Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
Średniowieczna pieśń religijna polska, BN I/65
Gall Anonim, Kronika polska, BN I/59
Dante Alighieri, Boska Komedia, Piekło, tłum. J. Korsak (www.wolnelektury.pl), lub tłum. E. Porębowicz
Jan Kochanowski, Treny, oprac. J. Pelc, wydanie dowolne z serii "Biblioteka Narodowa"
Mikołaj Sęp Szarzyński, Szarzyński, Poezje zebrane, wyd. R. Grześkowiak, A. Karpiński, przy współpr. K. Mrowcewicza, Warszawa 2001
Dyskurs polityczny Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Wybór źródeł, oprac. A. Grześkowiak-Krwawicz,Warszawa 2013 (tekst pierwszy w książce i ostatni oraz dwa inne, wedle Państwa wyboru).
Pierre Corneille * Jan Andrzej Morsztyn, Cyd albo Roderyk, wydali A. Karpiński i A. Stepnowski, Warszawa 1999 („Biblioteka Pisarzy Staropolskich”, t. 16). tekst dostępny: http://ibl.waw.pl/16bps.pdf
William Shakespeare, Dramaty (Król Lear, Makbet, Hamlet)
I. Krasicki, Bajki. Oprac. Z. Goliński. Wrocław 1975. Biblioteka Narodowa, Seria I, nr 220. -
S. Trembecki, Sofijówka, wyd. J. Snopek, Warszawa 2000 - całość dostępna: http://ibl.waw.pl/1bppoocr.pdf
Jan Potocki - Rękopis znaleziony w Saragossie - wydanie i tłumaczenie dowolne.
Literatura uzupełniająca:
Cz. Hernas, Barok (wyd. dowolne)
Łacina jako język elit, pod red. J. Axera, Warszawa 2004
Bachtin Michaił, Twórczość Franciszka Rebelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, przeł. A. i A. Goreniowie, wstęp S. Balbus, Kraków 1975.
J. Huizinga, Homo ludens, Warszawa 1967.
J. Maciejewski, Sarmatyzm, hasło w: Słownik literatury polskiego Oświecenia, red. Teresa Kostkiewiczowa, wyd. drugie, poszerzone i poprawione, Wrocław 1991
Ewa Bieńkowska, Spór o dziedzictwo europejskie. Między świętym a świeckim, W.A.B. 1999, rozdział I: Oświecenie - pomiędzy świętym i świeckim, s. 7-38.
T. Kostkiewiczowa, Klasycyzm, hasło w: Słownik literatury polskiego Oświecenia, red. Teresa Kostkiewiczowa, wyd. drugie, poszerzone i poprawione, Wrocław 1991
J. Abramowska, "Bajki i przypowieści" Krasickiego czyli krytyka sztuki sądzenia, "Pamiętnik Literacki" 1972, z. 1).
Krzysztof Koehler, Żywot sarmacki, VOD TVP
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student który:
ma uporządkowaną i bardzo dobrą wiedzę o kryteriach periodyzacji kultury polskiej i europejskiej, o kanonicznych dziełach literackich omawianego okresu
posiada w stopniu bardzo dobrym podstawowe umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego
posiada bardzo dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków
ma bardzo wysoka świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
Ocenę dobrą otrzymuje student, który:
ma uporządkowaną i dobrą wiedzę o kryteriach periodyzacji kultury polskiej i europejskiej, o kanonicznych dziełach literackich omawianego okresu
posiada w stopniu dobrym podstawowe umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego
posiada dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków
ma dobrą świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
Ocenę dostateczna otrzymuje student, który:
ma średnio uporządkowaną i dobrą wiedzę o kryteriach periodyzacji kultury polskiej i europejskiej, o kanonicznych dziełach literackich omawianego okresu
posiada w stopniu dostatecznym podstawowe umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego
posiada dostateczną umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków
ma dostateczną świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
ma niską świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
|