Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia starożytna WH-FK-I-2-HisStaro-Z
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abe9bf71d003e4f119f6140c8e97a0338%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=5d8d6ebf-67bc-4f66-baf0-ff5503d82849&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia Starożytna (wiele wydań)

A. Ziółkowski, Historia Starożytna, Warszawa 2010.

B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t. I-III , Warszawa 2009-2010.

O. Murray, Narodziny Grecji, Warszawa 1993.

M. Jaczynowska, Historia starożytnego Rzymu (wiele wydań)

G. Alföldy, Historia społeczna starożytnego Rzymu (wiele wydań)

A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2004

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia:

EK1: Posiada podstawową wiedzę faktograficzną o historii badanego obszaru, tak w wymiarze politycznym, jak ekonomicznym, społecznym i kulturowym.

EK 2: Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych

EK 3: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań

EK4: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków

Opis ECTS, nakład pracy studenta/studentki:

30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie

2 godz. – konsultacje z prowadzącym wykład

3 godz. – bezpośrednie przygotowanie studenta do wykładu

25 godz. – przygotowanie do egzaminu osobiste lektury

60 godz. – razem

Metody i kryteria oceniania:

Test z podstawowych pojęć/dat/osób i egzamin ustny.

Na ocenę niedostateczna: student nie zna kluczowych wydarzenia z zakresu historii starożytnej; nie rozumie ich uwarunkowania (politycznego, ekonomicznego, społecznego) oraz konsekwencji. Nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych, oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych.

Na ocenę dostateczną: student zna wybrane wydarzenia z zakresu historii starożytnej; częściowo rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Potrafi na podstawowym poziomie wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych, oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych.

Na ocenę dobra: student zna większość kluczowych wydarzeń z zakresu historii starożytnej; zasadniczo rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Potrafi w wystarczającym stopniu wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych, oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych.

Na ocenę bardzo dobrą: student zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii starożytnej; rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych, oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych.

Zakres tematów:

Tematy poruszane na zajęciach:

1. Kultura minojska i mykeńska.

2. Homer i wieki ciemne.

3. Polis, hoplici i falanga.

4. Wielka kolonizacja grecka.

5. Tyrania.

6. Sparta.

7. Ateny Solona.

8. Twórczy chaos? Ateny po Solonie.

9. Wojny perskie.

10. Ateńska demokracja.

11. Wojny peloponeskie.

12. Walka o hegemonię w Grecji.

13. Filip Macedoński: początek i koniec świata.

14. Aleksander Wielki i jego podboje.

15. Początki Rzymu.

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca ; metoda problemowa.

EK 1 - realizowany metodą podającą (wykład problemowy + krytyczna analiza wybranych źródeł historycznych)

EK2- realizowany metodą podającą (wykład problemowy + krytyczna analiza wybranych źródeł historycznych)

EK3- realizowany metodą problemową (burza mózgów, krytyczna analiza wybranych źródeł historycznych)

EK 4- realizowany metodą problemową (burza mózgów, krytyczna analiza wybranych źródeł historycznych)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 8:00 - 9:30, sala 210
Anna Zajchowska-Bołtromiuk 8/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)