Literatura: |
Podręczniki
O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, Warszawa PWN.
St. Wilczynski, T. Zarych, Rudimenta Latinitatis, Wrocław.
S. Kalinkowski, Scire Latine. Język łaciński. Podręcznik dla alumnów i studentów teologii. Warszawa 2014.
S. Wilczyński, E. Pobiedzińska, A. Jaworska Porta Latina Novissima. Język łaciński i kultura antyczna. Warszawa 2012
Pomoce naukowe i literatura przedmiotu (pozycje wybrane):
K. Kumaniecki, Słownik łacińsko-polski, PWN, Warszawa 1990;
L. Winniczuk, Mały słownik polsko-łaciński, PWN, Warszawa 1994;
dowolna Gramatyka opisowa języka łacińskiego
M. Plezia, Słownik łacińsko-polski, t. I-V, PWN, Warszawa 1959-1979;
L. Winniczuk, Słownik kultury antycznej (Grecja - Rzym), WP, Warszawa 1991;
P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Ossolineum, Wrocław 1997;
A.W. Mikołajczyk, Łacina w kulturze polskiej, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1998;
M. Korolko, Thesaurus. Skarbiec łacińskich sentencji i powiedzeń w literaturze polskiej, WP, Warszawa, 1997;
Cz. Jędraszko, Łacina na co dzień, Warszawa 1997;
Z. Landowski, K. Wos, Słownik cytatów łacińskich. Wyrażenia, sentencje, przysłowia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza:
Na ocenę 3 (dst) Student nie opanował techniki tłumaczenia (tłumaczy słowo po słowie), z trudem objaśnia nowe konstrukcje
Na ocenę 4 (db) Student „gubi się” w nowych formach i konstrukcjach ale wykorzystuje niewielką podpowiedź
Na ocenę 5 (bdb) dostrzega, nazywa i objaśnia nowe formy i konstrukcje
Umiejętności
Na ocenę 3 (dst) z trudem wskazuje łączące się elementy, nie wykorzystuje wiadomości ze słownika
Na ocenę 4 (db) z pomocą lektora bądź kolegów potrafi poprawnie przełożyć prosty tekst, stara się wiadomości teoretyczne zastosować w praktyce
Na ocenę 5 (bdb) samodzielnie rozwiązuje problemy gramatyczne; z pomocą słownika tłumaczy proste teksty oryginalne, dba o język polski
Kompetencje:
Na ocenę 3 (dst) Student nie potrafi samodzielnie wyszukać właściwych informacji, potrzebuje „prowadzenia za rękę”, nie wykazuje własnej inicjatywy
Na ocenę 4 (db) – Student nie potrafi samodzielnie ocenić znalezionej przez siebie informacji, zniechęca się pod wpływem krytyki
Na ocenę 5 (bdb) Student dba o poprawność językową przekładu, docenia znaczenie pracy ze słownikiem, ma świadomość konieczności komentarza rzeczowego do każdego tekstu, potrafi go przygotować
Ocena końcowa składa się z:
- oceny przygotowania do cotygodniowych zajęć
- oceny aktywności na zajęciach
- ocen z kolokwium, co 3 jednostki tematyczne przewidziane jest kolokwium w formie pisemnej lub ustnej (3-4 KOLOKWIA W SEMESTRZE)
Aby uzyskać zaliczenie, każde kolokwium musi zostać napisane na 60 %.
|
Zakres tematów: |
Treści merytoryczne:
1-3 I. Wiadomości wstępne o języku
1. historia języka łacińskiego
2. alfabet łaciński
3. wymowa, iloczas, zasady akcentowania
4-5. Fleksja języka łacińskiego
1. części mowy
2. części zdania
3. deklinacja
4. koniugacja
5. szyk zdania łacińskiego
6. Deklinacja I. Czasownik esse. Orzeczenie imienne.
7. Składnia Dativus Possessivus
8-9. Deklinacja II. Rzeczowniki i przymiotniki.
10. Czasowniki koniugacji I-IV. Indicativus praesentis activi.
11. Zaimki osobowe, dzierżawcze.
12-14.Słownictwo
1. słownictwo z omawianych tekstów
2. łacińskie sentencje i zwroty frazeologiczne
3. etymologia
4. słownictwo bezpośrednio związane z kierunkiem studiów
15. Kolokwium na zakończenie semestru
|