Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Asystent osoby starszej z niepełnosprawnościami WSE-PS-AOSzN
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 5
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Grodzicki Tomasz, Kocemba Józef, Skalska Anna red., Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, Via media, Gdańsk 2007.

- Krasiejko Izabela, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, „Śląsk”, Katowice 2010.

-Rosochacka – Gmitrzak Magdalena, Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, (w:) W kręgu zagadnień pracy socjalnej, A. Kwak, E. Wyrwich-Hejduk red., Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012, s. 176 -193.

Literatura uzupełniająca:

- Hrynkiewicz Józefa, Halicka Małgorzata red., Niesamodzielna starość, GUS, Warszawa 2022.

- Golinowska S. red., Instytucjonalne, zdrowotne i społeczne determinanty niepełnosprawności, Warszawa 2012

- Gąciarz B. red., Niepełnosprawność. Wyzwania teorii i praktyki, "Studia Socjologiczne" 2014/2.

- Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (2014), Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Warszawa.

- Uścińska S., Wilmowska-Pietruszyńska A. red., Rehabilitacja zawodowa. Stan aktualny i proponowane zmiany, Warszawa 2014.

- Szwałkiewicz E., Pawlak K., Standardy usług asystenckich i opiekuńczych dla osób niesamodzielnych, IPiSS, Warszawa 2018.

- Żukiewicz A., (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia:

- potrafi efektywnie posługiwać się fachową terminologią z zakresu starości i starzenia się oraz niepełnosprawności;

-potrafi wymienić i analizować teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności;

- potrafi opisać system pomocy i opieki osobom starszym z niepełnosprawnością;

- potrafi scharakteryzować pracę socjalną asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością;

- potrafi rozpoznać możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

WIEDZA:

-definiuje specyfikę starości jako fazy życia i niepełnosprawności;

-wymienia i charakteryzuje elementy teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności;

-rozróżnia i opisuje system pomocy i opieki osobom starszym z niepełnosprawnością;

- charakteryzuje pracę socjalną asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością;

- identyfikuje i rozpoznaje możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

UMIEJĘTNOŚCI:

-posługuje się fachową terminologią z zakresu starości, starzenie się i niepełnosprawności;

-analizuje teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności;

- analizuje system pomocy i opieki osobom starszym i niepełnosprawnym;

- projektuje pracę socjalną asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością;

- rozpoznaje możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

KOMPETENCJE:

- jest zorientowany na pogłębianie i doskonalenie nabytej wiedzy;

- wykazuje odpowiedzialność za pracę z osobami starszymi i niepełnosprawnymi;

-potrafi krytycznie ocenić analizowane sytuacje

-docenia różnorodność metod i form pomocy

- dostrzega relacje między instytucjami służącymi wsparciem

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa:

1. Obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszcza się możliwość dwóch nieobecności );

2. Ocena merytoryczna wygłoszonego i oddanego referatu oraz przygotowanej przez studenta prezentacji multimedialnej.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie w tematykę asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością (historia, cel, funkcje).

2. Starość jako faza ludzkiego życia (definicje, teorie i periodyzacje starości).

3. Proces starzenia się ludności w Polsce i Europie.

4. Przeobrażenia struktury rodziny i ich konsekwencje dla ludzi starszych.

5. Potrzeby i stan zdrowia ludzi starszych.

6. Środowisko zamieszkania osób starszych w tym niepełnosprawnych.

7. System opieki, pomocy i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnością.

8. Niepełnosprawność - definicja, geneza, typologie, przyczyny i skutki.

Skala problemu i struktura populacji.

9. Systemy orzekania o niepełnosprawności.

10. Niesamodzielność nowym ryzykiem socjalnym.

11. Rola i zadania asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością. Standard usług asystenckich

12. Praca socjalna asystenta z osobą starszą z niepełnosprawnością (cele, zasady, modele).

13.-14. Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością – rozwiązania w wybranych krajach.

15. Instytucje i organizacje rządowe i pozarządowe działające na rzecz osób starszych/osób z niepełnosprawnością.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

=> wykład informacyjny i konwersatoryjny.

=> metoda problemowa;

=> burza mózgów;

=> metoda "kuli śnieżnej";

=> referat wraz prezentacją;

=> indywidualna lektura tekstów;

=> dyskusja;

Wykorzystanie technik na odległość w kontakcie synchronicznym.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45, sala 103
Elżbieta Bojanowska 5/5 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 23
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)