Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia wychowawcza WF-PS-N-PWY
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 80
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Literatura:

Liberska, H., Trempała, J. (2020). Psychologia wychowania Wybrane problemy. PWN.

Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia (t. 3, s. 227-257). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Juul, J. (2011). Twoje kompetentne dziecko. Wyd. MiND

Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" 4) Nelsen, J. (2015). Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo.

Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2002). Psychologia wychowawcza. T. 1, T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe

PWN.

Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind.

Schaffer, H. R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Shanker, S. (2016). Self-Reg: jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Wyd. Mamania.

oraz materiały zamieszczane na platformie e-learningowej

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia:

Wiedza:

- definiuje podstawowe pojęcia związane z psychologią wychowania

- rozumie mechanizmy wpływu wychowawczego

- zna typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych

- opisuje sposoby diagnozowania środowiska wychowawczego, zna ich wady i zalety

- wyjaśnia znaczenie środowiska rodzinnego dla funkcjonowania emocjonalno-społecznego dziecka

- wymienia style kierowania klasą szkolną i zna wyznaczniki ich skuteczności

- rozumie znaczenie nastawień i stereotypów w pracy nauczyciela, zna typologię błędów nauczyciela i uwarunkowania błędów nauczyciela

- wymienia czynniki warunkujące funkcjonowanie szkolne dziecka

Umiejętności

- wyjaśnia konkretne zachowania dzieci i dorosłych odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania

Kompetencje

- szanuje podmiotowość dzieci i wychowawców

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia wykładu: uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium/egzaminu.

Wiedza:

- na ocenę 5 (bdb): w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej (zdefiniowaną w punkcie "efekty kształcenia), bardzo dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości.

- na ocenę 4 (db): w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej (zdefiniowaną w punkcie "efekty kształcenia), dobrze ją rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.

- na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej, rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości.

- na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z psychologii wychowawczej (zdefiniowanej w punkcie "efekty kształcenia").

Umiejętności:

- na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze wyjaśnia zachowania wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania.

- na ocenę 4 (db): dobrze wyjaśnia zachowania wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania.

- na ocenę 3 (dst): radzi sobie z wyjaśnieniem zachowań wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania w stopniu wystarczającym (dostatecznym).

na ocenę 2 (ndst): nie potrafi wyjaśniać zachowań wychowanków i wychowawców odwołując się do wiedzy z zakresu psychologii wychowania.

Kompetencje (postawy):

Oceniana jest dojrzałość w generowaniu interpretacji i ocen z perspektywy wiedzy z zakresu psychologii wychowania.

Metody weryfikacji efektów kształcenia:

1. Egzamin pisemny (test)

2. Ocenianie ciągłe (w trakcie zajęć)

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie w tematykę wykładu.

2. Konteksty rozwoju.

3. Wychowanie w rodzinie.

4. Środowisko rodzinne a funkcjonowanie emocjonalno-społeczne dziecka.

5. Wybrane typologie postaw rodzicielskich i stylów wychowawczych.

6. Konsekwencje postaw i stylów rodzicielskich.

7. Rola nastawień w wychowaniu - etnoteorie, etos rodzinny, samospełniające się proroctwo.

8. Metody oddziaływań wychowawczych - metoda self-reg.

9. Metody oddziaływań wychowawczych - pozytywna dyscyplina.

10. Metody oddziaływań wychowawczych - rodzicielstwo bliskości (attachment parenthood).

11. Metody oddziaływań wychowawczych - NVC (porozumienie bez przemocy).

12. Podsumowanie problematyki.

Metody dydaktyczne:

-Wykład informacyjny

- Wykład problemowy

- Wykład konwersatoryjny (przy małej liczebności obecnych osób)

- Studium przypadku

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15, sala 1440
Anna Czyżkowska 96/80 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 14
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)