizowany jest częściowo poprzez w/w test pisemny (posługiwanie się
specjalistycznym językiem) oraz poprzez aktywność na zajęciach - ćwiczenie umiejętności rozpoznawania elementów architektonicznych oraz stylu i autorstwa prezentowanych budowli w oparciu o materiał ilustracyjny.
|