Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia i socjologia muzyki współczesnej WH-KU-M-I-2-AntrMuz
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄŻKOWA

Theodor Adorno, O fetyszyzmie w muzyce i o regresji słuchania (DOWOLNE WYDANIE).

Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej (DOWOLNE WYDANIE).

Kultura dźwięku, wyb. i red. C. Cox, D. Warner, Gdańsk 2010.

UTWORY MUZYCZNE

Na zajęciach będą przedstawione liczne przykłady muzyczne związane z lekturami. Lista będzie podawana na zajęciach i umieszczona na platformie moodle.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie

2-3. Th. W. Adorno: przemysł kulturowy i regresja słuchania

Lektura obowiązkowa:

Theodor Adorno, O fetyszyzmie w muzyce i o regresji słuchania, [w:] tegoż, Sztuka i sztuki. Wybór esejów, PIW, Warszawa 1990, str. 100-130.

4. Dzieło muzyczne w dobie reprodukcji

Lektura obowiązkowa:

Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej [w:] tegoż Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty H. Orłowski (tł.) Poznań 1996.

5. Perspektywy nagrań

Lektury obowiązkowe:

Glenn Gould, Perspektywy nagrań, [w:] Kultura dźwięku, wyb. i red. C. Cox, D. Warner, Gdańsk 2010.

Brian Eno, Studio jako narzędzie kompozytorskie, [w:] Kultura dźwięku, cit.

6. Sposoby słuchania

Lektury obowiązkowe:

Ola Stockfelt, Odpowiednie sposoby słuchania, [w:] Kultura dźwięku, cit.

7-8. Dyskusja

9. Awangardy XX wieku. Szkoła darmsztadzka: K. Stockhausen, L Nono, P. Boulez. John Cage.

http://www.polskieradio.pl/8/3887/Artykul/1332301,Darmstadt-U-zrodel-muzycznej-awangardy

10. Dzieło otwarte w muzyce. Aleatoryzm

Lektury obowiązkowe:

Umberto Eco, Poetyka dzieła otwartego, [w:] Kultura dźwięku, cit.

Christoph Cox, Wizualne dźwięki, [w:] Kultura dźwięku, cit.

11. Improwizacja

Ornette Coleman, Change of the century, [w:] Kultura dźwięku, cit.

Derek Bailey, Swobodna improwizacja, [w:] Kultura dźwięku, cit.

George E. Lewis, Muzyka improwizowana po 1950 roku, perspektywa afrologiczzna i eurologiczna [w:] Kultura dźwięku, cit.

12. Muzyka konkretna i elektroniczna

Stockhausen kontra "technokraci", [w:] Kultura dźwięku, cit.

13-14. Podsumowanie

15. Zaliczenie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, sala 410
Leonardo Masi 26/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)