Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika etapów edukacyjnych I WH-FPZ-SP-II-1-PeEtE
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa i uzupełniająca:

W. Korzeniowska (red.), Przemiany w naukach o wychowaniu - idee, koncepcje, rzeczywistość edukacyjna. Kraków 2002; S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 2011; Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 1. Warszawa 2003; B. Milerski, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Leksykon. Warszawa 2000; M. Nowak, Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin 1999; K. Sośnicki, Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX w. Warszawa 1967; B. Suchodolski, Wychowanie mimo wszystko. Warszawa 1990; L. Turos, Pedagogika i subdyscypliny. Warszawa 2000; S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba zarysu encyklopedycznego. Kielce 1998; S. Juszczyk, Kultura wizualna – wybrane studia teoretyczne oraz badania empiryczne, „Chowanna” 2 (2015), s. 17 – 29; B. Muchacka, I. Czaja-Chudyba, Bariery i ograniczenia w refleksyjnym rozwoju nauczycieli wczesnej edukacji, Forum Pedagogiczne 2 (2018), s. 18 – 32; I. Czarnecka, Rozwój szkolnictwa specjalnego w Polsce w latach 1918-1939. Realia i oczekiwania, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2021; L. Marszałek, Poznanie i rozumienie natury dziecka warunkiem skutecznego oddziaływania edukacyjnego, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 2 (2021), s. 63- 74.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład informacyjny, indywidualna lektura tekstów.

Wiedza ( EK 1- 3):

Ocena 2 (ndst): student nie zna terminologii pedagogicznej; nie posiada znajomości elementarnych zagadnień, nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów wychowania.

Ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu pojęć pedagogicznych; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada znacznie ograniczoną wiedzę nt. aktualnych problemów wychowawczych.

Ocena 4 (db): student zna w pełni podstawową terminologię pedagogiczną; ma średnio uporządkowaną wiedzę z zakresu przedstawionej problematyki; posiada niekompletną wiedzę odnośnie najważniejszych zagadnień wychowawczych.

Ocena 5 (bdb): student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu wychowania; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada kompletną wiedzą nt. najważniejszych kwestii pedagogicznych.

Umiejętności ( EK 4- 6):

Ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować przedstawionych na zajęciach zagadnień; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacyjnych z zakresu wychowania.

Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować omówione na zajęciach zagadnienia; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu pedagogiki.

Ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować omówioną na zajęciach problematykę; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu najnowszej problematyki wychowawczej.

Ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować źródła wiedzy pedagogicznej; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; kompletnie znajduje i wykorzystuje rzetelne informacje z zakresu omówionej problematyki.

Kompetencje (EK 7- 9):

Ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadań i przyswojenie treści z zakresu problematyki wychowania; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach ani nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag.

Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu podstawowych pojęć i systemów pedagogicznych; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując przy tym własne wypowiedzi oraz oraz konstruktywne uwagi.

Ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu pojęć pedagogicznych i przyswojenie treści omówionej problematyki a także często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi.

Ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować oraz zorganizować indywidualną pracę, mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu problematyki wychowania; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując uwagi.

Na ocenę końcową składają się:

1. Ocena z testu. Skala punktowa (15 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru):

- 15 - 14 - ocena 5

- 13 - ocena 4,5

- 12 - 11 - ocena 4,0

- 10 - 9 - ocena 3,5

- 8 - ocena 3

2. Znajomość terminów.

Zakres tematów:

Podstawowa terminologia pedagogiczna

Termin wychowanie

Zjawiska przemian w wychowaniu

Podstawowe funkcje wychowania

Społeczne znaczenie wychowania

Pedagogika jako nauka

Terminy pochodne

Miejsce pedagogiki w systemie nauk

Rozwój naukowy pedagogiki

Działy współczesnej pedagogiki

Podmiot i przedmiot pedagogiki

Metody badań pedagogicznych

Nauki współpracujące z pedagogiką

Nauki empiryczne i światopoglądowe

Podstawowe pojęcia pedagogiczne w ujęciu różnych pedagogów

Zadania pedagogiki

Koncepcje człowieka

Pedagogika ogólna i subdyscypliny pedagogiczne

Kazusy

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga sobota (nieparzyste), 17:00 - 18:30, sala 210
Jan Niewęgłowski 9/40 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)