Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
J. Wojtasik, M. Iwanicki, Źródła mądrości. Podręcznik do filozofii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres podstawowy, Lublin 2020.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999
2. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003
4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998
5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996
6. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000
7. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998
8. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki.
9. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska.
|
Efekty uczenia się: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA:
Wiedza:
Student (ka):
- wymienia i wyjaśnia główne metody uczenia filozofii,
- definiuje główne nurty i koncepcje filozoficzne ,
-wyjaśnia poglądy wybranych filozofów na poziomie ucznia,
-tłumaczy stanowiska filozoficzne,
-świadomie wybiera program nauczania oraz podręcznik w odniesieniu do podstawy programowej oraz do priorytetów własnej koncepcji pedagogiki
Umiejętności:
Student (ka):
- jest przygotowany do prowadzenia zajęć w szkole
- czyta i interpretuje obowiązującą podstawę programową z filozofii,
- potrafi ocenić wartość programów nauczania ze względu na cele wybranego programu,
-poprawnie konstruuje scenariusze lekcji,
- prowadzi zajęcia wykorzystując główne metody nauczania ( innowacyjne i klasyczne)
- umie uzasadnić wybór metody nauczania w relacji do deklarowanego celu lekcji.
-rozpoznaje motywy i cele nauczyciela w dowolnym scenariuszu lekcji
Kompetencje:
Student jest zaangażowany w ćwiczenia praktyczne podczas zajęć, integruje grupę podczas prowadzenia zajęć, dyskutuje zadane problemy, kieruje pracą studentów podczas zajęć ćwiczeniowych , jest otwarty na nowe metody dydaktyczne ( kreatywność!), jest wrażliwy na indywidualny i krytyczny punkt widzenia.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest:
Wiedza - przyswojenie podstawy procesu dydaktycznego w odniesieniu do nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej.
Umiejętności - przygotowanie i przedstawienie konspektów lekcji tematycznych. Aktywność na zajęciach- zadania problemowe
Kompetencje społeczne - Aktywność w zajęciach – współpraca w rozwiązywaniu zadań grupowych. Przygotowywanie się do zajęć praktycznych- jak wykorzystuje dorobek dydaktyki filozofii w planowaniu własnego rozwoju zawodowego
Uczestnictwo w min. 80% zajęć.
Ćwiczenia 1
Przedstawienie dwóch samodzielnie przygotowanych konspektów lekcji i przeprowadzenie według nich zajęć pokazowych w odniesieniu do podstawy programowej na poziomie podstawowym.
|