Podstawy budownictwa WB-IS-23-26-P
Projekt (PROJ)
Semestr zimowy 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
Literatura podstawowa/obowiązkowa (wszystkie materiały dostępne są na wskazywanych na bieżąco w ramach zajęć aktualizowanych stronach internetowych podmiotów i instytucji): - Aktualne przepisy i normy (m. in. PN-EN 12831, PN-EN ISO 6946), powiązane z tematyką termomodernizacji budynków; - Aktualna literatura branżowa pojawiająca się w przedmiotowym okresie w obszarze budownictwa i inżynierii środowiska, powiązana z obszarem standardów energetycznych budynków; - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU z 2008 r. nr 228, poz. 1514); - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i inne powiązane dyrektywy; - Aktualny poradnik H. Recknagel, E. Sprenger, E. R. Schramek „Ogrzewanie, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo”; - Wszelkie publikacje czołowych fizyków budowli w Polsce (L.Wolski. P.Klemm i inni); - Materiały informacyjne i instrukcje obsługi oprogramowania komputerowego w ramach przedmiotu oraz strona internetowa producenta oprogramowania (www.wufi.de, www.antherm.com i inne, wybrane, dotyczące aktualnego na rynku oprogramowania, a przydatne do zajęć, np. z serwisu www.sankom.pl) - Dokumentacja aktualnego oprogramowanie komputerowego. Literatura uzupełniająca (w tym dostępna na aktualizowanych na bieżąco stronach internetowych instytucji i innych wskazanych podmiotów): - Dokumentacja techniczna programu WUFI i innych programów takich jak AnTherm itp. programy do obliczeń w ramach analiz problemów cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i w ramach fizyki budowli; - Aktualne publikacje w zakresie przedmiotowej tematyki, na bieżąco aktualizowane, z czasopism branżowych takich jak „Materiały Budowlane”, „IZOLACJE”, „Rynek Instalacyjny”; - Wszelkie aktualne publikacje naukowe z przedmiotowego zakresu oraz materiały branżowe producentów materiałów termoizolacyjnych, urządzeń ogrzewczych i wentylacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: zaliczenie w formie pisemnej (test, opisowy lub w formie zadaniowej), po zaliczeniu ćwiczeń, co stanowi warunek przystąpienia do egzaminu/zaliczenia. Sprawdziany pisemne w trakcie semestru, kolokwia, egzamin końcowy w formie testu, opisowy lub w formie zadaniowej. Zaliczenie wszelkich sprawdzianów pisemnych. Wykonanie, w ramach danego sprawdzianu obejmującego zadania, minimalnej liczby zadań oraz wykonanie ich w sposób właściwy pod względem merytorycznym lub - w przypadku punktowego systemu oceny - uzyskanie ponad połowy możliwych do uzyskania punktów. Możliwe są testy cząstkowe w trakcie semestru. Test zostaje zaliczony w przypadku uzyskania co najmniej połowy maksymalnej możliwej do uzyskania liczby punktów. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie wszystkich testów. Ćwiczenia: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń i sprawdzianów obejmujących zadania obliczeniowe lub zagadnienia teoretyczne, powiązane z rozwiązywanymi zadaniami. Kryteria oceniania w zakresie wiedzy: Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych Kryteria oceniania w zakresie umiejętności: Na ocenę 2 (ndst) Student miernie potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania Na ocenę 3 (dst) Student dostatecznie potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania Na ocenę 4 (db) Student dobrze potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania Na ocenę 5 (bdb) Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych: Na ocenę 2 (ndst) student w stopniu miernym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami Na ocenę 3 (dst) student w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami Na ocenę 4 (db) student w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami Na ocenę 5 (bdb) student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami W przypadku formy zaliczenia przedmiotu stanowiącej test: obejmuje on 25 pytań (jedna na trzy odpowiedzi jest prawidłowa, możliwe są inne warianty liczby pytań w ramach testu). Ocenę pozytywną otrzymuje się po uzyskaniu co najmniej 13 punktów. System ocen wzorowany jest na systemie ocen ECTS. Oceny: 2,0: 0-12 punktów 3,0: 13-14 punktów 3,5: 15-16 punktów 4,0: 17-21 punkty 4,5: 22-23 punktów 5,0: 24-25 punktów |
Zakres tematów: |
Ćwiczenia projektowe: Przedmiotem prac projektowych będzie opracowanie koncepcji budynku - wybrane rzuty i przekroje, wymiarowanie, koncepcja przegród i instalacji. Projekt powinien być wykonywany systematycznie w trakcie semestru. W przypadku formy online - opracowanie powinno zostać zeskanowane i przesłane w formie plików. Dopuszcza się, zgodnie z ustaleniami na zajęciach, formę elektroniczną (standardowo w formie druku i następnie skanów). Projekt obejmować musi opis techniczny, rzuty, przekroje i inne wymagane części opracowania. Wykład: - Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu budownictwa. Pojęcia dotyczące budownictwa w obowiązujących przepisach. - Obowiązujące normy polskie i europejskie. - Rodzaje budynków. - Materiały i wyroby budowlane. - Podstawowe zagadnienia dotyczące konstrukcji budynków. - Omówienie instalacji budowlanych. - Wybrane zagadnienia dotyczące usytuowania budynków, w tym w kontekście warunków technicznych jakim powinny podlegać budynki i ich usytuowanie. - Energooszczędność i przepływ ciepła i wilgoci w budynkach. - Wybrane aspekty dotyczące diagnostyki stanu technicznego budynków, w tym w obszarze cieplno-wilgotnościowym. - Inne wybrane zagadnienia dotyczące współcześnie stosowanych w budownictwie technologii oraz metod projektowania budynków. |
Metody dydaktyczne: |
W semestrze zimowym w roku akademickim 2022/23 wykłady będą przeprowadzone w formie synchronicznej online na platformie MsTeams. Zaliczenie planuje się w formie zdalnej na platformie Moodle. Projekt powinien być wykonywany systematycznie w trakcie semestru. W przypadku formy online - opracowanie powinno zostać zeskanowane i przesłane w formie plików. Dopuszcza się, zgodnie z ustaleniami na zajęciach, formę elektroniczną (standardowo w formie druku i następnie skanów). Projekt obejmować musi opis techniczny, rzuty, przekroje i inne wymagane części opracowania. Metody dydaktyczne: praca w trybie stacjonarnym (tablica, projektor, komputer typu laptop). |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 11:45 - 12:30,
sala 203 |
Paweł Jelec | 7/10 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Wóycickiego Bud. 21 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.