Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka WF-PS-N-STA
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Rekomendowana literatura stanowi literaturę kompleksową, z której studenci mogą dokonać wyboru.

Obowiązkowa i uzupełniająca lektura do poszczególnych zajęć będzie podawana w trakcie semestru.

Aczel, A. D., Sounderpandian, J. (2017). Statystyka w zarządzaniu. PWN.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.). (2021). Statystyczny drogowskaz 1. Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Blalock, H. M. (1977). Statystyka dla socjologów. PWN.

Dancey, C., Reidy, J. (2020). Statistics without Maths for Psychology. Pearson.

Ferguson, G. A., Takane, Y. (2020). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. PWN.

Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. Sage.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL.

Howell, D. C. (2010). Statistical methods for psychology. Thomson Wadsworth.

King, B. M., Minium, E., W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. PWN.

Efekty uczenia się:

Przedmiotowe efekty kształcenia zostały określone dla całego kursu "Statystyka". Celem ćwiczeń jest przede wszystkim rozwój umiejętności.

Umiejętności - Student(ka) potrafi:

• Opracować i przeprowadzić badanie ankietowe wykorzystując Formularze Google

• Tworzyć i przekształcać bazy danych wykorzystując oprogramowanie IBM SPSS Statistics

• Prezentować dane za pomocą odpowiedniej wizualizacji

• Wyznaczać z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics i intepretować podstawowe statystyki opisowe

• Przeprowadzać w IBM SPSS Statistics proste analizy statystyczne dotyczące różnic między grupami i zależności między zmiennymi (testy t-Studenta, korelacja r-Pearsona) i interpretować ich wyniki

• Raportować zgodnie ze standardami APA wyniki wykonywanych na zajęciach analiz statystycznych

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia w zakresie umiejętności:

Przedmiot kończy się kolokwium praktycznym sprawdzającym umiejętności transformacji danych, dokonywania charakterystyki rozkładu zmiennej, przeprowadzenia podstawowych analiz statystycznych w IBM SPSS Statistics oraz umiejętności odpowiedniej prezentacji i interpretacji otrzymanych rezultatów. Przykładowe zadania będą podawane w trakcie semestru.

Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie minimum 60%.

Kryteria oceny:

Poniżej 60% - ocena niedostateczna (2)

60-69% - dostateczny (3)

70-79% - dostateczny+ (3,5)

80-89% – dobry (4)

90-97% - dobry+ (4,5)

98-100% - bardzo dobry (5)

WAŻNE: Warunkiem przystąpienia do testu końcowego jest uzyskanie zaliczenia z konwersatorium.

Zakres tematów:

1. Tworzenie badań ankietowych z wykorzystaniem Formularzy Google

2. Wprowadzenie do programu SPSS i jego podstawowych funkcjonalności (wprowadzanie i definiowanie danych, porządkowanie danych, braki danych)

3. Graficzne i tabelaryczne metody prezentacji danych w SPSS (histogramy, tabele frekwencji). Przekształcanie zmiennych (tworzenie wskaźników zmiennych, rekodowanie zmiennych). Dobre praktyki w zarządzaniu zmiennymi.

4. Eksploracja danych w SPSS cz. I (miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu)

5. Eksploracja danych w SPSS cz. II (statystyki opisowe w podziale na podzbiory, wybór obserwacji, standaryzacja wyników)

6. Eksploracja danych – ćwiczenia. Interpretacja statystyk opisowych i raportowanie wyników zgodnie ze standardami APA

7. Rozkład normalny w praktyce. Wyznaczanie prawdopodobieństwa realizacji zmiennej. Normalność rozkładu w SPSS.

8. Estymacja średniej i błąd standardowy w praktyce.

9. Test t-Studenta dla populacji niezależnych w SPSS

10. Test t-Studenta dla populacji zależnych w SPSS

11. Testy t-Studenta – powtórzenie. Interpretacja i prezentacja wyników. Przykłady badań.

12. Korelacja r-Pearsona w SPSS

13. Korelacja r-Pearsona – interpretacja i prezentacja wyników. Przykłady badań.

14. Powtórzenie

15. Kolokwium

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne w pracowni komputerowej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala 1451
Daria Ford 15/15 szczegóły
2 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala 1451
Daria Ford 12/15 szczegóły
3 każda środa, 15:00 - 16:30, sala 1451
Izabela Huczewska 15/15 szczegóły
4 każda środa, 13:15 - 14:45, sala 1451
Izabela Huczewska 15/15 szczegóły
5 każdy wtorek, 13:15 - 14:45, sala 1451
Daria Ford 15/15 szczegóły
6 każdy wtorek, 15:00 - 16:30, sala 1451
Daria Ford 15/15 szczegóły
7 każda środa, 9:45 - 11:15, sala 1451
Joanna Leśniak 15/15 szczegóły
8 każda środa, 11:30 - 13:00, sala 1451
Joanna Leśniak 15/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 14
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)