Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rekultywacja środowiska WB-IS-24-03
Wykład (WYK) Semestr letni 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Karczewska A.: Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2008.

2. Siuta J., Żukowski B.: Degradacja i rekultywacja powierzchni ziemi w Polsce. Monografia. IOŚ, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

1. Maciak F.: Ochrona i rekultywacja środowiska. Wyd. SGGW Warszawa, 1999.

2. Environmental Analysis and Remediation. Ed. Meyers R., New York 1998.

3. Gworek B. i in.: Technologie rekultywacji gleb. Monografia. IOŚ Warszawa 2004.

4. Baran S. 2000: Ocena stanu degradacji i rekultywacji gleb. Wyd. AR Lublin.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny:

Wykład - egzamin w formie pisemnej.

Egzamin/egzamin w formie pisemnej, na podstawie treści wykładów i literatury. Składa się z 3 opisowych pytań, za pełną odpowiedź na każde pytanie można otrzymać 10 pkt., w sumie 30 pkt. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.

Egzamin:

• bdb (5)………………. 28 – 30 pkt.

• db plus (4.5)………… 25 – 27 pkt.

• db (4)………………… 22 – 24 pkt.

• dst plus (3.5)………... 19 – 21 pkt.

• dst (3)……………….. 16 – 18 pkt.

• ndst. (2)……………… 0 -15 pkt.

100% aktywności na wykładach pod.nosi ocenę o 0.5 stopnia.

Ocena końcowa stanowi średnią ocen uzyskanych z:

- sprawdzianów wstępnych (tzw. wejściówek). Niezaliczenie wejściówki może skutkować niedopuszczeniem do wykonania analiz,

- opracowania wyników analiz w formie sprawozdań.

Do średniej wliczane są wszystkie otrzymane przez studenta oceny (tj. także oceny niedostateczne za brak zaliczenia w

wyznaczonym terminie).

Student jest zobowiązany posiadać umiejętność poszukiwania i dobierania odpowiednich źródeł (artykuły naukowe, źródła

elektroniczne).

Student może mieć 1 nieobecność bez względu na przyczynę.

Punktacja kolokwiów:

51%-60% - ocena 3.0 (dst.)

61%-70% - ocena 3.5 (dst. plus)

71%-80% - ocena 4.0 (db.)

81%-90% - ocena 4.5 (db. plus)

powyżej 91% - ocena 5.0 (bdb.)

Zakres tematów:

1. Gleba jako element środowiska. Przyczyny naturalne i antropogeniczne degradacji gleb, procesy, formy i skutki.

2. Kwasowa i chemiczna degradacja gleb - przyczyny, objawy. Zanieczyszczenia i skażenia gleb. Zapobieganie i ochrona. Degradacja szaty roślinnej i chemizmu roślin. Degradacja ekosystemów wodnych.

3. Rekultywacja gleb - definicje, regulacje prawne ochrony i rekultywacji gruntów, przesłanki rekultywacji - bezpośrednie i pośrednie.

4. Wybór kierunku rekultywacji i zagospodarowania terenów zdegradowanych. Fazy rekultywacji gleb.

5. Podział metod rekultywacji gleb. Technologie ex-situ i in-situ.

6. Metody fizyczne i chemiczne rekultywacji gleb.

7. Metody biologiczne rekultywacji gleb i gruntów - bioremediacja i fitoremediacja. Rola roślinności w rekultywacji.

8. Rekultywacja terenów zdegradowanych przez górnictwo podziemne i odkrywkowe - sposoby, wybór metody.

9. Rekultywacja terenów składowania odpadów komunalnych - zasady i rozwiązania techniczne.

10. Rekultywacja gleb zdegradowanych chemicznie, w tym gleb zakwaszonych, gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi.

11. Rekultywacja terenów zdegradowanych przez zakłady energetyczne, zagospodarowanie składowisk odpadów paleniskowych.

12. Rekultywacja gleb zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi.

13. Rekultywacja terenów popowodziowych.

14. Rekultywacja biologiczna realizowana metodą zagospodarowania leśnego. Dobór szaty roślinnej i odpowiednich gatunków.

15. Klasyfikacja gleb zrekultywowanych. Metody oceny postępu rekultywacji.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Metody dydaktyczne:

Wiedza: Wykład konwersatoryjny - ma na celu aktywizację studentów oraz umożliwia podjęcie dyskusji.

Ćwiczenia:

Umiejętności:

Metody ćwiczeniowo-praktyczne, oparte na praktycznej działalności studenta np. wykonywanie analiz laboratoryjnych

Kompetencje społeczne:

Metody aktywizujące np. praca w grupie, dyskusja

Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:

- poztytwna ocena ze sprawdzianów wstępnych tzw. wejściówek - efekt przedmiotowy 1, 3, 4

- pozytywna ocena ze sprawozdań - efekt przedmiotowy 1, 3, 4, 5, 6, 8

- udział w dyskusji podczas zajęć - efekt przedmiotowy 1, 2, 3, 4

- udział w konsultacjach, rozmowa z prowadzącym zajęcia - efekt przedmiotowy 5, 6, 7

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, sala 314
Marian Sułek 7/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 21
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)