Biblioteki w Polsce i polskie za granicą WNHS-AZD-BWP
Wykład (WYK)
Semestr letni 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
Literatura: |
Literatura: 1. Dahl S., Dzieje książki, Wrocław 1965. 2. Encyklopedia wiedzy o książce, red. nacz. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski, Wrocław 1971. 3. Słownik pracowników książki polskiej, red. I. Treichel, Warszawa 1972. (oraz suplementy). 4. Chwalewik E., Zbiory polskie : archiwa, bibljoteki, gabinety, galerje, muzea i inne zbiory pamiątek przeszłości w ojczyźnie i na obczyźnie w porządku alfabetycznym według miejscowości ułożone, t. 1-2, Kraków 1991. Książka rękopiśmienna: 5. Bielawski J., Książka w świecie islamu, Wrocław 1991. 6. Bieńkowska B., Chamerska H., Tysiąc lat książki i bibliotek w Polsce, Wrocław 1992. 7. Birkenmajer A., Książka rękopiśmienna, w: Aleksander Birkenmajer. Studia bibliologiczne, red. H. Więckowska, A. Birkenmajer, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1975, s. 264-284. 8. Broda M., Biblioteka klasztoru cystersów w Henrykowie do końca XV wieku, Kraków 2014. 9. Dobrowolski K., Z dziejów książki w Polsce średniowiecznej, Kraków 1924. 10. Hornowska M., Zdzitowiecka-Jasieńska H., Zbiory rękopiśmienne w Polsce średniowiecznej, Warszawa 1947. 11. Książka w życiu Kościoła: zbiór studiów, red. T. Kruszewski, Toruń 2009. 12. Marszalska J. M., Biblioteka opactwa benedyktynów w Tyńcu w świetle jej inwentarzy, „Roczniki Biblioteczne”, z. 1/2/1997, s. 29-42. 13. Marszalska J. M., Graczyk W., Zespoły proweniencyjne zasobu inkunabułów i starych druków Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie : właściciele, użytkownicy, bibliofile, Warszawa 2017. 14. Marszalska J. M., Inwentarze ksiąg biblioteki opactwa cystersów w Szczyrzycu do końca XIX wieku, „Saeculum Christianum”, R. 22/2015, s. 184-193. 15. Moskal T., Książka w kulturze sandomierskiego środowiska kolegiackiego do 1818 roku, Lublin 2013 16. Potkowski E., Książka i pismo w średniowieczu. Studia z dziejów kultury piśmiennej i komunikacji społecznej, Pułtusk 2006. 17. Potkowski E., Książka rękopiśmienna w kulturze Polski, Warszawa 1984. 18. Ratajewski J., Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa czyli wiedza o bibliotece w różnych dawkach, Warszawa 2002 19. Rękopisy w zbiorach kościelnych, opr. T. Makowski, P. Sapały, Warszawa 2014. 20. Semkowicz W., Paleografia łacińska, Kraków 2011. 21. Szwejkowska H., Głąbiowski K., Książka rękopiśmienna i biblioteka w starożytności i w średniowieczu, Warszawa-Wrocław 1983. 22. Święcki C. K., Kultura piśmienna w Polsce średniowiecznej X-XII wiek, Warszawa 2010. Książka drukowana: 23. Juda M., Przywileje drukarskie w Polsce, Lublin 1992. 24. Maleczyńska K., Zarys historii bibliotek od XV-XVIII wieku, Wrocław 1976. 25. Marszalska J. M., Biblioteka i archiwum Sanguszków: zarys dziejów, Tarnów 2000. 26. Marszalska J. M., Dramatyczne losy księgozbiorów kościelnych w południowych guberniach Królestwa Polskiego w XIX wieku w świetle obecnego zasobu starych druków Biblioteki WSD w Płocku, „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne”, t. 91/2009, s. 41-46. 27. Nowak Z., Początki sztuki drukarskiej na Pomorzu w XV wieku, Gdańsk 1976. 28. Szelińska W., Drukarstwo krakowskie : [1474-1974], Kraków 1974. 29. Szwejkowska H., Książka drukowana XV-XVIII. Zarys historyczny, Warszawa 1983. 30. Żbikowska-Migoń A., Dzieje książki i jej funkcji społecznej : wiek XVIII, Wrocław 1987. 31. Żbikowska-Migoń A., Historia książki w XVIII wieku : początki bibliologii, Warszawa 1989. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. W trakcie semestru dopuszczalna jest jedna nieobecność bez usprawiedliwienia. Każda następna nieobecność wymaga usprawiedliwienia oraz zaliczenia materiału na dyżurze. Student z własnej inicjatywy zgłasza się na najbliższy dyżur wykładowcy celem odrobienia nieobecności. 2. Aktywność studentów w trakcie zajęć. 3. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest: - obecność na zajęciach (jedna nieobecność jest dopuszczalna bez usprawiedliwienia). - aktywność w trakcie zajęć, -zaliczenie lektury wskazanej przez prowadzącego zajęcia w formie ustnej - zaliczenie testu sprawdzającego nabytą wiedzę w toku wykładu oraz zadanej lektury. Należy uzyskać 60% poprawnych odpowiedz, aby uzyskać zaliczenie (pozytywną ocenę) z testu. 4. Forma zaliczenia przedmiotu: Egzamin ustny w formie oraz terminie wskazanym przez wykładowcę Warunki dla osiągnięcia określonej oceny: na ocenę 3 (dst.): EK 1: student ma w stopniu podstawowym wiedzę na temat kształtowania się pierwotnej formy książki (zwój papirusowy, pergaminowy, tablice gliniane, kamienne) aż do kodeksu. EK 2: student ma stopniu podstawowym wiedzę na temat powstawania i organizacji pierwszych bibliotek od czasów starożytnych do początku XIX wieku, ich zasobności, użytkowania księgozbioru oraz przeznaczania EK 3: student ma stopniu podstawowym wiedzę na temat znaczenia książki i bibliotek w badaniach archiwalnych EK 4: student potrafi stopniu podstawowym zinterpretować zapisy i notatki znajdujące się w książkach jako źródło do badań archiwalnych np. wpisy proweniencyjne, zapisy i glosy marginalne, ekslibris, superekslibrisy. EK 5: student ma stopniu podstawowym świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego zawiera nie tylko określone treści ale może służyć do badań archiwalnych poprzez wykorzystanie zawartych w niej treści np. noty i uwagi marginalne sprzed wieków które służą do badań porozopograficznych na ocenę 4 (bd.): EK 1: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat kształtowania się pierwotnej formy książki (zwój papirusowy, pergaminowy, tablice gliniane, kamienne) aż do kodeksu. EK 2: student ma stopniu dobrym wiedzę na temat powstawania i organizacji pierwszych bibliotek od czasów starożytnych do początku XIX wieku, ich zasobności, użytkowania księgozbioru oraz przeznaczania EK 3: student ma stopniu dobrym wiedzę na temat znaczenia książki i bibliotek w badaniach archiwalnych EK 4: student potrafi stopniu dobrym zinterpretować zapisy i notatki znajdujące się w książkach jako źródło do badań archiwalnych np. wpisy proweniencyjne, zapisy i glosy marginalne, ekslibris, superekslibrisy. EK 5: student ma stopniu dobrym świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego zawiera nie tylko określone treści ale może służyć do badań archiwalnych poprzez wykorzystanie zawartych w niej treści np. noty i uwagi marginalne sprzed wieków które służą do badań porozopograficznych na ocenę 5 (bdb.): EK 1: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat kształtowania się pierwotnej formy książki (zwój papirusowy, pergaminowy, tablice gliniane, kamienne) aż do kodeksu. EK 2: student ma stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat powstawania i organizacji pierwszych bibliotek od czasów starożytnych do początku XIX wieku, ich zasobności, użytkowania księgozbioru oraz przeznaczania EK 3: student ma stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat znaczenia książki i bibliotek w badaniach archiwalnych EK 4: student potrafi stopniu bardzo dobrym zinterpretować zapisy i notatki znajdujące się w książkach jako źródło do badań archiwalnych np. wpisy proweniencyjne, zapisy i glosy marginalne, ekslibris, superekslibrisy. EK 5: student ma stopniu bardzo dobrym świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego zawiera nie tylko określone treści ale może służyć do badań archiwalnych poprzez wykorzystanie zawartych w niej treści np. noty i uwagi marginalne sprzed wieków które służą do badań porozopograficznych |
Zakres tematów: |
1. Stan i problematyka badań nad historią książki i bibliotek. 2. Księgozbiory i biblioteki w średniowiecznej Polsce i w Europie. (2 zajęcia) 3. Historia drukarstwa i bibliotek w XVI–XVIII w. w Polsce i Europie. (4 zajęcia) 4. Tworzenie kolekcji księgozbiorów w Polsce w XVI – XVIII wieku i ich znaczenie (4 zajęcia) 5. Rola i oddziaływanie książki i bibliotek w okresie zaborów (4 zajęcia) |
Metody dydaktyczne: |
Wykład połączony z dyskusją. Pod koniec każdych zajęć odbędzie się dyskusja na temat zagadnień i problemów poruszonych na zajęciach. Studenci w oparciu o wykładaną tematykę uzupełnianą wiedzą z historii ogólnej będą podejmować dyskusję, która ma wypracować samodzielne myślenie. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45,
sala 424 |
Jolanta Marszalska | 19/20 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Wóycickiego Bud. 23 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.