Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia WF-OB-EKO
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp.

Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp.

literatura uzupełniająca

Gdula A.K., Konwerski Sz., Olejniczak I., Rutkowski T., Skubała P., Zawieja B., Giazdowicz D.J. 2024 Invertebrates occuring in fruiting bodies of the pathogenic tinder fungus, Fomes fomentarius (Polyporales), in the different types of Polish protected forests. Baltic Forestry, 30 (1). https: //doi.org/10.4690/BF594

Olejniczak I., Sterzyńska M., Boniecki P., Kaliszewicz A., PanteleevaN. 2021 Collembola (Hexapoda) as Biological Drivers between Land and Sea. Biology, 10(7), 568, doi: 10.3390/biology10070568

Olejniczak I., Górska E.B., Prędecka A., Hewelke E., Gozdowski D., Korc M., Panek E., Tyburski Ł., Skawińska M., Oktaba I., Boniecki P., Kondras M., Oktaba L., 2019. Selected Biological Properties of the Soil in a Burnt-Out Area under Old Pine Trees Three Years after an Fire. Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set Environment Protection), 21:1279-1293. bwmeta1.element.baztech-7238d653-d6b8-4f53-8d42-5be0b64d7eba

Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005

Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W - 1: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: fakty, teorie, metody w ekologii oraz złożone zależności zachodzące w przyrodzie.

W - 2: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu związki i zależności między ekologią i różnymi dyscyplinami biologicznymi oraz humanistycznymi

W – 5: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rzeczywistość przyrodniczą świata jako zbiór różnorodnych wartości poznawczych, obejmujących wartości ekonomiczne, estetyczne i edukacyjne

W – 8: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zaburzenia funkcjonowania ekosystemów, wynikające z zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej

Umiejętności:

U – 7: student w innowacyjny sposób wykonuje zadania oraz rozwiązuje złożone problemy w zmiennych warunkach, interpretuje obserwacje oraz pomiary i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski

U – 8: student w innowacyjny sposób wykonuje zadania oraz rozwiązuje złożone problemy w zmiennych warunkach, samodzielnie planuje proces uczenia się, oraz stawia w oparciu o logiczne przesłanki hipotezy, poprzez które uzasadnia swoje stanowisko wobec obserwowanych zjawisk ekologicznych.

U – 9: student w innowacyjny sposób wykonuje zadania oraz rozwiązuje złożone problemy dotyczące środowiska przyrodniczego i pracując w zespole oraz wykorzystując doświadczenie innych specjalistów podejmuje działania na rzecz jego ochrony.

Kompetencje:

K – 3: student odpowiedzialnie pełni role zawodowe, właściwie postępuje z powierzonym sprzętem oraz szanuje pracę własną i zespołu

K – 4: student odpowiedzialnie pełni role zawodowe, wykazuje inicjatywę w planowaniu zadań badawczych, efektywnie współpracuje z zespołem pełniąc w nim różne role

Metody i kryteria oceniania:

- ćwiczenia praktyczne

- sprawozdania w formie krótkich doniesień badawczych, zadania specjalne

Kryteria oceniania:

ocena sprawozdań w zakresie 0-10punktów (pomnożone przez 2) + punkty z zadań specjalnych – przeliczone na %:

<50% - ocena 2

50-60% - ocen 3

>60-70% - ocena 3.5

>70-80% - ocena 4

>80-90% - ocena 4.5

>90% - ocena 5

Zakres tematów:

1.Zajęcia wprowadzające, wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów, na podstawie wybranego gatunku roślin trzymanych w warunkach hydroponicznych

- informacja o sposobie przebiegu zajęć

- podział na zespoły ćwiczeniowe

- przygotowanie przez zespoły ćwiczeniowe doświadczeń laboratoryjnych – wybór roślin doświadczalnych

2. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów, na podstawie wybranego gatunku roślin trzymanych w warunkach hydroponicznych -cd.; podstawy systematyki organizmów

- obserwacja, pomiary i opis roślin doświadczalnych w uprawie hydroponicznej

- przygotowanie doświadczenia dotyczącego relacji między osobnikami należącymi do tego samego gatunku , na przykładzie rozwoju ślimaków z rodzaju Achatina

3. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów, na podstawie wybranego gatunku roślin trzymanych w warunkach hydroponicznych – podsumowanie; zasady pisania artykułów badawczych

- obserwacja, pomiary i opis roślin doświadczalnych w uprawie hydroponicznej

- analiza zebranego materiału

- dyskusja

- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia hydroponicznego

4. Wybiórczość siedliskowa

- obserwacja zachowania się dżdżownic w różnych warunkach wilgotnościowych

- omówienie wyników

- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia

5. Tempo rozkładu materii organicznej, znaczenie destruentów – początek doświadczenia

-przygotowanie naważek siana

-mieszczenie naważek siana w izolatorach

- umieszczenie izolatorów w zieleni miejskiej

6. Relacje między organizmami, roślinożerca-roślina

- wybiórczość pokarmowa na przykładzie wybranych gatunków owadów roślinożernych

- omówienie wyników doświadczeń

- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia

7. Relacje między organizmami, drapieżca-ofiara

- modelowe doświadczenia z hipotetycznymi układami drapieżca-ofiara

- omówienie wyników

- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych symulacji

8. Relacje między organizmami, allelopatia

- doświadczenie z dwoma gatunkami roślin – założenie doświadczenia

9. Relacje między organizmami, allelopatia

- omówienie wyników

- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń

- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań

10. Relacje między osobnikami należącymi do tego samego gatunku – zakończenie doświadczenia

- pomiary ślimaków z rodzaju Achatina hodowanych w rożnych wariantach doświadczalnych:

a) jeden ślimak w pojemniku; b) 3 ślimaki w pojemniku – pożywienie do woli, takie same warunki hodowli

- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenie

11. Bioróżnorodność – omówienie różnorodności gatunkowej na przykładzie prostego doświadczenia - obserwacja bezkręgowców w terenie

12. Tempo rozkładu materii organicznej, znaczenie destruentów – zakończenie doświadczenia

- analiza tempa rozkładu ściółki trawiastej, wyłożonej na glebie i nad glebą – porównanie masy ściółki przed i po zakończeniu doświadczenia

- omówienie wyników

- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia

13. Korytarze ekologiczne – zajęcia terenowe

14. Metody monitoringowe – przykłady stosowanych metod

15. Podsumowanie i zaliczenie zajęć

Metody dydaktyczne:

- metody praktyczne- ćwiczeniowe – obserwacje i prowadzenie własnych doświadczeń

- metoda stolików eksperckich – studenci planują, i omawiają prowadzone przez siebie doświadczenia w zespołach ćwiczeniowych

- metoda projektu – zespoły ćwiczeniowe prowadzą swoje doświadczenia w ciągu całego semestru. Praca nad projektem składa się z kilku etapów: 1) planowanie doświadczenia, 2) założenie doświadczenia, 3) zbieranie danych, 4) opracowanie i analiza danych, 5) prezentacja i dyskusja wyników

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 13:15 - 14:45, sala 308
Izabella Olejniczak, Paweł Boniecki 12/10 szczegóły
2 każda środa, 8:00 - 9:30, sala 308
Izabella Olejniczak, Paweł Boniecki 13/10 szczegóły
3 każda środa, 11:30 - 13:00, sala 308
Izabella Olejniczak, Paweł Boniecki 13/10 szczegóły
4 każda środa, 9:45 - 11:15, sala 308
Izabella Olejniczak, Paweł Boniecki 14/10 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 24
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)