Podstawowym celem przedmiotu jest przybliżenie studentkom i studentom historii jako dyscypliny naukowej, mieszczącej się w dziedzinie nauk humanistycznych; biorąc zaś pod uwagę kontekst kierunku studiów (MUZEOLOGIA), celem dodatkowym jest przybliżenie działania muzeów jako instytucji, w których historia uprawiana jest jako nauka (w ramach działalności naukowej tych instytucji) oraz/lub udostępniana jako wiedza o przeszłości.
Muzeum należy do grupy podmiotów, które integrują w swej działalności wiele specjalizacji. Odwiedzając muzea, bądź poszukując w nich zatrudnienia, można spotkać osoby reprezentujące różne nauki humanistyczne, w tym historię. Skuteczna praca zespołowa, umiejętność interpretowania wielonurtowej instytucji, wymaga rozeznania specyfiki poszczególnych nauk. Jedną za takich dyscyplin jest historia, szczególnie obecna w muzeach historycznych, w tym też w rozwijającej się w Polsce i na świecie kategorii muzeów zwanych narracyjnymi (np. Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum II Wojny Światowej).
Historia może być również użyteczna w życiu publicznym, aktywności obywatelskiej, gdyż pomaga zrozumieć współczesny świat, odpowiedzieć na pytania o zbiorową oraz indywidualną tożsamość. Wiedza o przeszłości pozwala na afirmację dokonań naszych przodków, dając również szansę na korygowanie błędów, popełnianych przez minione generacje.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Zagadnienia szczegółowe:
1) Społeczne rozumienie i odbiór historii.
2) Zagadnienia metodologiczne:
a) historia (rozumienie pojęcia);
b) historia jako dyscyplina naukowa (dziedzina nauk humanistycznych, nauki pomocnicze);
c) przedmiot/podmiot badań historii;
d) warsztat badawczy:
- chronologia,
- związki przyczyn i skutków,
- źródła: dziedzictwo materialne/niematerialne,
- krytyka źródeł: zewnętrzna (autentyczność) i wewnętrzna (wiarygodność),
- reprezentatywność źródeł: kryteria selekcji, doświadczenie badawcze,
- fakt historyczny a prawda historyczna (interpretacja, etyka zawodowa).
3) Muzeum jako jedna z instytucji gromadzących źródła historyczne oraz edukująca o przeszłości:
a) rola muzeów w polskim doświadczeniu dziejowym;
b) muzea współczesne, w których obszarze działalności znajduje się historia jako nauka oraz/lub opowieść o przeszłości (np. Zamek Królewski w Warszawie, Muzeum Powstania Warszawskiego).
4) Kategoria „polityki historycznej” i rozważania o sposobie prezentowania historii w muzeach.
|