Literatura: |
1. Gierowski J. A., Historia Włoch, Wrocław-Warszwa-Kraków 2003 (lub inne wydania).
2. Procacci G., Historia Włochów, Warszwa 1983.
3. skrypt: H. Manikowska, Włochy średniowieczne, Warszawa 2007
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy będzie miał formę testu otwartego, wymagającego podania definicji pojęć, identyfikacji osób i miejsc, określenia istoty kluczowych wydarzeń historycznych oraz podania dat.
Ocena końcowa zostanie wystawiona według następujących zasad:
powyżej 90% - 100% - 5,0;
powyżej 80% - 90% - 4,5;
powyżej 70% - 80% - 4,0;
powyżej 60% - 70% - 3,5;
60% i poniżej - 3,0;
poniżej 50% - ndst.
Na ocenę dostateczną Student posiada ogólną wiedzę o historii badanego obszaru, zarówno pod kątem wpływów innych kultur na kulturę włoską i odwrotnie (FW1_W04), zna i rozumie historię badanego obszaru w wymiarze politycznym, ekonomicznym, społecznym i kulturowym (FW1_W05). Posiada umiejętność dokonania średniozaawansowanej analizy wybranego tworu cywilizacji obszaru kulturowego wybranej specjalności, interpretacji fenomenów kulturowych, literackich i artystycznych, lokując je przy tym w szerszym kontekście historyczno‐kulturowym (FW1_U06). Jest zasadniczo świadomy przynależności do europejskiego kręgu kulturowego i współodpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy i poszczególnych jej regionów, w szczególności dziedzictwa obszaru kulturowego Włoch (FW1_K04).
Na ocenę dobrą Student ma dobrze usystematyzowaną podstawową wiedzę o historii badanego obszaru, zarówno pod kątem wpływów innych kultur na kulturę włoską i odwrotnie, ilustrując to konkretnymi przykładami (FW1_W04), zna i rozumie historię badanego obszaru w wymiarze politycznym, ekonomicznym, społecznym i kulturowym (FW1_W05). Posiada umiejętność dokonania średniozaawansowanej analizy wybranego tworu cywilizacji obszaru kulturowego wybranej specjalności, interpretacji fenomenów kulturowych, literackich i artystycznych, lokując je przy tym w szerszym kontekście historyczno‐kulturowym (FW1_U06). Jest świadomy przynależności do europejskiego kręgu kulturowego i współodpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy i poszczególnych jej regionów, w szczególności dziedzictwa obszaru kulturowego Włoch (FW1_K04).
Na ocenę dobrą Student ma bardzo dobrze usystematyzowaną wiedzę o historii badanego obszaru, zarówno pod kątem wpływów innych kultur na kulturę włoską i odwrotnie, ilustrując to licznymi konkretnymi przykładami (FW1_W04), zna i bardzo dobrze rozumie historię badanego obszaru w wymiarze politycznym, ekonomicznym, społecznym i kulturowym (FW1_W05). Posiada umiejętność dokonania średniozaawansowanej analizy wybranego tworu cywilizacji obszaru kulturowego wybranej specjalności, interpretacji fenomenów kulturowych, literackich i artystycznych, lokując je przy tym w szerszym kontekście historyczno‐kulturowym (FW1_U06). Jest świadomy przynależności do europejskiego kręgu kulturowego i współodpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy i poszczególnych jej regionów, w szczególności dziedzictwa obszaru kulturowego Włoch (FW1_K04).
|
Zakres tematów: |
1. Rzymianie. Sytuacja w Imperium Rzymskim u progu średniwoiecza.
2. Barbarzyńcy. Panowanie barbarzyńskie na Półwyspie Apenińskim od Gotów do Longobardów.
3. Papieże. Kształtowanie się instytucji papiestwa, powstanie Państwa Kościelnego, sukcesy i kryzysy, najsłynniejsi papieże średniowiecza.
4. Cesarze. Od idei renovatio imperii po walkę o inwestyturę.
5. Gwelfowie i gibelini. Walka o inwestyturę i jej konsekwencje dla średniowiecznej Italii.
6. Obcy. Arabowie, Normanowie, Francuzi, Hiszpanie - sytuacja polityczna na południu Italii w średniwoieczu.
7. Święci. Benedyktyni, mnisi iroszkoccy, mendykanci.
8. Żeglarze. Historia republik morskich.
9. Mieszczanie. Narodziny i rozwój ruchu komunalnego w Italii.
10. Nobiles. Wielkie rody włoskiej północy.
11. Uczeni. Włoskie szkoły i uniwersytety w średniowieczu.
12. Artyści. Kultura włoska w średniowieczu.
13. Politycy i żołnierze. Walki o dominację w Italii w XIV i XV wieku.
14. Nowi Rzymianie. Wieczne Miasto w średniowieczu.
15. Egzamin zerowy.
|