Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy budownictwa WB-IS-23-26-P
Projekt (PROJ) Semestr zimowy 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa/obowiązkowa (wszystkie materiały dostępne są na wskazywanych na bieżąco w ramach zajęć aktualizowanych stronach internetowych podmiotów i instytucji):

- Aktualne przepisy i normy (m. in. PN-EN 12831, PN-EN ISO 6946), powiązane z tematyką termomodernizacji budynków;

- Aktualna literatura branżowa pojawiająca się w przedmiotowym okresie w obszarze budownictwa i inżynierii środowiska, powiązana z obszarem standardów energetycznych budynków;

- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU z 2008 r. nr 228, poz. 1514);

- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i inne powiązane dyrektywy;

- Aktualny poradnik H. Recknagel, E. Sprenger, E. R. Schramek „Ogrzewanie, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo”;

- Wszelkie publikacje czołowych fizyków budowli w Polsce (L.Wolski. P.Klemm i inni);

- Materiały informacyjne i instrukcje obsługi oprogramowania komputerowego w ramach przedmiotu oraz strona internetowa producenta oprogramowania (www.wufi.de, www.antherm.com i inne, wybrane, dotyczące aktualnego na rynku oprogramowania, a przydatne do zajęć, np. z serwisu www.sankom.pl)

- Dokumentacja aktualnego oprogramowanie komputerowego.

Literatura uzupełniająca (w tym dostępna na aktualizowanych na bieżąco stronach internetowych instytucji i innych wskazanych podmiotów):

- Dokumentacja techniczna programu WUFI i innych programów takich jak AnTherm itp. programy do obliczeń w ramach analiz problemów cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i w ramach fizyki budowli;

- Aktualne publikacje w zakresie przedmiotowej tematyki, na bieżąco aktualizowane, z czasopism branżowych takich jak „Materiały Budowlane”, „IZOLACJE”, „Rynek Instalacyjny”;

- Wszelkie aktualne publikacje naukowe z przedmiotowego zakresu oraz materiały branżowe producentów materiałów termoizolacyjnych, urządzeń ogrzewczych i wentylacyjnych.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: zaliczenie w formie pisemnej (test, opisowy lub w formie zadaniowej), po zaliczeniu ćwiczeń, co stanowi warunek przystąpienia do egzaminu/zaliczenia.

Sprawdziany pisemne w trakcie semestru, kolokwia, egzamin końcowy w formie testu, opisowy lub w formie zadaniowej. Zaliczenie wszelkich sprawdzianów pisemnych. Wykonanie, w ramach danego sprawdzianu obejmującego zadania, minimalnej liczby zadań oraz wykonanie ich w sposób właściwy pod względem merytorycznym lub - w przypadku punktowego systemu oceny - uzyskanie ponad połowy możliwych do uzyskania punktów.

Możliwe są testy cząstkowe w trakcie semestru. Test zostaje zaliczony w przypadku uzyskania co najmniej połowy maksymalnej możliwej do uzyskania liczby punktów. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie wszystkich testów.

Ćwiczenia:

Zaliczenie wszystkich ćwiczeń i sprawdzianów obejmujących zadania obliczeniowe lub zagadnienia teoretyczne, powiązane z rozwiązywanymi zadaniami.

Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:

Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych

Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych

Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych

Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych

Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:

Na ocenę 2 (ndst) Student miernie potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania

Na ocenę 3 (dst) Student dostatecznie potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania

Na ocenę 4 (db) Student dobrze potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania

Na ocenę 5 (bdb) Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania

Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:

Na ocenę 2 (ndst) student w stopniu miernym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami

Na ocenę 3 (dst) student w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami

Na ocenę 4 (db) student w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami

Na ocenę 5 (bdb) student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami

W przypadku formy zaliczenia przedmiotu stanowiącej test: obejmuje on 25 pytań (jedna na trzy odpowiedzi jest prawidłowa, możliwe są

inne warianty liczby pytań w ramach testu). Ocenę pozytywną otrzymuje się po uzyskaniu co najmniej 13 punktów. System ocen

wzorowany jest na systemie ocen ECTS.

Oceny:

2,0: 0-12 punktów

3,0: 13-14 punktów

3,5: 15-16 punktów

4,0: 17-21 punkty

4,5: 22-23 punktów

5,0: 24-25 punktów

Zakres tematów:

Ćwiczenia projektowe: Przedmiotem prac projektowych będzie opracowanie koncepcji budynku - wybrane rzuty i przekroje, wymiarowanie, koncepcja przegród i instalacji.

Projekt powinien być wykonywany systematycznie w trakcie semestru. W przypadku formy online - opracowanie powinno zostać zeskanowane i przesłane w formie plików. Dopuszcza się, zgodnie z ustaleniami na zajęciach, formę elektroniczną (standardowo w formie druku i następnie skanów).

Projekt obejmować musi opis techniczny, rzuty, przekroje i inne wymagane części opracowania.

Wykład: - Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu budownictwa. Pojęcia dotyczące budownictwa w obowiązujących przepisach.

- Obowiązujące normy polskie i europejskie.

- Rodzaje budynków.

- Materiały i wyroby budowlane.

- Podstawowe zagadnienia dotyczące konstrukcji budynków.

- Omówienie instalacji budowlanych.

- Wybrane zagadnienia dotyczące usytuowania budynków, w tym w kontekście warunków technicznych jakim powinny podlegać budynki i ich usytuowanie.

- Energooszczędność i przepływ ciepła i wilgoci w budynkach.

- Wybrane aspekty dotyczące diagnostyki stanu technicznego budynków, w tym w obszarze cieplno-wilgotnościowym.

- Inne wybrane zagadnienia dotyczące współcześnie stosowanych w budownictwie technologii oraz metod projektowania budynków.

Metody dydaktyczne:

W semestrze zimowym w roku akademickim 2022/23 wykłady będą

przeprowadzone w formie synchronicznej online na platformie MsTeams.

Zaliczenie planuje się w formie zdalnej na platformie Moodle.

Projekt powinien być wykonywany systematycznie w trakcie semestru. W przypadku formy online - opracowanie powinno zostać zeskanowane i przesłane w formie plików. Dopuszcza się, zgodnie z ustaleniami na zajęciach, formę elektroniczną (standardowo w formie druku i następnie skanów).

Projekt obejmować musi opis techniczny, rzuty, przekroje i inne wymagane części opracowania.

Metody dydaktyczne: praca w trybie stacjonarnym (tablica, projektor, komputer typu laptop).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:45 - 12:30, sala 203
Paweł Jelec 7/10 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 21
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-5 (2022-09-30)