Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
- Grodzicki Tomasz, Kocemba Józef, Skalska Anna red., Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, Via media, Gdańsk 2007.
- Krasiejko Izabela, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, „Śląsk”, Katowice 2010.
-Rosochacka – Gmitrzak Magdalena, Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, (w:) W kręgu zagadnień pracy socjalnej, A. Kwak, E. Wyrwich-Hejduk red., Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012, s. 176 -193.
Literatura uzupełniająca:
- Hrynkiewicz Józefa, Halicka Małgorzata red., Niesamodzielna starość, GUS, Warszawa 2022.
- Golinowska S. red., Instytucjonalne, zdrowotne i społeczne determinanty niepełnosprawności, Warszawa 2012
- Gąciarz B. red., Niepełnosprawność. Wyzwania teorii i praktyki, "Studia Socjologiczne" 2014/2.
- Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (2014), Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Warszawa.
- Uścińska S., Wilmowska-Pietruszyńska A. red., Rehabilitacja zawodowa. Stan aktualny i proponowane zmiany, Warszawa 2014.
- Szwałkiewicz E., Pawlak K., Standardy usług asystenckich i opiekuńczych dla osób niesamodzielnych, IPiSS, Warszawa 2018.
- Żukiewicz A., (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.
|
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia:
- potrafi efektywnie posługiwać się fachową terminologią z zakresu starości i starzenia się oraz niepełnosprawności;
-potrafi wymienić i analizować teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności;
- potrafi opisać system pomocy i opieki osobom starszym z niepełnosprawnością;
- potrafi scharakteryzować pracę socjalną asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością;
- potrafi rozpoznać możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
WIEDZA:
-definiuje specyfikę starości jako fazy życia i niepełnosprawności;
-wymienia i charakteryzuje elementy teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności;
-rozróżnia i opisuje system pomocy i opieki osobom starszym z niepełnosprawnością;
- charakteryzuje pracę socjalną asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością;
- identyfikuje i rozpoznaje możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
UMIEJĘTNOŚCI:
-posługuje się fachową terminologią z zakresu starości, starzenie się i niepełnosprawności;
-analizuje teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności;
- analizuje system pomocy i opieki osobom starszym i niepełnosprawnym;
- projektuje pracę socjalną asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością;
- rozpoznaje możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
KOMPETENCJE:
- jest zorientowany na pogłębianie i doskonalenie nabytej wiedzy;
- wykazuje odpowiedzialność za pracę z osobami starszymi i niepełnosprawnymi;
-potrafi krytycznie ocenić analizowane sytuacje
-docenia różnorodność metod i form pomocy
- dostrzega relacje między instytucjami służącymi wsparciem
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w tematykę asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością (historia, cel, funkcje).
2. Starość jako faza ludzkiego życia (definicje, teorie i periodyzacje starości).
3. Proces starzenia się ludności w Polsce i Europie.
4. Przeobrażenia struktury rodziny i ich konsekwencje dla ludzi starszych.
5. Potrzeby i stan zdrowia ludzi starszych.
6. Środowisko zamieszkania osób starszych w tym niepełnosprawnych.
7. System opieki, pomocy i wsparcia osób starszych z niepełnosprawnością.
8. Niepełnosprawność - definicja, geneza, typologie, przyczyny i skutki.
Skala problemu i struktura populacji.
9. Systemy orzekania o niepełnosprawności.
10. Niesamodzielność nowym ryzykiem socjalnym.
11. Rola i zadania asystenta osoby starszej z niepełnosprawnością. Standard usług asystenckich
12. Praca socjalna asystenta z osobą starszą z niepełnosprawnością (cele, zasady, modele).
13.-14. Asystent osoby starszej z niepełnosprawnością – rozwiązania w wybranych krajach.
15. Instytucje i organizacje rządowe i pozarządowe działające na rzecz osób starszych/osób z niepełnosprawnością.
|