Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne WMCM-PG-PPP
Seminarium (SEM) Semestr zimowy 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura

Obowiązkowa

Gałecki P., Szulc A. Psychiatria. Warszawa: Edra Urban&Partner, Wrocław 2018,

ICD-10 Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, Vesalius IPiN, Warszawa 2000

Dodatkowa

Monografie Antoniego Kępińskiego

Freud Z. Psychopatologia życia codziennego. PWN, Warszawa 2013

Puri BK, Treasaden IH. Psychiatria. Podręcznik dla studentów. Elsevier, Wrocław 2014.

Bancroft J. Seksualność człowieka. Elsevier. Wrocław, 2011

Sadock BJ. Sadock V. Kaplan and Sadock's Synopsis of Psychiatry: behavioral Sciences/Clinical Psychiatry, 11th Edition, 2014

Bartosz Grabski. Podstawy badania psychiatrycznego dla studentów, lekarzy, psychologów i psychoterapeutów. Wydawnictwo UJ 2015.

Efekty uczenia się:

Wiedza

D.W2. charakteryzuje czynniki ryzyka i zagrożeń zdrowotnych pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia

D.W5. zna zasady diagnozowania w pielęgniarstwie internistycznym, geriatrycznym, chirurgicznym,

pediatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, anestezjologicznym, położniczo-ginekologicznym i opiece paliatywnej

D.W8. charakteryzuje grupy leków i ich działanie na układy i narządy chorego w różnych schorzeniach, w zależności od wieku i stanu

zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania;

D.W9. charakteryzuje techniki i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad chorym w zależności od jego

wieku i stanu zdrowia

D.W27. zna etiopatogenezę i objawy kliniczne podstawowych zaburzeń psychicznych;

D.W28. zna zasady obowiązujące przy zastosowaniu przymusu bezpośredniego;

Umiejętności

D.U1. gromadzi informacje, formułuje diagnozę pielęgniarską, ustala cel

i plan opieki, wdraża interwencje pielęgniarskie oraz dokonuje ewaluacji opieki;

D.U3. prowadzi poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia, dotyczące wad rozwojowych, chorób i

uzależnień;

D.U4. motywuje chorego i jego opiekunów do wejścia do grup wsparcia społecznego

D.U9. pobiera materiał do badań diagnostycznych;

D.U12. przygotowuje chorego do badań diagnostycznych pod względem fizycznym i psychicznym;

D.U13. dokumentuje sytuację zdrowotną pacjenta, jej

dynamikę zmian

i realizowaną opiekę pielęgniarską;

D.U20. rozpoznaje powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczopielęgnacyjnego

D.U22. prowadzi rozmowę terapeutyczną

D.U26. przekazuje informacje o stanie zdrowia chorego członkom zespołu terapeutycznego

D.U28. prowadzi dokumentację opieki nad chorym: kartę obserwacji, zabiegów pielęgniarskich i raportów, kartę rejestru zakażeń

szpitalnych, profilaktyki i leczenia odleżyn oraz kartę informacyjną z zaleceniami w zakresie samoopieki

D.U31. przewiduje skutki postępowania pacjenta z określonymi zaburzeniami psychicznymi;

D.U32. dostosowuje interwencje pielęgniarskie do rodzaju problemów pielęgnacyjnych

D.U33. przygotowuje i podaje leki różnymi drogami,

samodzielnie lub na zlecenie lekarza

Kompetencje społeczne

D.K1. szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece;

D.K2. systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową i kształtuje umiejętności, dążąc do profesjonalizmu

D.K5. przestrzega praw pacjenta;

D.K7. przestrzega tajemnicy zawodowej

D.K8. współdziała w ramach zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki

zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin ustny z zagadnień programowych wykładów, ćwiczeń i seminariów, w formie 3 losowo wybranych z puli 50 pytań z

punktowanymi odpowiedziami. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest udzielenie odpowiedzi, pozwalających na uzyskanie co najmniej 61%

punktów.

Samokształcenie: zaliczenie bez oceny.

Zakres tematów:

Wykłady:

1. Opętanie, obłąkanie, choroba psychiczna - czyli historia rozwoju psychiatrii jako samodzielnej dziedziny medycy

2. Pojęcie normy i patologii w ocenie stanu psychicznego

3. Choroby i zaburzenia psychiczne – czyli czym zajmuje się współczesna psychiatria.

4. Miejsce psychologii klinicznej i neuropsychologii we współczesnej psychiatrii.

5. Zaburzenia psychiczne jako następstwo chorób somatycznych

6. Psychopatologia i syndromologia ogólna

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: WMCM-PG-PPP, w cyklu: 2021/22_Z, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 3 z 6

26.10.2022 10:03

7. Badanie psychiatryczne – anamneza, ocena stanu psychicznego 8. Zaburzenia psychiczne związane z uszkodzeniem mózgu i

chorobami somatycznymi diagnostyka i leczenie

9. Zaburzenia psychiczne w spowodowane uzależnieniem od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych diagnostyka i leczenia

10. Schizofrenia i inne zaburzenia urojeniowe – epidemiologia, etiologia, patogeneza, diagnostyka, leczenie

11. Zaburzeniami afektywne - epidemiologia, etiologia, patogeneza, diagnostyka, leczenie

12. Zaburzenia nerwicowe związane ze stresem i pod postacią somatyczną - epidemiologia, etiologia, patogeneza, diagnostyka, leczenie

13. Zespoły behawioralne związane z zaburzeniami fizjologicznymi i czynnikami fizycznymi

14. Zaburzenia osobowości – epidemiologia, etiologia, diagnostyka i leczenie

Zaburzenia preferencji seksualnych

15. Samobójstwo i inne stany nagłe w psychiatrii – zasady interwencji

16. Upośledzenia umysłowe

17. Diagnostyka psychologiczna w psychiatrii

18. Psychoterapia

19. Psychiatria sądowa i orzecznictwo

20. Proces pielęgnowania w psychiatrii

21. Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego

Ćwiczenia:

1. Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania chorego na schizofrenię;

2. Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania chorego na nerwicę;

3. Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania chorego na chorobę afektywną dwubiegunową;

4. Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania chorego, uzależnionego od alkoholu;

5. Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania chorego z depresją;

6. Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania chorego z zaburzeniami odżywiania – anoreksja nervosa, bulimia

7. Metody badania osobowości oraz diagnozowania zaburzeń psychicznych

Zajęcia praktyczne:

1. Nawiązywanie kontaktu z chorym, gromadzenie informacji o chorym; tworzenie relacji terapeutycznej, wrażliwe i aktywne słuchanie.

2. Obserwowanie i ocena stanu psychicznego chorego, jego zachowań, relacji z innymi chorymi, rodziną, personelem szpitala.

3. Organizowanie opieki nad chorym zgodnie z założeniami procesu pielęgnowania.

4. Organizowanie pracy własnej w czasie dyżuru, organizowanie współpracy z innymi członkami zespołu terapeutycznego; integrowanie

własnych działań z celami zespołu, w którym członkiem jest chory.

5.Podejmowanie podstawowych działań psychoterapeutycznych; prowadzenie relaksacji; rozpoznawanie przeżyć chorego i własnych w

czasie zajęć terapeutycznych.

6. Organizowanie społeczności leczniczej.

7. Kształtowanie i rozwijanie u chorego podstawowych umiejętności społecznych.

10. Tworzenie środowiska, zapewniającego choremu poczucie bezpieczeństwa. Organizowanie różnych form socjalizacji chorego w

oddziale. Udzielanie wsparcia psychicznego choremu hospitalizowanemu oraz członkom jego rodziny; psychoedukacja

11. Przestrzeganie praw pacjenta.

12. Przygotowywanie leków psychotropowych.

13. Przestrzeganie procedur postępowania w przypadku agresji i gróźb.

14. Stosowanie unieruchomienia osoby z użyciem pasów, uchwytów, prześcieradeł lub kaftana bezpieczeństwa. Prowadzenie obserwacji

i dokumentacji pacjentów unieruchomionych.

15. Udzielanie porad w zakresie trybu życia z chorobą psychiczną.

Metody dydaktyczne:

Wykład:

Metoda informacyjna, realizowana poprzez wykład konwencjonalny, czyli słowne przekazywanie określonych treści kształcenia w postaci

wypowiedzi ciągłej opartej na prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem dużej liczby schematów, ilustracji czy filmów dotyczących

omawianego zagadnienia.

Metoda wykładu problemowego dotyczącego omawianych zagadnień, podczas którego nawiązywany jest stały kontakt wykładowcy ze

słuchaczami, czego wyrazem jest ich stałe aktywne podążanie za tokiem myślenia wykładowcy, odpowiadanie na pytania dotyczące

omawianego problemu jak też odwołujące się do już posiadanej wiedzy przekazanej w toku nauczania przedmiotu.

Metoda wykładu konwersatoryjnego, w którym wykładowca przedstawia problem, który następnie jest rozwiązywany poprzez

ukierunkowany dialog wykładowcy ze słuchaczami.

Zajęcia praktyczne/ praktyka zawodowa

Metoda problemowa, praca z chorym, analiza dokumentacji medycznej, instruktaż, wykonywanie świadczeń zdrowotnych w określonym

zakresie pod bezpośrednim nadzorem nauczyciela.

Realizowane będą zajęcia praktyczne typu tradycyjnego (stosowanie wiedzy i umiejętności w praktyce), zajęcia praktyczne typu

problemowego (zdobycie nowej wiedzy, wyrabianie umiejętności rozwiązywania problemów), ćwiczenia (wielokrotne powtarzanie przez

studentów pokazanej uprzednio przez nauczyciela czynności), metody problemowe aktywizujące: z seminarium (dyskusja grupowa

poprzedzona samodzielną pracą studentów), metody podające: z Instruktaż ( przekazanie w krótkim czasie nowych informacji), metody

przypadków, metody sytuacyjne z instruktażem.

Stosowane będą środki dydaktyczne ułatwiające i przyspieszające zdobywanie umiejętności i obiektywizujące proces kontroli i oceny

wyników kształcenia: a) słowne np.: arkusz danych o podopiecznym; plan procesu pielęgnowania; procedury pielęgniarskie; standardy

postępowania; dzienniczki umiejętności; karty zaliczeń, b) obrazowe bezpośrednie np.: zmiany chorobowe u pacjenta, określone sytuacje

pielęgnacyjne, diagnostyczne lub terapeutyczne; c) materiały i środki stosowane w procesie pielęgnowania i leczenia umożliwiające

organizowanie sytuacji dydaktycznej, d) środki dydaktyczne techniczne ułatwiające kształcenie np.: środki audiowizualne.

Samokształcenie Formy samokształcenia: zgodnie z wytycznymi koordynatora przedmiotu, wybrane spośród niżej wymienionych:

- przygotowanie pracy poglądowej

- przygotowanie referatu

- przygotowanie prezentacji multimedialnej

- przygotowanie materiałów informacyjnych, ulotek dla pacjentów, opiekunów, rodziców

- przygotowanie materiałów o charakterze promocji zdrowia

- przygotowanie materiałów o charakterze dydaktycznym

- przygotowanie odpowiedzi pisemnych na temat zadanych zagadnień. - przygotowanie pokazu i omówienie zabiegów pielęgniarskich

oraz praca własna (np. przygotowanie do: zajęć, kolokwium, egzaminu; studiowanie literatury; przygotowanie: pracy pisemnej, projektu,

prezentacji, raportu, wystąpienia, powtarzanie materiału, prace domowe itd.)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 niestandardowa częstotliwość, sala e-learning
Anna Antosik-Wójcińska 15/ szczegóły
2 niestandardowa częstotliwość, sala e-learning
16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)