A Etyka, rys historyczny:
B Etyka inspirowana religią
C Wybrane kwestie etyczne inspirowane przez filozofię
D Wybrane wątki i motywy z Biblii, mitologii i literatury, w aspekcie etycznym
E. Kwestie etyczne związane z prawem, w tym - z prawem autorskim.
Zagadnienia szczegółowe:
I Etyka, rys historyczny:
Greckie ideały etyczne (Homer, Hezjod, Ajschylos, Sofokles) – ideał kalokagathii.
Etyka Sokratesa i etyka sofistów greckich. Sokratejska troska o duszę.
Platon – ideały etyczne Platona (doktryna niekrzywdzenia, ideał upodobnienia do Boga, ideał miłości „platonicznej”). Platońska droga do szczęścia.
Arystoteles, ideał „szlachetnego egoisty”. Arystotelesowska teoria szczęścia.
Hedonizm – Epikur: troska o duszę według Epikura. Epikurejska droga szczęścia.
Cynizm – cynickie orędzie wyzwolenia.
Stoicyzm – stoicka teoria cnoty i prawa.
Św. Augustyn – państwo boże i
Tomasz z Akwinu i prawo naturalne.
Utylitaryzm – Jeremy Bentham i John Stuart Mill.
Etyka Kantowska – imperatyw kategoryczny Kanta.
Etyka współczesna – naturalizm, antynaturalizm, emotywizm, etyka sytuacyjna. Etyczne aspekty stosunku człowieka do zwierząt i przyrody.
Etyka inspirowana religią
Etyka buddyzmu.
Etyka Islamu.
Etyka judaizmu.
Etyka chrześcijańska (chrześcijaństwo starożytne, wyznania protestanckie, prawosławie, katolicyzm).
Wybrane kwestie etyczne inspirowane przez filozofię
Zagadnienie źródeł świadomości moralnej: świadomość moralna oparta na prawie naturalnym (etyka odwołująca się do prawa naturalnego) i świadomość oparta na wartościach absolutnych (etyka odwołująca się do wartości nadprzyrodzonych).
Wola i wolności w sensie etycznym: sens wolności, wolność i konieczność (Kant, Jaspers, Nietzsche).
Problem cnót: Sokrates, Platon, Arystoteles, stoicy – teoria cnót; Scheler – rehabilitacja cnoty; Nietzsche – wola mocy, cnota darząca; Scheler – ład serca.
Sprawiedliwość jako kwestia etyczna i prawna – filozofia moralna Rawlsa.
„Międzyludzkie” jako kategoria etyczna – „filozofia międzyludzkiego spotkania” Bubera i Levinasa.
Wybrane wątki i motywy z Biblii, mitologii i literatury, w aspekcie etycznym:
Mity o stworzeniu świata i człowieka (historia „grzechu pierworodnego”), w aspekcie etycznym (Teogonia i Prace i dni Hezjoda, orficki mit o Zagreusie i Tytanach, "Księga Rodzaju", "Timajos" Platona);"ofiara Abrahama" ("Księga Rodzaju"), "ofiara Agamemnona (z tragedii Eurypidesa "Ifigenia w Aulidzie"); „ofiara Kaina i Abla”, „Hiob” „Kazanie na górze”, „hymn o miłości” św. Pawła; motyw Prometeusza (z tragedii Ajschylosa "Prometeusz w okowach").
Historia Medei (z tragedii Eurypidesa „Medea”); gruszki św. Augustyna (z „Wyznań” św. Augustyna) – motyw świadomego zła.
„Wielki Inkwizytor” (Dostojewskiego) a Chrystus.
|