Literatura: |
LITERATURA:
Obowiązkowa:
1. Arystoteles, O pamięci i przypominaniu sobie, w: tenże, Dzieła wszystkie, t. 5, tłum. P. Siwek, Warszawa 1992, s. 232-248.
2. Auerbach W., Zagadnienie wartości poznawczej sądów przypomnieniowych, „Kwartalnik Psychologiczny” 7 (1935), s. 25-60.
3. Stępień A. B. Przypominanie jako źródło poznania, ,,Roczniki Filozoficzne” 32 (1984) 1. s. 115-126.
4. Bergson H., Materia i pamięć. Esej o stosunku ciała do ducha, tłum. R.J. Weksler-Waszkinel, Kraków 2006.
5. Ricoeur P., Pamięć, historia, zapomnienie, Kraków 2006, s. 11-174.
Pomocnicza:
1. Bloch D., Aristotle on Memory and Recollection. Text, translation, interpretation and reception in western scholasticism, „Brill”, Boston-Leiden 2007.
2. Brud S., Mnemotechnika w Rzymie w I w. przed Chrystusem, „Meander” 2 (1999), s. 147-153.
3. Carruthers M., The Book of memory: A study of memory in Medieval Culture, Cambridge 1990.
4. Coleman J., Ancient and Medieval Memories: Studies in the Reconstruction of the Past, Cambridge 1992.
5. Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, Warszawa 2004.
6. Hankała A., Wybiórczość ludzkiej pamięci, Warszawa 2001.
7. Judycki J., Świadomość i pamięć. Uzasadnienie dualizmu antropologicznego, Lublin 2004.
8. King R.A.H., Aristotle and Plotinus on memory, „Walter de Gruyter”, Berlin 2009.
9. Le Goff J., Historia i pamięć, tłum. A. Gronowska, J. Stryjczyk, Warszawa 2007
10. Rosińska Z., Spór o pamięć, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 13 (2004) 1, s. 9-22.
11. St. Thomas Aquinas, Commentaries on Aristotle’s On sense and What is Sensed and On memory and Recollection, transl. K. W. White, E. M. Macierowski, Washington 2005.
12. Wójcik R., Opusculu de arte memorativa Jana Szklarka. Bernardyński traktat mnemotechniczny z 1504 roku, Poznań 2006.
13. Yates F. A., Sztuka pamięci, tłum. W. Radwański, Warszawa 1977.
|
Zakres tematów: |
1. Pamięć i przypominanie przedmiotem zainteresowania filozofii. Pamięć w różnych rodzajach dyskursu filozoficznego
2. Platońskie określenie przypominania – rozumienie wiedzy wcześniej zdobytej w Menonie i sposób dokonywania się anamnezy w Fedonie.
3. Sylogizm sposobem dotarcia do tego, co wydarzyło się w przeszłości – Arystotelesowska koncepcja pamięci i przypominania.
4. Czy dzięki przypominaniu uzyskujemy wiedzę? – wokół parafrazy Temistiusza O pamięci i przypominaniu.
5. Pamiętanie własnej pamięci – św. Augustyn o poznaniu przeszłości.
6. Retoryczna tradycja w określaniu pamięci i przypominania (Cyceron, Pseudo-Cyceron – Rhetorica ad Herennium, Kwintylian)
7. Problematyka przypominania w filozofii arabskiej (Awicenna – De anima, Awerroes – Paraphrasis de memoria et reminiscentia)
8. Przypominanie wśród innych zmysłów wewnętrznych i aktów intelektu (św. Albert Wielki i św. Tomasz z Akwinu)
9. Problematyka przypominania w komentarzu De memoria et reminiscentia św. Tomasza z Akwinu
10. Sztuka przypominania w renesansowych traktatach mnemonicznych.
11. Nowożytne – krytyczne ujęcie możliwości odnoszenia się do przeszłości (Kartezjusz, J.Locke, Leibniz, I. Kant)
12. Dyskurs hermeneutyczny dotyczący pamięci i przypominania – wokół koncepcji H.G Gadamera i P. Ricoeura
13. Bezpośredni charakter poznania przez przypominanie – fenomenologiczny opis odnoszenia się do przeszłości (E. Husserl, R. Ingarden, A.B. Stępień)
14. Przypominanie argumentem za substancjalnym i niematerialnym charakterem duszy (H. Bergson)
15. Analityczne rozstrzygnięcia E.S. Casseya. Podsumowanie wykładu.
|