Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy techniki dla nauczycieli wczesnej edukacji WNP-PPWZ-PTNC
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 37
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa

- Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP)

- Drejer, F. (2010), Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze.

- Knych, A. (2012), Edukacja techniczna w przedszkolu jako element wspomagający rozwój dziecka. „Trendy ve vzděláváni”, 5(1), 126-129.

- Skiba, J. (2015). Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 3 (37), s. 87-104. DOI: 10.14632/eetp_37.6.

Literatura uzupełniająca

- Gawrysiak M. (1993), Rola kształcenia ogólnotechnicznego w nabywaniu kwalifikacji kluczowych. (w:) K. Kraszewski (Red.) Koncepcja programowa kształcenia ogólnotechnicznego. Kraków: Instytut Techniki WSP.

- Jelinek J. A. (2016), Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

- Kazberuk J. (1990), Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. Warszawa: WSiP.

- Kraszewski K. (2002), Edukacja ogólnotechniczna w nauczaniu początkowym. (w:) I. Adamek (Red.) Nauczyciel i uczeń w nauczaniu zintegrowanym. Kraków: Wyd. Naukowe AP.

- Kraszewski K. (2001), Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna założenia, cele oraz treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Posiada wiedzę z zakresu sposobów, metod, form pracy z dzieckiem przy użyciu prostych narzędzi technicznych. Zna zasady organizacji i warunki właściwej organizacji pracy, w tym stanowisk, zgodnie z BHP. Ponadto rozumie potrzebę kształtowania kultury technicznej i rozwijania u dzieci zainteresowania zadaniami wytwórczymi dostosowanymi do ich wieku i poziomu rozwoju.

Umiejętności:

Student posiada umiejętności tj. właściwe posługiwanie się narzędziami obróbczymi, pomiarowymi oraz urządzeniami technicznymi z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Potrafi zaplanować konspekt edukacyjny służący realizacji praktycznego zadania technicznego, a także go zrealizować i dokonać oceny. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji technicznej.

Kompetencje:

Student jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest przygotowany do wdrażania zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

- na ocenę 2 (ndst.) - student nie posiada wiedzy na temat specyfiki przedmiotowej w zakresie edukacji technicznej. Nie potrafi wymienić założeń, treści, metod, celów i zadań edukacji technicznej. Nie posiada wiedzy na temat narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Nie orientuje się w zasadach BHP obowiązujących podczas zajęć z techniki.

- na ocenę 3 (dst.) - student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej w zakresie edukacji technicznej. Zna i potrafi wymienić wybrane założenia, treści, metody, cele i zadania edukacji technicznej. Ma dostateczną wiedzę na temat narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Zna zasady BHP obowiązujące podczas zajęć z techniki.

- na ocenę 4 (db.) - student ma dobrą orientację w zakresie specyfiki przedmiotowej edukacji technicznej. Zna i potrafi wyjaśnić założenia, treści, metody, cele i zadania edukacji technicznej. Wyjaśnia działania i funkcje narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Zna zasady BHP obowiązujące podczas zajęć z techniki.

- na ocenę 5 (bdb.) - student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej w zakresie edukacji technicznej. Zna i potrafi wyjaśnić założenia, treści, metody, cele i zadania edukacji technicznej. Wyjaśnia działania i funkcje narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Zna zasady BHP obowiązujące podczas zajęć z techniki.

Umiejętności:

- na ocenę 2 (ndst.) - Student nie posiada umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami technicznymi z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Nie potrafi zaplanować konspektu edukacyjnego służącego realizacji praktycznego zadania technicznego, zrealizować go i dokonać jego oceny.

- na ocenę 3 (dst.) - Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami technicznymi z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Potrafi zaplanować ogólny konspekt edukacyjny służący realizacji praktycznego zadania technicznego, zrealizować go w stopniu umiarkowanym. Nie potrafi zaciekawić odbiorców realizowanym projektem technicznym.

- na ocenę 4 (db.) - Student posiada umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami technicznymi w stopniu dobrym, z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Potrafi przygotować ogólny konspekt edukacyjny służący realizacji praktycznego zadania technicznego, a także go zrealizować i dokonać pobieżnej oceny. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji technicznej.

- na ocenę 5 (bdb.) - Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami technicznymi z uwzględnieniem zasad bezpiecznego z nich korzystania. Potrafi zaplanować konspekt edukacyjny (z uwzględnieniem wymaganych etapów) służący realizacji praktycznego zadania technicznego, a także go zrealizować i dokonać oceny. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji technicznej.

Kompetencje:

- na ocenę 2 (ndst.) - Student nie jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem. Nie jest przygotowany do wdrażania zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci.

- na ocenę 3 (dst.) - Student jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem, jednak w dostatecznym stopniu. Jest przygotowany do wdrażania jedynie kilku zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci.

- na ocenę 4 (db) - Student jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest przygotowany do wdrażania zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci.

- na ocenę 5 (bdb.) - Student jest gotowy do kształtowania kultury technicznej i promowania wiedzy z zakresu edukacji technicznej oraz bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest bardzo dobrze przygotowany do wdrażania zadań technicznych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wspierania rozwoju technicznego dzieci.

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach;

2. przygotowanie konspektu zajęć technicznych;

3. realizacja projektu technicznego w oparciu o przygotowany konspekt

4. aktywny udział w zajęciach

Zakres tematów:

Ćwiczenia 1. Nauczanie przedmiotu technika w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej – założenia, cele, metody i formy pracy w edukacji technicznej. Omówienie podstawy programowej.

Ćwiczenia 2-4 Praca nad tworzeniem konspektów zajęć z edukacji technicznej w odniesieniu do zaproponowanego projektu

Ćwiczenia 5-7 Praktyczna realizacja projektów: prezentacja, ocena, zalecenia

Ćwiczenia 8 Podsumowanie ćwiczeń i rekomendacje dla studentów

Metody dydaktyczne:

- metoda dydaktyczna: analiza poszczególnych etapów projektu;

- weryfikacja: ocena sposobów prezentacji projektu;

- warsztat – metoda pracy z grupą służąca rozwojowi i edukacji jej uczestników m.in. poprzez aktywne szukanie rozwiązań omawianych problemów;

- metody oglądowe, pokazy modelowych prac, realizacje praktyczno-techniczne;

-dyskusja – wspólna analiza prezentowanych projektów, formułowanie zaleceń, ocena efektów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:15 - 14:45, sala 1539
Marcin Klimski 15/19 szczegóły
2 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 15:00 - 16:30, sala 1539
Marcin Klimski 21/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 15
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)