Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia problemów w rodzinie WSR-NR-2-DTP
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Efekty uczenia się:

Wiedza:

EK 1 - student zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania;

EK 2 - student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym;

EK 3 - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego, jego indywidualnych uwarunkowań oraz podstaw terapii.

Umiejętności:

EK 4 - student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;

EK 5 - student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodzinnej oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe;

EK 6 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów;

EK 7 - student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.

Kompetencje:

EK 8 - student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego;

EK 9 - student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny;

EK 10 - student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych.

Metody i kryteria oceniania:

Efekty wiedzy (EK 1-3):

metody dydaktyczne - wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, lektura literatury przedmiotu

Efekty umiejętności (EK 4-7):

metody dydaktyczne - praca z tekstem, dyskusja panelowa, wykład konwersatoryjny, studium przypadku

Efekty kompetencji (EK 8-10):

metody dydaktyczne - studium przypadku, dyskusja, giełda pomysłów

Metody oceniania:

- efektów wiedzy: praca pisemna;

- efektów umiejętności: praca pisemna, obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć;

- efektów kompetencji: praca pisemna, obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć.

Kryteria oceniania:

Do zaliczenia wymagane jest:

1. obecność (warunek przystąpienia do zaliczenia) - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności;

2. pisemna praca (studium przypadku);

3. aktywny udział w zajęciach.

Zaliczenie przedmiotu na ocenę

Na ocenę końcową składają się:

- ocena z pracy pisemnej (80% oceny końcowej);

- ocena z aktywnego udziału w zajęciach (20% oceny końcowej).

Kryteria oceniania pisemnej pracy:

bdb - brak błędów merytorycznych

db+ - 1 błąd merytoryczny

db - 2 błędy merytoryczne

dst+ - 3 błędy merytoryczne

dst - 4 błędy merytoryczne

ndst - 5 i więcej błędów merytorycznych

Kryteria oceniania aktywności i przygotowania do zajęć:

bdb - 5 aktywności

db+ - 4 aktywności

db - 3 aktywności

dst+ - 2 aktywności

dst - 1 aktywność

ndst - 0 aktywności

Ocena końcowa:

bdb - 100-91%

db+ - 90-81%

db - 80-71%

dst+ - 70-61%

dst - 60-51%

ndst - 50% i poniżej

Kryteria oceniania:

Ocena 2 (ndst)

- Wiedza (EK 1-3): student nie zna i nie rozumie rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie oraz jej zastosowań; student nie posiada pogłębionej wiedzy na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym; student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej zdrowia psychicznego, jego indywidualnych uwarunkowań oraz podstaw terapii.

- Umiejętności (EK 4-7): student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student nie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodzinnej oraz zaproponować działań profilaktycznych i pomocowych; student nie potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student nie potrafi wybrać i zastosować metod, procedur i praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.

- Kompetencje (EK 8-10): student nie ma pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; student nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny; student nie jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych.

Ocena 3 (dst)

- Wiedza (EK 1-3): student w ograniczonym stopniu zna i rozumie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym; student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego, jego indywidualnych uwarunkowań oraz podstaw terapii.

- Umiejętności (EK 4-7): student częściowo potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student w ograniczonym stopniu potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodzinnej oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student częściowo potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student w podstawowym stopniu potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.

- Kompetencje (EK 8-10): student w ograniczonym stopniu posiada pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; student częściowo docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma przeciętnie pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny; student w ograniczonym stopniu jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych.

Ocena 4 (db)

-Wiedza (EK 1-3): student poprawnie rozumie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student posiada w znacznym stopniu (min. 70%) pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym; student w znacznym stopniu (min. 70%) ma wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego, jego indywidualnych uwarunkowań oraz podstaw terapii.

-Umiejętności (EK 4-7): student potrafi poprawnie integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student potrafi poprawnie (przy popełnieniu max. dwóch błędów merytorycznych) samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodzinnej oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student potrafi w dobry sposób, tzn. precyzyjnie i spójnie porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student potrafi poprawnie (przy popełnieniu max. dwóch błędów merytorycznych) wybrać i zastosować metody, procedury i praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.

-Kompetencje (EK 8-10): student ma w znacznym stopniu pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; student w ogólnym zakresie docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny; student w ogólnym zakresie jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych.

Ocena 5 (bdb)

-Wiedza (EK 1-3): student doskonale zna i rozumie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym; student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego, jego indywidualnych uwarunkowań oraz podstaw terapii.

-Umiejętności (EK 4-7): student potrafi w pełni integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student doskonale potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodzinnej oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student bardzo dobrze potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student bezbłędnie potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.

- Kompetencje (EK 8-10): student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma bardzo pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny; student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych.

Zakres tematów:

Ogólna charakterystyka najważniejszych nurtów teoretycznych i szkół psychoterapii

Diagnoza terapeutyczna - definicja, rodzaje, metody

Pożądane cechy i predyspozycje terapeuty

Terapia rodzin - wprowadzenie teoretyczne

Psychoanalityczna terapia rodzin: założenia teoretyczne, tezy wyjaśniające zaburzenia, cele oraz techniki terapii

Teoria analizy transakcyjnej jako klucz do zrozumienia problemów rodzinnych w zakresie komunikacji

Diagnoza, cel oraz metody terapii rodzinnej bazującej na doświadczeniu

Poznawczo-behawioralna terapia rodzin

Najczęstsze błędy popełniane przez terapeutów - analiza filmu "Praca z rodziną"

Terapia kontekstualna - etyka relacji i księga rodzinna

Etapy życia rodzinnego - kryzysy rozwojowe w rodzinie

Strukturalna terapia rodzinna

Komunikacyjna terapia rodzin. Wzorzec obwiniania

Podstawowe techniki usprawniające komunikację w rodzinie

Strategiczna terapia rodzin

Metody dydaktyczne:

Efekty wiedzy (EK 1-3):

metody dydaktyczne - wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, lektura literatury przedmiotu

Efekty umiejętności (EK 4-7):

metody dydaktyczne - praca z tekstem, dyskusja, wykład konwersatoryjny, studium przypadku

Efekty kompetencji (EK 8-10):

metody dydaktyczne - studium przypadku, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 15:00 - 16:30, sala 410
Adam Grabowski 24/60 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 23
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)