1. Wprowadzenie (media, zwrot medialny)
1.1. Tekst tylko dla prowadzącego tytułem wprowadzenia w zagadnienia medium – J. P. Hudzik, Medium i medialność, w tegoż: Wykłady z filozofii mediów, Warszawa 2017.
2. Zapis cyfrowy
2.1. sygnał analogowy – https://pl.wikipedia.org/wiki/Sygna%C5%82_analogowy
2.2. sygnał cyfrowy – https://pl.wikipedia.org/wiki/Sygna%C5%82_cyfrowy
2.3. http://www.lomilowka.pl/upload/file/informatyka2/1_zapis_dzwieku.pdf
3. Środowisko cyfrowe. Podstawowe pojęcia
3.1. L. Manovich, Podstawowe pojęcia nowych mediów (Reprezentacja numeryczna, Modularność, Automatyzacja, Wariacyjność, Transkodowanie), w tegoż: Język nowych mediów, Warszawa 2006.
4. Jak badać nowe media? Semiotyka?
4.1. E. Szczęsna, Poetyka w świecie domen cyfrowych, w tejże: Poetyka mediów, Warszawa 2007.
4.2. E. Szczęsna, Specyfika znaku cyfrowego, w tejże: Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018.
5. Test nr 1. Hardware, software, wetwar
5.1. M. Curyło, Twarde, miękkie, mokre: ważąc kulturę nowych mediów, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/5035
5.2. L. Manovich, Podstawowe pojęcia nowych mediów, Operacje, w tegoż: Język nowych mediów, Warszawa 2006.
6. Software – GUI
6.1. P. Celiński, Interfejsy mediów cyfrowych – dalsza emancypacja obrazów czy szansa na ich zdetronizowanie, w: „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”. Sectio K, Politologia, Lublin 2006, Vol. 13. http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/docmetadata?id=5844&from=publication
6.2. P. Sitarski, Pokusy interfejsu, w: Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, Kraków 2002.
7. Znak językowy, obrazowy i dźwiękowy oraz znak-narzędzie
7.1.M. Pisarki, Semiotyka hiperłącza, w: Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Kraków 2015.
8. Tekst – hipertekst
8.1. M. Maryl, Reprint i hipermedialność – dwa kierunki rozwoju literatury ucyfrowionej, w: Tekst (w) sieci 2, red. A. Gumkowska, Warszawa 2009.
8.2. J. Dovey, Uwagi na temat hipertekstowej teorii narracji, w: Ekrany piśmienności. O przyjemności tekstu w epoce nowych mediów, Warszawa 2008.
9. Test nr 2. Propozycja hipertekstowa. Analiza na wybranym przykładzie
10. Medium jest przekazem
10.1. M. McLuhan, Środek przekazu sam jest przekazem, w tegoż: Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka, przeł. N. Szczucka, Warszawa 2004.
10.2. Nowe media czynnik kształtujący czy kształtowany?, w: Nowe media, red. Lister i inni, przeł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka, Kraków 2009.
11. Do wyboru
11.1. Konwergencja mediów
11.1.1. H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007 (fragmenty).
11.2. Środowisko cyfrowe jako narzędzie i medium. Procesy cyfrowe – mediacja, remediacja, hipermediacja, transmediacja
11.2.1. J. D. Bolter, Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku, przeł. A. Małecka i M. Tabaczyński, Kraków: Korporacja–Bydgoszcz 2014 (fragmenty).
11.2.2. M. Sandbothe, Transwersalne światy medialne. Filozoficzne rozważania o Internecie, przeł. K. Krzemieniowa, w: Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, red. Andrzej Gwóźdź, Kraków 2001.
12. Powtórzenie
13. Test
14. Omówienie testu. Baza danych – „naturalny wróg narracji?”
14.1. Z. Bauer, Bazy danych – nowy gatunek pisarstwa?, w: język@multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko i J. Stasieńko, Wrocław 2005.
14.2. P. Celiński, Bazy danych jako praktyki postmedialne, w tegoż: Postmedia. Cyfrowy kod i bazy danych, Lublin 2013 (tekst dostępny online).
15. Uwarunkowania graficzne znaku cyfrowego
15.1. A. Smaga, Graficzne ukształtowanie formistycznego wiersza i jego cyfrowej recepcji, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017.
15.2. A. Smaga, Komparatystyka mediów. Graficzna edycja pisma i obrazu w środowisku cyfrowym – wprowadzenie, „Rocznik Komparatystyczny – Comparative Yearbook” 2016, nr 7.
|