Literatura: |
Fragmenty następujących pozycji:
1. Handbook of Philosophical Logic, 2nd, edition, vol. 3, vol. 7, red: D. M. Gabay, F. Guenthner, Springer-Verlag New York Inc. 2004,
2. Blackburn P., de Rijke M, Venema Y., Modal logic , Cambridge U.P. 2001,
3. M,. Rescher, A. Urquart, Temporal Logic, Springer, 2012
4. Galton A. H, 1995, “Time and Change for AI”, in D.M. Gabbay, C.J. Hogger, and J.A. Robinson, Handbook of Logic in Artificial Intelligence and Logic Programming (Volume 4), Oxford: Clarendon Press, pp. 175–240.
5. Świętorzecka K., Czermak J., A Logic of change with modalities, `Logique et Analyse' 232(2015), s. 509-525;
6. Świętorzecka K., Between the Logic of Parmenides and the Logic of Liar, Bulletin of the Section of Logic, vol 38: 3/4 (2009), s. 123-134.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki badań w zakresie logik temporalnych, w szczególności: logik z pierwotnym pojęciem zmiany; zna podstawowe metody badawcze: metodę analizy logicznej, dedukcję sformalizowaną (dowodzenie, wnioskowanie) w ramach poznanych rachunków.
Umiejętności: Student trafnie definiuje pojęcia na gruncie poznanych języków formalnych, poprawnie rekonstruuje poznane systemy dedukcyjne i dowody wybranych twierdzeń metalogicznych.
Kompetencje: Na podstawie analizy nowych sytuacji problemowych student samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania przy użyciu poznanych systemów dedukcyjnych.
|
Zakres tematów: |
1. Logika czasu dyskretnego, liniowego LTL
2. Klasy struktur temporalnych, w których czas jest równoległy, struktur z czasem rozgałęzionym, struktur z czasem kołowym
3. Jak definiować zmianę za pomocą pojęć temporalnych
4. Zdaniowa logika zmiany LC i jej semantyka
5. Niesprzeczność, adekwatność i pełność LCBox
6. Inne aksjomatyki LC, LCBox i tezy.
7. Rozszerzenie LC do logiki zmiany kołowej: aksjomatyka, adekwatność, pełność
8. Wzmocnienie LC do logiki zmiany równoległej: aksjomatyka, adekwatność.
|