Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do nauki o literaturze WH-FP-I-1-WsteNauLit
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Literatura:

R. Ingarden, Człowiek i rzeczywistość, w: tenże, Książeczka o człowieku, Kraków 1998, s. 29-38 (oraz rozdziały Człowiek i przyroda i O naturze ludzkiej, s.13-25).

S. Awierincew, Pochwała filologii, „Colloquia Litteraria” 2/2014, s. 49-56.

M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Nauka o literaturze i jej działy, w: Zarys teorii literatury, wyd. 3, Warszawa 1972 i następne.

S. Skwarczyńska, Miejsce teorii literatury wśród innych dyscyplin literaturoznawczych, w: tejże, W orbicie literatury, teatru, kultury naukowej, Warszawa 1985.

A. Burzyńska, Czy teoria literatury jeszcze istnieje, „Teksty Drugie” 2006, nr 1-2, s. 40-57.

D. Korwin-Piotrowska, Czy wiemy, co to jest literatura? oraz Poza fikcją – inne kryteria literackości, w: tejże, Poetyka – przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011, s. 29-56.

J. Culler, Co to jest literatura i czy pytanie to ma jakiekolwiek znaczenie? w: tegoż, Teoria literatury, przeł. M. Bassaj, Warszawa 2002, s. 27-53.

R. Wellek, A. Warren, Istota literatury, w: tychże, Teoria literatury, Warszawa 1976, s.19-30.

R. Wellek, A. Warren, Funkcja literatury w: tychże, Teoria literatury, Warszawa 1976, s. 31-44.

W. Iser, Zmienne funkcje literatury, w: Odkrywanie modernizmu, pod red. R. Nycza, Kraków 1998, s. 345-368.

K. Dybciak, Istota i struktura krytyki literackiej, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 6 (48), 1979, s. 70-95.

J. Sławiński, Funkcje krytyki literackiej, w: tegoż, Dzieło, język, tradycja, Warszawa 1974.

Z. Chojnowski, Śmierć krytyki literackiej, czyli życie bez reguł

https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-37/artykul/smierc-krytyki-literackiej-czyli-zycie-bez-regul

D. Korwin Piotrowska, Rodzaje i gatunki – sfera wpływów, w: tejże, Poetyka – przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011, s. 75-88.

G. Kaiser, O dynamice gatunków literackich, „Pamiętnik Literacki” 1989, z. 2, s. 283-306.

P. Potrykus-Woźniak, Słownik nowych gatunków i zjawisk literackich, Warszawa-Bielsko-Biała 2010.

S. Sawicki, Uwagi o analizie utworu literackiego, w tomie: Poetyka. Interpretacja. Sacrum, Warszawa 1981, s. 123-152.

J. Sławiński, O problemach „sztuki interpretacji”, w: Liryka polska. Interpretacje, pod red. Jana Prokopa i Janusza Sławińskiego, Gdańsk 2001 lub J. Sławiński, O problemach „sztuki interpretacji”, w tomie: Dzieło, język, tradycja, Kraków 1988.

H. Markiewicz, Odmiany intertekstualności, w: tenże, Literaturoznawstwo i jego sąsiedztwa, Warszawa 1989.

M. Głowiński, O intertekstualności, w: Nowe problemy metodologiczne literaturoznawstwa, pod red. H. Markiewicza i J. Sławińskiego, Kraków 1992.

A.Burzyńska, M. P. Markowski, Teoria literatury dawniej, dziś, jutro, w: Teorie literatury XX wieku, Kraków 2009.

J. Tabaszewska, Zagrożenia czy możliwości? Ekokrytyka – rekonesans, „Teksty Drugie” 2011, z. 3, s. 205-220.

A.Godzińska, Gender i autobiografia, „Autobiografia” 2015, nr 1/4, s. 233-244.

U. Pawlicka, Literatura elektroniczna. Stan badań w Polsce, „Teksty Drugie” 2014, nr 3, s. 141-161.

E. Winiecka, Literackość w Sieci – literackość Sieci, w: tejże, Poszerzanie pola literackiego. Studia o literackości w Internecie, Kraków 2020, s. 39-61.

M. Filiciak, Druk kontra piksele. Hipertekst w literaturze, w: Liternet. Literatura i internet, pod red. P. Mareckiego, Kraków 2002, s. 119-126.

Hipertekst, w: P. Potrykus-Woźniak, Słownik nowych gatunków i zjawisk literackich, Warszawa-Bielsko-Biała 2010, s. 74-77.

E. Szczęsna, Wprowadzenie do poetyki tekstu sieciowego, w: Tekst (w) sieci 1. Tekst, język, gatunki, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 2009, s. 67-75.

A.Szczepan-Wojnarska, Blogi jako forma literacka, „Pamiętnik Literacki” 2006, R. XCVII, z. 4, s. 191-201.

M. Cywińska-Milonas, Blogi (ujęcie psychologiczne), w: Liternet. Literatura i internet, pod red. P. Mareckiego, Kraków 2002, s. 95-109.

Literatura pomocnicza:

Arystoteles, Poetyka, tłum. H. Podbielski, Wrocław 1983.

E. Auerbach, Blizna Odyseusza, w: tenże, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, tłum. Z. Żabicki, Warszawa 1968 (i wyd. n.).

E. Basara-Lipiec, Arcydzieło. Teoria i rzeczywistość, Warszawa 1997.

A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.

A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2007.

B. Chrząstowska, S. Wysłouch, Poetyka stosowana, Warszawa 1987.

M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Słownik terminów literackich, Wrocław 1998 (i wyd. n.).

M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Zarys teorii literatury, wyd. 3, Warszawa 1972 i następne.

M. Głowiński, Tradycja literacka. próba zarysowania problematyki, w: tenże, Intertekstualność, groteska, parabola. Szkice ogólne i interpretacje, Kraków 2000, s. 34-52.

Horacy, List do Pizonów, w: Trzy poetyki klasyczne. Arystoteles, Horacy, Pseudo-Longinos, tłum. T. Sinko, Wrocław 1951 lub w: Rzymska krytyka i teoria literatury, wyb. S. Stabryły, Wrocław 1983, BN, seria II, nr 207.

R. Ingarden, Z teorii dzieła literackiego: Dwuwymiarowa budowa dzieła sztuki literackiej, w: Problemy teorii literatury, seria 1, red. H. Markiewicz, Wrocław 1967 lub 1987 lub w: tenże, Szkice z filozofii literatury, Kraków 2000.

M. Janion, Spór o genezę, w: tejże, Humanistyka. Poznanie i terapia, Warszawa 1982.

M. Janion, Historia literatury a historia idei, w: Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, pod red. J. Sławińskiego i H. Markiewicza, Kraków 1976.

D. Korwin-Piotrowska, Poetyka - przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011.

H. Markiewicz, Z dziejów polskiej wiedzy o literaturze, Kraków 1998.

H. Markiewicz, Zakres i kierunki współczesnych badań literackich, w: tegoż, Główne problemy wiedzy o literaturze, Kraków 1965 (lub następne wyd.).

H. Markiewicz, Wyznaczniki literatury, w: tegoż, Główne problemy wiedzy o literaturze, Kraków 1965 (lub następne wyd.).

H. Markiewicz, Dylematy historyka literatury, w: Nowe problemy metodologiczne literaturoznawstwa, pod red. H. Markiewicza i J. Sławińskiego, Kraków 1992.

E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Zarys poetyki, Warszawa 1978 (i wyd. n.).

Z. Mitosek, Narodziny poetyki (Arystoteles 384-322 p.n.e), w: tejże, Teorie badań literackich, Warszawa 1998, s. 25-33.

S. Sawicki, Między autorem a podmiotem mówiącym, „Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 68/2, 111-127, 1977.

J. Sławiński, Problemy literaturoznawczej terminologii, w: Dzieło, język, tradycja, Warszawa 1974.

S. Sawicki, Czym jest poezja? w: tegoż, Wartość, sacrum, Norwid, Lublin 1994.

J. Sławiński, Wokół teorii języka poetyckiego, w: tegoż, Dzieło, język, tradycja, Warszawa 1974 (lub następne wyd.).

W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć. Sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycie estetyczne, Warszawa 1976.

J. Sławiński, Synchronia i diachronia w procesie historycznoliterackim, w: tegoż, Dzieło, język, tradycja, Kraków1998.

K. Wyka, O potrzebie historii literatury, w: tegoż, O potrzebie historii literatury. Szkice polonistyczne z lat 1944-1967, Warszawa 1969.

R. Wellek, A. Warren, Teoria, krytyka i historia w nauce o literaturze, w: Teoria literatury, Warszawa 1976, s. 45-66.

Efekty uczenia się:

FP1_W01

Student:

- rozumie znaczenie filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej

FP1_U03

Student:

- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego.

FP1_K01

Student:

- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę bardzo dobrą student: rozumie znaczenie filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej; potrafi wymienić działy literaturoznawstwa, wymienić wyznaczniki literatury oraz określić jej funkcje. Student potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, umie zdefiniować gatunek i rodzaj literacki oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego. Student rozumie specyfikę obecności literatury w Sieci. Ponadto student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami. Potrafi na bieżąco weryfikować i uzupełniać stan wiedzy o najnowszych teoriach i metodach badań literaturoznawczych. Rozumiejąc ich specyfikę potrafi zastosować je w praktyce badawczej.

Na ocenę dobrą student rozumie znaczenie filologii polskiej, potrafi wymienić działy literaturoznawstwa, dokonać ich charakterystyki, potrafi odróżnić historię literatury od krytyki literackiej i teorii literatury. Student potrafi wymienić i opisać wyznaczniki literatury oraz określić jej funkcje. Ponadto potrafi posługiwać się podstawowymi terminami z zakresu literaturoznawstwa i ze zrozumieniem podejmować próby analizy i interpretacji dzieła literackiego. Student potrafi także scharakteryzować specyfikę liternetu. Jest zorientowany w najnowszych kierunkach badań literaturoznawczych. Potrafi je wymienić i scharakteryzować. Student jest gotów nieustannie uzupełniać swoją wiedzę i poszerzać horyzont poznawczy.

Na ocenę dostateczną student posiada podstawową wiedzę z zakresu wstępu nauki o literaturze; wie co to jest filologia, potrafi wymienić działy literaturoznawstwa oraz wskazać na wyznaczniki literatury, pozwalające określić, co nią jest a co nią nie jest. Student potrafi posługiwać się podstawowymi terminami niezbędnymi do analizy i interpretacji dzieła literackiego. Student rozumie na czym polega różnica pomiędzy dziełem drukowanym a dziełem publikowanym w Sieci. Student potrafi wymienić nazwy najnowszych kierunków badań nad literaturą i pokrótce je opisać.Student jest gotów nieustannie uzupełniać swoją wiedzę.

Zakres tematów:

Wstęp do nauki o literaturze – ćwiczenia, semestr zimowy 2022/2023

6 października 2022

Wprowadzenie do zajęć. Omówienie problematyki przedmiotu, warunków zaliczenia, egzaminu etc.(Do każdego tematu zajęć obowiązuje znajomość wskazanej literatury przedmiotu).

13 października 2022 - Co to jest filologia?

20 października 2022 - Literaturoznawstwo i jego działy

27 października 2022 - Wyznaczniki literatury

3 listopada 2022 - Funkcje literatury

10 listopada 2022 - Krytyka literacka

17 listopada 2022 - Rodzaj literacki – gatunek literacki

24 listopada 2022 - Nowe gatunki i zjawiska literackie

1 grudnia 2022 - Analiza i interpretacja dzieła literackiego

15 grudnia 2022 - Intertekstualność

22 grudnia 2022 - Najnowsze kierunki badań literaturoznawczych, cz. I.

Fenomenologia – hermeneutyka – strukturalizm – poststrukturalizm.

5 stycznia 2023 - Najnowsze kierunki badań literaturoznawczych, cz. II. Dekonstrukcjonizm – feminizm – gender i queer.

12 stycznia 2023 - Literatura w Sieci

19 stycznia 2023 - Blogi literackie i blogi o literaturze.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

- wykład wprowadzający do danego tematu,

- klasyczna metoda problemowa

- dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 13:15 - 14:45, sala 214
Magdalena Woźniewska-Działak 22/23 szczegóły
2 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, sala 214
Magdalena Woźniewska-Działak 23/23 szczegóły
3 każdy czwartek, 15:00 - 16:30, sala 214
Magdalena Woźniewska-Działak 20/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)